Moderna flygplan styrs helt av datorer, roder, klaffar är alltså helt elektriskt/hydrauliskt kontrollerade inga vajrar eller liknande. Så länge allt funkar är det frid och fröjd, men om någon givare börjar strula är det kört, datorn får fel uppgifter om tex. hastigheten och det blir det även fel beräkningar av gaspådraget. Nu ska det ju finnas 4-5 st givare av varje, om någon går sönder har du ändå flera kvar.
Tänker naturligtvis på Air France och flyg 447 där det blev vajsing på pitot-rören som isade igen pga att uppvärmningen inte funkade, alltså en liten detalj som fick autopilot systemet att falera.
Alla passagerare dog, man misstänker dessutom att planet buklandade på vattnet, så många dog säkerligen en utdragen Titanic-drunkningsdöd på Atlanten, ingen vet med säkerhet hur de tillbringade sin sista tid i livet.
Alltså inget flygplan är 100% säkert i luften, chansen är liten att planet störtar, men den finns och så länge den gör det, så känner jag ett visst obehag av att äntra ett flygplan, speciellt om det ska flyga över havet. Är inte speciellt harig av mig i övrigt.
Fördedrar att gå, åka moppe, cykla, bil, buss, färja, tåg...men inte flyg.
Buss, Tåg: uppstår ett fel i motorn, det börjar brinna, vädret blir outhärdligt, eller föraren blir akut sjuk, passagerare får fylleryck och hotar andra, ja då stannar bussen eller tåget...men om detta händer 10.000m uppe i luften vad gör du, du kan inte stanna flyplanet och kasta ut fyllot/byta ut piloten/släcka elden, flyg är sårbart transportmedel.
Man kan komma långt med tåg, buss eller bil, istället för 4 timmar till Spanien med flyg tar det 2-3 dygn, men då får man också se desto mer. Det tar längre tid, det är dyrare men du tar dig dit du ska ändå. Ska man till USA blir det tyvärr ohemuligt dyrt 20.000:- enkel skeppsresa Southhampton-New York, så då kanske man får offra sig ändå.