Så farligt är det att flyga - utbruten tråd /mod

#61 2011-04-08, 16:30
frantik
Ursprungligen postat av Hefaiston
Samtliga passagerarflyg är utrustade med flytvästar, på moderna flyg kan man använda nödrutschkanorna som livbåtar.

Samtliga flyg i passagerartrafik måste vara utrustade med brandsläckare, kabinpersonal genomgår obligatorisk träning i hur man hanterar brand ombord. Dessutom finns inbyggda släcksystem för motorer och lastrum.

Nödbroms vet jag inte om det är värt att kommentera då det inte funkar alls på samma sätt med ett flyg som ett tåg eller en bil. Det är ingen ide att bromsa till stopp omedelbart vid ett problem eftersom maskinen då bokstavlig talat ramlar ner, väl på marken finns gott om möjligheter att få stopp på planet effektivt (både via hjulbromsar men även med reversering och till viss del spoilers).

På vissa flyg finns det till och med olika former av mediciner ombord, hjärtstartare (kommer inte på det riktiga ordet), syrgastuber, nödutrustning, megafoner, även (om jag sett rätt) små gummibåtar.
Och som ovan nämnde, flytvästar. Har du missat den obligatoriska säkerhetsgenomgången innan start?
Tyvärr är det så att det måste ske en olycka eller liknande för att man ska kunna förbättra säkerheten till maximalt.
Som den är idag så förvånar mig det lite att flygplan kan krascha. Men det finns en faktor som till, om jag inte missminner mig nu, 80% ligger bakom flygolyckorna. Den mänskliga faktorn. Det är något du aldrig kan komma undan. Men, som sagt. Det finns många säkerhetsprocedurer för allting ombord.
#62 2011-04-08, 16:40
Plan kan krascha, det kommer man aldrig ifran. Ta t.ex G650 som nu kraschade under provflygning.
Splitternytt plan som tillverkas av en etablerad tillverkare.
#63 2011-04-08, 19:11
frantik
Självklart. Bilar kan krocka, färjor kan sjunka, tåg kan köra ner för stup. Gamla som nya.

Men inte är man väl rädd när man kliver på dessa fordon? Inte jag i alla fall.
#64 2011-04-08, 19:29
Ursprungligen postat av frantik
På vissa flyg finns det till och med olika former av mediciner ombord, hjärtstartare (kommer inte på det riktiga ordet), syrgastuber, nödutrustning, megafoner, även (om jag sett rätt) små gummibåtar.
Och som ovan nämnde, flytvästar. Har du missat den obligatoriska säkerhetsgenomgången innan start?
Tyvärr är det så att det måste ske en olycka eller liknande för att man ska kunna förbättra säkerheten till maximalt.
Som den är idag så förvånar mig det lite att flygplan kan krascha. Men det finns en faktor som till, om jag inte missminner mig nu, 80% ligger bakom flygolyckorna. Den mänskliga faktorn. Det är något du aldrig kan komma undan. Men, som sagt. Det finns många säkerhetsprocedurer för allting ombord.


Apparaten kallas defibrillator, i det här fallet i form av en AED (Automatic External Defibrillator). Den kan få igång ett hjärta som drabbats av exempelvis ventrikelflimmer, men vanligen inte asystoli (då all elektrisk aktivitet upphört i hjärtat, dvs "flatline").

Det måste egentligen inte ske olyckor för att man ska kunna förbättra säkerheten. Moderna riskhanteringsprocesser gör mycket för hur man arbetar med att identifiera och åtgärda risker redan i konstruktionsfasen.

Sen kan det ju vara värt att inflika att den mänskliga faktorn inte går att komma undan oavsett färdmedel (typexempel: lokföraren i USA som SMSade under körning, styrmän på fartyg som somnat/varit onyktra, osv)..
#65 2011-04-09, 10:35
Powerless1
Ursprungligen postat av frantik
Självklart. Bilar kan krocka, färjor kan sjunka, tåg kan köra ner för stup. Gamla som nya.

Men inte är man väl rädd när man kliver på dessa fordon? Inte jag i alla fall.
Men om du (när du väl sitter i bilen) aldrig blivit rädd pga dina medtrafikanters beteende i trafiken är du väl mycket sällan i en bil eller fatalist.