Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#13 2011-08-04, 21:06
Finns ju en del IC-linjer från ARN man vill se.

SFO, DEN, MIA i Nordamerika
GIG, EZE, SCL i Sydamerika
NRT, ICN, PVG i Östasian
SIN, HKG, DEL i Sydasien

Bara för att nämna några. I Afrika kan man väl tänka sig JNB Men den fixar man smidigt med ET via ADD.

CPH och OSL sammanställer och redovisar öppet vilka linjer som "saknas" här och här. Jag undrar om någon har hittat motsvarande siffror för ARN?
#14 2011-08-05, 09:49
Savoy
Ursprungligen postat av Cliffak
För vilken typ av trafik då? Redan på 50-talet hade väl genomförd och planerad bebyggelse krupit så pass nära att tillräckligt antal tillräckligt långa banor inte skulle funka, för att ta B737 och A320 krävs nån km längre bana.

Jag tycker för övrigt att Arlanda är en jämförelsevis bra flygplats men det skulle gärna få finnas bättre möjlighet till transfer airside.


Var väl lite ironisk, jag blir bara så irriterad på hur svenska politiker ofta har en tendens att lägga krokben för sig själva - egentligen är det ju helt ofattbart att Arlanda bara är tredje flygplatsen i Norden (om några år har väl Vanda också gått om), samtidigt som man låtsas att den är stor och viktig.

Arlanda borde helt självklart vara störst i Norden, med rätt stor marginal. Klart störst inrikestrafik, mest centralt läge i Norden, jättebra läge för det expansiva Ostasien. Men det enda som ökar på Arlanda är de redan hutlösa tågpriserna - avståndet till och kostnaden för att ta sig till flygplatsen tillhör alla gånger den europeiska toppen.

Någon som vet varför man har missgynnat Arlanda så?
#15 2011-08-05, 10:24
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Arlanda borde helt självklart vara störst i Norden, med rätt stor marginal. Klart störst inrikestrafik, mest centralt läge i Norden, jättebra läge för det expansiva Ostasien.


Nej? Huvudanledningen till att OSL har fler pax än ARN är ju för att inrikesflyget i Norge är väldigt utvecklat, på grund av geografin. de tre mest trafikerade rutterna på OSL är Trondheim, Bergen och Stavanger, medan topp 3 på både ARN och CPH är London, Oslo och Köpenhamn/Stockholm.

Vad gäller Ostasientrafik dirigerades allt om till CPH under lång tid, och på senare år har Finnair och Vantaa (ännu bättre läge) tagit över.

Det är sedan värt att notera att Stockholm har större sekundära flygplatser än både Köpenhamn och Oslo. Köpenhamn har i princip ingen andraflygplats (Roskilde Airport med sisådär 25.000 pax/annum) medan Bromma och Skavsta bägge är en bra bit större än Sandefjord/Torp och Moss/Rygge. När pax från dessa räknas med är alla tre flygmarknaderna ungefär lika stora (21-22 miljoner pax/år).
#16 2011-08-05, 13:19
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Nej? Huvudanledningen till att OSL har fler pax än ARN är ju för att inrikesflyget i Norge är väldigt utvecklat, på grund av geografin. de tre mest trafikerade rutterna på OSL är Trondheim, Bergen och Stavanger, medan topp 3 på både ARN och CPH är London, Oslo och Köpenhamn/Stockholm.

Vad gäller Ostasientrafik dirigerades allt om till CPH under lång tid, och på senare år har Finnair och Vantaa (ännu bättre läge) tagit över.

Det är sedan värt att notera att Stockholm har större sekundära flygplatser än både Köpenhamn och Oslo. Köpenhamn har i princip ingen andraflygplats (Roskilde Airport med sisådär 25.000 pax/annum) medan Bromma och Skavsta bägge är en bra bit större än Sandefjord/Torp och Moss/Rygge. När pax från dessa räknas med är alla tre flygmarknaderna ungefär lika stora (21-22 miljoner pax/år).


