Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#1 2011-07-30, 20:15
Axell
Hejsan!

Är en flygintresserad grabb som hänger en hel del på airliners.net samt på g-kraft när det fanns. Dock känns det som jag har spenderat alldeles för lite tid till att snacka flyg på Flashback så får väl börja lite nu.

Nu är det så att jag undrar lite om olika personers tankar om flygutbudet från våra flygplatser här omkring och vad vi gärna skulle vilja ändra på.

Personligen minns jag tiden innan finanskrisen då det flögs mycket mer interkontinentalt direkt från Arlanda än vad det gör idag. SAS flög till Bangkok och Peking direkt, Delta till Atlanta, US Airways till Philadelphia och Malaysia Airlines till Kuala Lumpur och Newark. Har säkert missat några linjer men ville bara komma med några exempel.

Nu när ekonomin börjar gå på bättringsväg så reser givetvis mer folket både inom yrkeslivet och inom privatlivet och det gör antagligen att fler flygbolag vågar att satsa på nya rutter.

Då dollarn är jättelåg just nu för tillfället skulle jag gärna se fler direktlinjer till USA. Tror att om SAS skulle öppna en linje till Washington DC så skulle den nog inte gå helt käpprätt åt helvete. Bra connectionsmöjligheter samt att Washington är en stad som jag kan tänka mig att en hel del turistar i. Dock flyger ju SAS redan dit från Kastrup men tror faktiskt Arlanda hade klarat det ändå.

Tror även att Landvetter skulle klara en direktlinje till New York med en 757a några gånger i veckan men är inte helt säker på den punkten.

Nu vill jag höra era tankar!
#2 2011-07-30, 20:44
sq
Jag skulle vilja se SAS till WSSS.
#3 2011-07-30, 21:24
svampdamp
Skulle de kunna fylla en 757 till New York från Landvetter några gånger i veckan tro?
#4 2011-07-30, 22:46
marccusm
Ursprungligen postat av svampdamp
Skulle de kunna fylla en 757 till New York från Landvetter några gånger i veckan tro?

Har hört att den linjen fanns förut utan lycka med us airways eller liknande..
#5 2011-07-30, 23:29
marccusm
Ursprungligen postat av Axell
Hejsan!

Är en flygintresserad grabb som hänger en hel del på airliners.net samt på g-kraft när det fanns. Dock känns det som jag har spenderat alldeles för lite tid till att snacka flyg på Flashback så får väl börja lite nu.

Nu är det så att jag undrar lite om olika personers tankar om flygutbudet från våra flygplatser här omkring och vad vi gärna skulle vilja ändra på.

Personligen minns jag tiden innan finanskrisen då det flögs mycket mer interkontinentalt direkt från Arlanda än vad det gör idag. SAS flög till Bangkok och Peking direkt, Delta till Atlanta, US Airways till Philadelphia och Malaysia Airlines till Kuala Lumpur och Newark. Har säkert missat några linjer men ville bara komma med några exempel.

Nu när ekonomin börjar gå på bättringsväg så reser givetvis mer folket både inom yrkeslivet och inom privatlivet och det gör antagligen att fler flygbolag vågar att satsa på nya rutter.

Då dollarn är jättelåg just nu för tillfället skulle jag gärna se fler direktlinjer till USA. Tror att om SAS skulle öppna en linje till Washington DC så skulle den nog inte gå helt käpprätt åt helvete. Bra connectionsmöjligheter samt att Washington är en stad som jag kan tänka mig att en hel del turistar i. Dock flyger ju SAS redan dit från Kastrup men tror faktiskt Arlanda hade klarat det ändå.

Tror även att Landvetter skulle klara en direktlinje till New York med en 757a några gånger i veckan men är inte helt säker på den punkten.

Nu vill jag höra era tankar!

Är själv väldigt flyg intresserad!
Köpenhamn har i princip fått hela sas satsningen på asien/usa flighter. Nedan följer sas flighter utanför europa!
Bangkok via Köpenhamn
Chicago
New York
Peking via Köpenhamn
Shanghai Start 1 mars 2012
Tokyo via Köpenhamn
Washington via Köpenhamn
Shanghai kommer också bara gå från köpenhamn. 06 så flög jag från shanghai direkt till stockholm. Bkk fanns också förut under högsäsong en linje som jag inte fattar hur dem kan lägga ner då det åker ungefär 350000 svenskar till thailand varje år.
Köpenhamn har även många asien bolag som ej stockholm har som tex singapore och snart emirates. Har även hört av nåt av usa bolagen ska lägga ner linjen till stockholm efter sommarn. Tror även att thai kommer börja med en direkt linje till phuket under högsäsongen när dem har nog med plan så det räcker. Åker själv med thai från arn cirka 3 gånger per år med deras plan från sent 1700tal... Eftersom att jag älskar allt med thai förutom planen från stockholm så har jag börjat flyga med andra sa bolag men registrerar poängen på thai. Senaste gången var med lufthansa A380 till peking med fullpoäng för endast 3500. Alla poängen samlas till nästa år då jag tänkt åka med thai's A380 från frankfurt eller london i buisness (töntigt jag vet)
Inlägget var skrivet med iphone därav kvalitet!
#6 2011-07-31, 21:36
Axell
Ursprungligen postat av svampdamp
Skulle de kunna fylla en 757 till New York från Landvetter några gånger i veckan tro?

