Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#37 2011-08-26, 17:47
Ursprungligen postat av mounz
Man skulle kunna tänka sig att planet mellanlandar på vägen. Jag spanade in kartan och en Bombardier CS (som Malmö Aviation beställt) skulle – om specifikationerna på Wikipedia stämmer – klara sträckan om de inkluderade en mellanlandning i t ex en stad vid namn Novy Urengoy (NUX).

Det finns bevisligen fall där passagerare tycks anse att en i vanliga fall onödig mellanlandning är OK om det innebär att de slipper ta sig ut till en storflygplats utanför stan. Jag tänker på LCY-JFK som stannar i Shannon (dock bara på ditvägen).


Då har du missat att förutom att tanka planet fullt så passar man på att låta passagerarna på igenom US Immigration osv där så att de landar som ett inrikesplan på JFK och man kan ta sin väska och ta taxin direkt till Manhattan.

http://www.britishairways.com/travel/cwlconarrival/public/en_se
#38 2011-08-26, 18:15
Ursprungligen postat av Metroper


Då har du missat att förutom att tanka planet fullt så passar man på att låta passagerarna på igenom US Immigration osv där så att de landar som ett inrikesplan på JFK och man kan ta sin väska och ta taxin direkt till Manhattan.

http://www.britishairways.com/travel/cwlconarrival/public/en_se


Nej det har jag inte missat, men det ar irrelevant i sammanhanget. Anledningen till att man gar ner i Shannon ar att man inte kan flyga non-stop fr LCY till JFK. Detta pga. samma anledning som Tjaeng aberopade for att forklara varfor BMA-HND inte ar rimligt - dvs banlangden.

Men visst, om du tycker att det ar viktigt att man anlander till en inrikesterminal kan vi saga att vi satter samma typ av kontroller i den dar ryska halan som jag namnde igar.
#39 2011-08-26, 23:59
Tjaeng
Ursprungligen postat av mounz
Man skulle kunna tänka sig att planet mellanlandar på vägen. Jag spanade in kartan och en Bombardier CS (som Malmö Aviation beställt) skulle – om specifikationerna på Wikipedia stämmer – klara sträckan om de inkluderade en mellanlandning i t ex en stad vid namn Novy Urengoy (NUX).

Det finns bevisligen fall där passagerare tycks anse att en i vanliga fall onödig mellanlandning är OK om det innebär att de slipper ta sig ut till en storflygplats utanför stan. Jag tänker på LCY-JFK som stannar i Shannon (dock bara på ditvägen).


Jag har inte koll på om man kan få sådan trafik att bli ekonomiskt lönsamt, men rent spontant känns det som att ingen någonsin skulle välja att flyga från Bromma med mellanlandning i centralasien bara för att slippa åka flygplatståg t/f Arlanda och Narita.

Dessutom är det ren tortyr att åka småplan långa sträckor, oklart varför, det bara är så (å andra sidan kan jag ju inte uttala mig om hur privatplan skulle göra sig på sådana sträckor). Ett par amerikanska bolag flyger transatlantiskt med B757, och det är inte en särskilt trevlig upplevelse.
#40 2011-08-27, 00:10
Ursprungligen postat av Tjaeng


Jag har inte koll på om man kan få sådan trafik att bli ekonomiskt lönsamt, men rent spontant känns det som att ingen någonsin skulle välja att flyga från Bromma med mellanlandning i centralasien bara för att slippa åka flygplatståg t/f Arlanda och Narita.

Dessutom är det ren tortyr att åka småplan långa sträckor, oklart varför, det bara är så (å andra sidan kan jag ju inte uttala mig om hur privatplan skulle göra sig på sådana sträckor). Ett par amerikanska bolag flyger transatlantiskt med B757, och det är inte en särskilt trevlig upplevelse.


Nej, jag tror det skulle vara svart att hitta flygbolag som har lust att satsa pa den linjen. Argumentationen handlade mer om att banlangden pa Bromma i sig nog inte ar det storsta problemet.
#41 2011-08-28, 13:40
Medlem20100615
Ursprungligen postat av Tjaeng
Du kan glömma dylika rutter till/från Bromma. Banan på BMA på 1668m (inte BRO) är knappt tillräckligt lång för att fixa en fullastad B737, för att inte tala om de widebodies som krävs för att flyga till Japan. De enda civila planen som både kan lyfta från/landa på Bromma och flyga till Tokyo nonstop (8000+ km) är de största privatplanen från Gulfstream/Dassault/Bombardier samt eventuellt lättlastade business jet-versioner av B737 och A320. Alltså knappast något som man någonsin får se på kommersiella rutter (åtminstone t/f Stockholm).