Ok, fast potentialen till inrikestrafik måste ju vara störst i alla fall - ARN hade garanterat varit överlägset störst om SAS hade gjort den till hub istf Kastrup. Nu är inte bara CPH hub, utan ligger även närmare än ARN för några miljoner svenskar. Oslo ligger ju längst söderut i Norge och blir en slags naturlig hub inrikes<>utrikes för norrmän.

Det andra du säger är precis det jag menar, det hade varit bättre att stänga de andra två helt och satsa ordentligt på Arlanda, så hade Sverige som helhet fått bättre kommunikationer. CPH skulle ju knappast vara så stor om det fanns ett par konkurrerande flygplatser intill (på danska sidan då..).

Hur kommer det sig förresten att Oslo är destination nr 2 (större än CPH alltså från Arlanda räknat i pax, det låter i mina öron väldigt underligt..?
#17 2011-08-05, 13:49
Axell
Tror ni att Delta hade kunnat ha en linje mellan Arlanda och Detroit?

Jag tror iallafall potentialen finns. Detroit är väl dock visserligen ingen höjdarstad men gissar att det finns endel som ändå lockas till området däromkring då det är gamla svenskbyggder. Sedan finns ju Detroit Red Wings som har flertalet svenskar såsom (Lidström och Zetterberg) som kan tänkas locka en hel del svenska turister. DTW är även en väldigt bra flygplats att byta flyg på och Delta har mängder av destinationer från DTW till resten av Nordamerika.

Dock tror jag denna linje hade konkurrerat stenhårt med Arlanda-Chicago men ju mer konkurrens desto lägre priser.
#18 2011-08-06, 01:46
Tjaeng
Ursprungligen postat av Axell
Tror ni att Delta hade kunnat ha en linje mellan Arlanda och Detroit?

Jag tror iallafall potentialen finns. Detroit är väl dock visserligen ingen höjdarstad men gissar att det finns endel som ändå lockas till området däromkring då det är gamla svenskbyggder. Sedan finns ju Detroit Red Wings som har flertalet svenskar såsom (Lidström och Zetterberg) som kan tänkas locka en hel del svenska turister. DTW är även en väldigt bra flygplats att byta flyg på och Delta har mängder av destinationer från DTW till resten av Nordamerika.

Dock tror jag denna linje hade konkurrerat stenhårt med Arlanda-Chicago men ju mer konkurrens desto lägre priser.


Finns inte på kartan, Arlanda är för långt inne i Star Alliance-land. Delta försöker istället dirigera feedertrafik till sin europeiska hubb i Amsterdam. Från vilken de föga förvånande flyger till Detroit.
#19 2011-08-06, 01:55
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Ok, fast potentialen till inrikestrafik måste ju vara störst i alla fall


Mjnä. Tidsvinsten kontra alternativ som tåg är lägre i Sverige än i Norge -> Fler pax. Fjordarna gör fågelvägen attraktiv på många sträckor. Att Oslo-Trondheim har fler pax per år än LHR-CDG är faktiskt rätt så anmärkningsvärt. ARNs största inrikesrutt (Luleå är ungefär hälften så populär.
Ursprungligen postat av Savoy

Hur kommer det sig förresten att Oslo är destination nr 2 (större än CPH alltså från Arlanda räknat i pax, det låter i mina öron väldigt underligt..?


Nej, de där skrev jag inte i ordning. Topp tre från CPH är London-Stockholm-Oslo, från ARN är topp tre Köpenhamn-Oslo-London enligt senaste helårsstatistik.
#20 2011-08-06, 14:50
Ursprungligen postat av marccusm
Är själv väldigt flyg intresserad!
Köpenhamn har i princip fått hela sas satsningen på asien/usa flighter. Nedan följer sas flighter utanför europa!
Bangkok via Köpenhamn
Chicago
New York
Peking via Köpenhamn
Shanghai Start 1 mars 2012
Tokyo via Köpenhamn
Washington via Köpenhamn
Shanghai kommer också bara gå från köpenhamn. 06 så flög jag från shanghai direkt till stockholm. Bkk fanns också förut under högsäsong en linje som jag inte fattar hur dem kan lägga ner då det åker ungefär 350000 svenskar till thailand varje år.
Köpenhamn har även många asien bolag som ej stockholm har som tex singapore och snart emirates. Har även hört av nåt av usa bolagen ska lägga ner linjen till stockholm efter sommarn. Tror även att thai kommer börja med en direkt linje till phuket under högsäsongen när dem har nog med plan så det räcker. Åker själv med thai från arn cirka 3 gånger per år med deras plan från sent 1700tal... Eftersom att jag älskar allt med thai förutom planen från stockholm så har jag börjat flyga med andra sa bolag men registrerar poängen på thai. Senaste gången var med lufthansa A380 till peking med fullpoäng för endast 3500. Alla poängen samlas till nästa år då jag tänkt åka med thai's A380 från frankfurt eller london i buisness (töntigt jag vet)
Inlägget var skrivet med iphone därav kvalitet!

