När det gäller SAS och Arn vs. CPH så var det väl de danska facken som strejkade till sig satsningen på CPH? Har för mig att det är så i alla fall.
Sedan så får man ju ta med i beräkningen att Kastrup trots allt ligger närmare än vad Arlanda gör.
Ta t.ex. Jönköping. Från jkp är det enligt google maps c:a 32 mil till Kastrup men 36mil till Arlanda.
Från Vetlanda är det 38 mill till ARN men bara 33 mil till CPH.
Det innebär att alla som bor söder om den "gränsen" har närmare till CPH än vad de har till ARN.
Det innebär ju att större delen av Småland plus hela Skåne, Blekinge och Halland (c:a 25% av Sveriges befolkning) har närmare till CPH (även om den del av dessa flyger ifrån GOT) plus 5 miljoner Danskar. Så med tanke på det så är det inte så konstigt att CPH är såpass stort ändå.
Arlanda har ju som nämnts i tråden betydande konkurrens ifrån Skavsta och Göteborg.
Så antagligen skulle ARN klara sig bättre och har ett större utbud av flyglinjer och mer passagerare om SAS Sverige hade varit ett eget flygbolag oberoende av de Danska och Norska delarna.
Gällande flyglinjer jag skulle vilja ha så skulle jag inte något emot följande (tämligen orealistiska men ändock trevliga) :
- några flyglinjer från Skavsta till t.ex. Schweiz och Österrike
- Sedan så tycker jag att SAS ska skaffa ett par A380s och flyga till Nya Zeeland via Australien
- att SAS kunde inför nån flygning per vecka till nån schysst ö i Västindien.
- Motorsport Airlines som specialiserar sig på flygningar till t.ex. F1, WRC, MotoGP, LeMans 24 timmars och liknande stora motorsport tävlingar.