På sommarhalvåret tror jag definitivt det. Idag trafikerar det 3 olika bolag från Arlanda till New York året om. Då tror jag faktiskt att Landvetter-New York skulle klara att fylla några plan i veckan några månader.
#7 2011-08-01, 00:09
Baltimora
Skulle vilja se fler direktflyg från Göteborg (både Säve och Landvetter). Dels inom Europa (tex Dublin), dels långdistansrutter. I dagsläget får man ofta åka till Stockholm och Köpenhamn först, alternativt vara beredd på mellanlandningar som ofta är tidskrävade (med lång tid innan anslutningsflyget går).
#8 2011-08-02, 01:04
Tjaeng
Ursprungligen postat av Axell
På sommarhalvåret tror jag definitivt det. Idag trafikerar det 3 olika bolag från Arlanda till New York året om. Då tror jag faktiskt att Landvetter-New York skulle klara att fylla några plan i veckan några månader.


Om jag inte minns fel har både Delta och Continental försökt sig på att flyga B757-200 från Landvetter till New York (JFK resp Newark). Båda linjerna är väl nedlagda nu pga dålig lönsamhet. I och med att SAS nu dragit igång Oslo-Newark verkar chansen för Göteborg att få en transatlantisk rutt mycket liten.

Ursprungligen postat av Axell

Jag skulle vilja se SAS till WSSS.


Vem fan använder ICAO-koder vid vanligt samtal om flygplatser? Dessutom flyger Singapore Air redan t/f Köpenhamn, marknaden lär vara rätt saturerad vid detta laget.



En flyglinje jag gärna vill se är en direktförbindelse mellan Skandinavien och Hong Kong. Finnair flyger från Helsingfors, men de tillhör inte Star Alliance, och sånt patrask gillar vi inte.
#9 2011-08-03, 19:33
Lite spontant..

ARN/CPH - LA eller någon annan stad på USA:s västkust kanske?
BMA - LCY var det väl inget direkt fel på, eller var det brist på pax som gjorde att den blev nedlagd?
Skulle gärna vilja ha fler direktflyg med SAS till Sydeuropa från ARN.
#10 2011-08-03, 21:18
Tjaeng
Ursprungligen postat av Cliffak

ARN/CPH - LA eller någon annan stad på USA:s västkust kanske?


SAS flög SK937/KS938 CPH-SEA (Seattle) fram till ett par år sedan. Blev dödad när Lufthansa drog igång en rutt från Frankfurt. Inget amerikanskt bolag lär vara intresserade av att dra en långrutt från västra USA till skandinavien. Seattle är inte hubb för någon av dem och LAX, SFO och YVR (Vancouver) har begränsat med slots som bolagen hellre fyller med flights över stilla havet. Den enda rutt som kan komma på tal på medellång sikt är förmodligen CPH-SFO (San Francisco) med SAS, och då bara om de köper in nya widebodies och/eller blir slukade av Lufthansa.

Ursprungligen postat av Cliffak

BMA - LCY var det väl inget direkt fel på, eller var det brist på pax som gjorde att den blev nedlagd?


Förmodligen nedlagd pga dålig lönsamhet. Dels har centrala flygplatser som LCY extremt höga landing fees, så det räcker inte att ha fulla plan i det fallet; man måste ha planet fullt av full fare-betalande affärspax.
#11 2011-08-04, 09:58
Savoy
Den naturliga satsningen/expansionen hade ju varit nordostasiatiska mål från Arlanda, men eftersom Finnair redan knipit de rutterna från Helsingfors och eftersom ingen verkar vilja satsa på Arlanda så består väl framtiden av skytteltrafik till Frankfurt, London, Paris och Amsterdam.

Med facit i hand kanske man skulle satsat på Bromma istället..? :|
#12 2011-08-04, 19:11
Ursprungligen postat av Savoy
Med facit i hand kanske man skulle satsat på Bromma istället..? :|


För vilken typ av trafik då? Redan på 50-talet hade väl genomförd och planerad bebyggelse krupit så pass nära att tillräckligt antal tillräckligt långa banor inte skulle funka, för att ta B737 och A320 krävs nån km längre bana.

Jag tycker för övrigt att Arlanda är en jämförelsevis bra flygplats men det skulle gärna få finnas bättre möjlighet till transfer airside.