Att Thai ska börja flyga direkt till Phuket stämmer, 3 gånger/veckan från CPH. Startar 18.45, framme i solen 13.20. Fast det blir inga direktflyg Phuket - Köpenhamn.

http://www.prthaiairways.com/thaiair_4p/front/news_detail.php?lg=en&dng=1214
#21 2011-08-07, 13:34
Nostradumbass
Ursprungligen postat av Neksnor
Att Thai ska börja flyga direkt till Phuket stämmer


Jag såg också detta. Har du sett med vilken flygplanstyp dom ska trafikera
denna linje? Jag har hört att under 2012 ska Thais B744 (BKK-ARN-BKK)
bytas ut och trafikeras av B777 istället. Kan det vara så att Thai tänker sig
att plocka dom sista flygkilometrarna ur sina gamla trötta B744 från CPH-HKT
månne?
#22 2011-08-07, 14:31
Tjaeng
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag såg också detta. Har du sett med vilken flygplanstyp dom ska trafikera
denna linje? Jag har hört att under 2012 ska Thais B744 (BKK-ARN-BKK)
bytas ut och trafikeras av B777 istället. Kan det vara så att Thai tänker sig
att plocka dom sista flygkilometrarna ur sina gamla trötta B744 från CPH-HKT
månne?


Det står ju på sidan som inlägget du citerar länkar till. B744 CPH-HKT.
#23 2011-08-07, 14:46
Nostradumbass
Ursprungligen postat av Tjaeng
Det står ju på sidan som inlägget du citerar länkar till. B744 CPH-HKT.


Oppps. My bad
#24 2011-08-07, 17:51
När det gäller SAS och Arn vs. CPH så var det väl de danska facken som strejkade till sig satsningen på CPH? Har för mig att det är så i alla fall.

Sedan så får man ju ta med i beräkningen att Kastrup trots allt ligger närmare än vad Arlanda gör.
Ta t.ex. Jönköping. Från jkp är det enligt google maps c:a 32 mil till Kastrup men 36mil till Arlanda.
Från Vetlanda är det 38 mill till ARN men bara 33 mil till CPH.

Det innebär att alla som bor söder om den "gränsen" har närmare till CPH än vad de har till ARN.
Det innebär ju att större delen av Småland plus hela Skåne, Blekinge och Halland (c:a 25% av Sveriges befolkning) har närmare till CPH (även om den del av dessa flyger ifrån GOT) plus 5 miljoner Danskar. Så med tanke på det så är det inte så konstigt att CPH är såpass stort ändå.

Arlanda har ju som nämnts i tråden betydande konkurrens ifrån Skavsta och Göteborg.
Så antagligen skulle ARN klara sig bättre och har ett större utbud av flyglinjer och mer passagerare om SAS Sverige hade varit ett eget flygbolag oberoende av de Danska och Norska delarna.

Gällande flyglinjer jag skulle vilja ha så skulle jag inte något emot följande (tämligen orealistiska men ändock trevliga) :
  • några flyglinjer från Skavsta till t.ex. Schweiz och Österrike
  • Sedan så tycker jag att SAS ska skaffa ett par A380s och flyga till Nya Zeeland via Australien
  • att SAS kunde inför nån flygning per vecka till nån schysst ö i Västindien.
  • Motorsport Airlines som specialiserar sig på flygningar till t.ex. F1, WRC, MotoGP, LeMans 24 timmars och liknande stora motorsport tävlingar.