Ursprungligen postat av mickes418
Usch, jag hatar att mata trollet, men det finns en olycka där huvudproblemet var tejpbitar.
Javisst, Aeroperú Flight 603.
Det var också den jag hade i åtanke när jag skrev listan över säkerhetsbarriärer de lyckades bryta. Möjligen med undantag av punkt 5, eftersom jag tror att det här fallet bara handlade om blockerade statiska portar.
Till listan över saker som kan läggas till i det här fallet är bristande systemkännedom både bland piloter och flygledare.
Att inte transpondern kommer visa något vettigt värde är ganska självklart.
Det finns tabeller i QRH:n som visar vad man ska ha för attityd och thrust setting för att behålla höjden.
757:an har, precis som de flesta flygplan, en radarhöjdmätare som visar höjden över terrängen under inom 2500 ft. Varför användes inte den?
Ett annat alternativ är att göra kabinen trycklös, eftersom kabinens tryckmätare då kommer visa flygplanets ungefärliga höjd.
Gott om möjligheter för den som är påläst, alltså.