Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#25 2011-08-07, 19:35
Ursprungligen postat av BleAivano
[*]Motorsport Airlines som specialiserar sig på flygningar till t.ex. F1, WRC, MotoGP, LeMans 24 timmars och liknande stora motorsport tävlingar.


Finns inte detta redan, fast i charterform då förstås?
#26 2011-08-08, 18:44
FlightNAE
Hade gärna sett ett direktflyg från Köpenhamn till Maldiverna eller Shanghai, och gärna med SAS
#27 2011-08-08, 18:50
Tjaeng
Ursprungligen postat av FlightNAE
Hade gärna sett ett direktflyg från Köpenhamn till Maldiverna eller Shanghai, och gärna med SAS


http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=228213
#28 2011-08-13, 16:27
Ursprungligen postat av BleAivano
00000000000

Sedan så får man ju ta med i beräkningen att Kastrup trots allt ligger närmare än vad Arlanda gör.
Ta t.ex. Jönköping. Från jkp är det enligt google maps c:a 32 mil till Kastrup men 36mil till Arlanda.
Från Vetlanda är det 38 mill till ARN men bara 33 mil till CPH.

Det innebär att alla som bor söder om den "gränsen" har närmare till CPH än vad de har till ARN.
Det innebär ju att större delen av Småland plus hela Skåne, Blekinge och Halland (c:a 25% av Sveriges befolkning) har närmare till CPH (även om den del av dessa flyger ifrån GOT) plus 5 miljoner Danskar. Så med tanke på det så är det inte så konstigt att CPH är såpass stort ändå.




Beror på vart du åka. Är det långlinjer österut borde ARN vara den logiska hubben: T ex åker du till Tokyo via CPH så flyger kan du förbi både JKG och ARN på vägen från CPH

http://www.gcmap.com/mapui?P=JKG-CPH-NRT,+JKG-ARN-NRT
#29 2011-08-17, 20:07
Ursprungligen postat av Cliffak
För vilken typ av trafik då? Redan på 50-talet hade väl genomförd och planerad bebyggelse krupit så pass nära att tillräckligt antal tillräckligt långa banor inte skulle funka, för att ta B737 och A320 krävs nån km längre bana.


Har du sett denna bild?
http://www.airliners.net/photo/U2-Elevationair-(PrivatAir)/Boeing-737-7C...
#30 2011-08-17, 20:40
mysen
Förstår inte varför inte SAS har fler linjer utanför Europa. Det är ju trots allt Skandinaviens största flygbolag samt nationellt flygbolag åt 3 välmående länder.

Dom blir ju utklassade av Finnair.
#31 2011-08-17, 22:14
Ursprungligen postat av mounz


Inga regler som inte har undantag.. Det där är ju dock en BBJ och inget som går i reguljär trafik, dvs den är säkert betydligt lättare än motsvarande 73G full av pax, bagage och bränsle.

Gissar på att även om det skulle vara tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart faller det hela på att åtminstone 737 ligger 1 ynka dB över bullerkravet för att få flyga på BMA annat än i undantagsfall.

Edit: I övrigt var det en trevlig bild på en ovanlig syn du grävt fram.
#32 2011-08-18, 00:41
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av mysen
Förstår inte varför inte SAS har fler linjer utanför Europa. Det är ju trots allt Skandinaviens största flygbolag samt nationellt flygbolag åt 3 välmående länder.

Dom blir ju utklassade av Finnair.

Problemet är just att man flyger åt tre länder d.v.s. Arlanda har ingen möjlighet att konkurrera med Helsingfors om inte Köpenhamnspöbeln i SAS-ledningen vill det, även om man säkerligen har goda möjligheter. En faktor som också spelar in är ju att SAS är anslutna till Star Alliance som jag upplever som riktiga Lufthansavänner d.v.s. anser att hela Europa skall flyga via Frankfurt.

Oneworld som Finnair är anslutna till har nischat in sina olika bolag i Europa på olika long-haulmarknader för anslutande resenärer t.ex. Finnair till Asien, British Airways till Nordamerika (men även resten av världen), Iberia till Sydamerika osv.

Enda chansen att SAS skulle kunna bli ett etablerat bolag på long-haul marknaden, vilket jag tror man har potential att bli, är att först bryta SAS inkörda princip om att Köpenhamn är huvudflygplatsen och nischa in Oslo och Stockholm öster resp. västerut, för att därefter bryta det tyska rövslickandet inom Star Alliance.
#33 2011-08-22, 12:06
Nostradumbass
Ursprungligen postat av mounz


Hehe. Där ser man. PrivatAir @ ESSB. Den där jävla 737-an är dock en specialare och inte
riktigt rättvist. Den är "all business class" VIP inredd och saker. Den lär väga mindre än
vilken SAS- eller charter-737a som helst. Såg också på bilden att det fanns en MTOW
gräns på ESSB satt till 50 ton. Detta var ett undantag från reglerna för det var Bono
som kom till Sverige.

