Ursprungligen postat av mysen
Förstår inte varför inte SAS har fler linjer utanför Europa. Det är ju trots allt Skandinaviens största flygbolag samt nationellt flygbolag åt 3 välmående länder.
Dom blir ju utklassade av Finnair.
Problemet är just att man flyger åt tre länder d.v.s. Arlanda har ingen möjlighet att konkurrera med Helsingfors om inte Köpenhamnspöbeln i SAS-ledningen vill det, även om man säkerligen har goda möjligheter. En faktor som också spelar in är ju att SAS är anslutna till Star Alliance som jag upplever som riktiga Lufthansavänner d.v.s. anser att hela Europa skall flyga via Frankfurt.
Oneworld som Finnair är anslutna till har nischat in sina olika bolag i Europa på olika long-haulmarknader för anslutande resenärer t.ex. Finnair till Asien, British Airways till Nordamerika (men även resten av världen), Iberia till Sydamerika osv.
Enda chansen att SAS skulle kunna bli ett etablerat bolag på long-haul marknaden, vilket jag tror man har potential att bli, är att först bryta SAS inkörda princip om att Köpenhamn är huvudflygplatsen och nischa in Oslo och Stockholm öster resp. västerut, för att därefter bryta det tyska rövslickandet inom Star Alliance.