MTOW-gränsen kan ha att göra med ljudregler. Tunga (stora) flygplan, trots att dom får
plats på landningsbanan väsnas rätt rejält.
#34 2011-08-24, 14:55
Medlem20100615
En flyglinje jag gärna skulle vilja se är
BRO-HND (Bromma-Haneda,Tokyo)

Haneda ligger mycket närmare Tokyo än vad Narita gör och de har nyligen öppnat en ny terminal för internationella flygningar. (Ja de hade en del flygningar även innan t Kina, Korea etc, men det räknar jag inte in här)

Det vore på tiden att vi får ett direktflyg till världens tredje största ekonomi och det vore guld att slippa lägga 1000 SEK och ett par timmar på att åka Arlanda Express ut till Arlanda och Narita Express in till Tokyo (räknat på t o r). Undrar dock hur prisbilden skulle se ut. Kanske skulle biljetterna över lag vara så dyra att man ändå skulle välja billigaste tillgängliga flyg och byta på vägen i Köpenhamn, Helsingfors, Frankfurt etc. ?
#35 2011-08-24, 19:23
Tjaeng
Ursprungligen postat av Medlem20100615
En flyglinje jag gärna skulle vilja se är
BRO-HND (Bromma-Haneda,Tokyo)

Haneda ligger mycket närmare Tokyo än vad Narita gör och de har nyligen öppnat en ny terminal för internationella flygningar. (Ja de hade en del flygningar även innan t Kina, Korea etc, men det räknar jag inte in här)

Det vore på tiden att vi får ett direktflyg till världens tredje största ekonomi och det vore guld att slippa lägga 1000 SEK och ett par timmar på att åka Arlanda Express ut till Arlanda och Narita Express in till Tokyo (räknat på t o r). Undrar dock hur prisbilden skulle se ut. Kanske skulle biljetterna över lag vara så dyra att man ändå skulle välja billigaste tillgängliga flyg och byta på vägen i Köpenhamn, Helsingfors, Frankfurt etc. ?


Du kan glömma dylika rutter till/från Bromma. Banan på BMA på 1668m (inte BRO) är knappt tillräckligt lång för att fixa en fullastad B737, för att inte tala om de widebodies som krävs för att flyga till Japan. De enda civila planen som både kan lyfta från/landa på Bromma och flyga till Tokyo nonstop (8000+ km) är de största privatplanen från Gulfstream/Dassault/Bombardier samt eventuellt lättlastade business jet-versioner av B737 och A320. Alltså knappast något som man någonsin får se på kommersiella rutter (åtminstone t/f Stockholm).

Såvitt jag vet finns det heller ingen direktrutt ARN-NRT i nuläget heller, man måste byta minst en gång på vägen. Företrädesvis i Köpenhamn, Helsingfors eller på någon av de stora flygplatserna på kontinenten. Var väl lite snack om att SAS ville börja flyga till Narita från Arlanda, men jag antar att de bestämde sig för att lägga sitt kvarvarande A340 på Köpenhamn-Shanghai (start mars 2012) istället.
#36 2011-08-26, 02:20
Ursprungligen postat av Tjaeng
Du kan glömma dylika rutter till/från Bromma. Banan på BMA på 1668m (inte BRO) är knappt tillräckligt lång för att fixa en fullastad B737, för att inte tala om de widebodies som krävs för att flyga till Japan. De enda civila planen som både kan lyfta från/landa på Bromma och flyga till Tokyo nonstop (8000+ km) är de största privatplanen från Gulfstream/Dassault/Bombardier samt eventuellt lättlastade business jet-versioner av B737 och A320. Alltså knappast något som man någonsin får se på kommersiella rutter (åtminstone t/f Stockholm).

Såvitt jag vet finns det heller ingen direktrutt ARN-NRT i nuläget heller, man måste byta minst en gång på vägen. Företrädesvis i Köpenhamn, Helsingfors eller på någon av de stora flygplatserna på kontinenten. Var väl lite snack om att SAS ville börja flyga till Narita från Arlanda, men jag antar att de bestämde sig för att lägga sitt kvarvarande A340 på Köpenhamn-Shanghai (start mars 2012) istället.


Man skulle kunna tänka sig att planet mellanlandar på vägen. Jag spanade in kartan och en Bombardier CS (som Malmö Aviation beställt) skulle – om specifikationerna på Wikipedia stämmer – klara sträckan om de inkluderade en mellanlandning i t ex en stad vid namn Novy Urengoy (NUX).

Det finns bevisligen fall där passagerare tycks anse att en i vanliga fall onödig mellanlandning är OK om det innebär att de slipper ta sig ut till en storflygplats utanför stan. Jag tänker på LCY-JFK som stannar i Shannon (dock bara på ditvägen).