Tack för en initierad förklaring.

Ursprungligen postat av Tjaeng

Såvitt jag vet finns det heller ingen direktrutt ARN-NRT i nuläget heller, man måste byta minst en gång på vägen. Företrädesvis i Köpenhamn, Helsingfors eller på någon av de stora flygplatserna på kontinenten.


Det stämmer.

Ursprungligen postat av Tjaeng

Var väl lite snack om att SAS ville börja flyga till Narita från Arlanda, men jag antar att de bestämde sig för att lägga sitt kvarvarande A340 på Köpenhamn-Shanghai (start mars 2012) istället.


Vad synd att Danmark alltid verkar gynnas inom SAS.



Jag tror det närmsta man kan komma Bromma-Haneda idag är att flyga Arlanda-Beijing-Haneda med Air China. Tyvärr får man ca 7h transfertid i Beijing sist jag kollade.
#42 2011-08-28, 21:43
ARN - DPS (Denpasar, Bali).

Har varit där tre gånger och har flugit
Arlanda -> Frankfurt -> Singapore -> Denpasar
Arlanda -> London -> Singapore -> Denpasar
Arlanda -> Köpenhamn -> Singapore -> Denpasar
Blir lite för mycket stopp.
Nu drar mina föräldrar ned nästa vecka och flyger en lite enklare väg,
Arlanda -> Bangkok -> Denpasar

Även rutten via Doha är vanlig, dock fick några polare sitta på den flygplatsen i drygt 8 timmar.
#43 2011-08-29, 03:20
Ursprungligen postat av Metroper
Då har du missat att förutom att tanka planet fullt så passar man på att låta passagerarna på igenom US Immigration osv där så att de landar som ett inrikesplan på JFK och man kan ta sin väska och ta taxin direkt till Manhattan.

http://www.britishairways.com/travel/cwlconarrival/public/en_se

Ursäkta en dum fråga, men varför har man inte immigration alldeles efter emigration i London? Om man nu ändå ska immigrera innan man kommit fram?
Fördelen hade ju varit att kostymerna slipper vifta med sitt pass två gånger. Och om/när de trafikerar linjen med maskiner som inte behöver tanka på vägen så kan de fimpa Irland helt.
#44 2011-08-29, 14:06
Ursprungligen postat av Neksnor
Ursäkta en dum fråga, men varför har man inte immigration alldeles efter emigration i London? Om man nu ändå ska immigrera innan man kommit fram?
Fördelen hade ju varit att kostymerna slipper vifta med sitt pass två gånger. Och om/när de trafikerar linjen med maskiner som inte behöver tanka på vägen så kan de fimpa Irland helt.


Har for mig att det handlar om battre utnyttjande av tiden. Idag kan de stressade affarsresenarerna som aker via LCY checka in precis innan planet gar. Hade de behovt greja US immigration i London hade passagerarna behovt vara pa flygplatsen tidigare. Och om planet anda ska stanna pa Irland kan alltsa passagerarna passa pa att gora nagot produktivt.
#45 2011-08-29, 19:47
-Felix_
Ursprungligen postat av yOAKIM89
ARN - DPS (Denpasar, Bali).

Har varit där tre gånger och har flugit
Arlanda -> Frankfurt -> Singapore -> Denpasar
Arlanda -> London -> Singapore -> Denpasar
Arlanda -> Köpenhamn -> Singapore -> Denpasar
Blir lite för mycket stopp.
Nu drar mina föräldrar ned nästa vecka och flyger en lite enklare väg,
Arlanda -> Bangkok -> Denpasar

Även rutten via Doha är vanlig, dock fick några polare sitta på den flygplatsen i drygt 8 timmar.


Marknaden till Bali är på tok för liten för att kunna ett lämpligt plan tex A340/767/777 ens med en enda flight i veckan. Spelar ingen roll om det krävs massa mellanlandningar för att nå Bali.
No market.
#46 2011-08-29, 22:17
Ursprungligen postat av mounz
Har for mig att det handlar om battre utnyttjande av tiden. Idag kan de stressade affarsresenarerna som aker via LCY checka in precis innan planet gar. Hade de behovt greja US immigration i London hade passagerarna behovt vara pa flygplatsen tidigare. Och om planet anda ska stanna pa Irland kan alltsa passagerarna passa pa att gora nagot produktivt.


Det kanske är av historiska skäl men det är bara Shannon och Dublins flygplatser som har detta i Europa. Det hade inte gått att flyga direkt från LCY till JFK på grund av att planet skulle vara för tungt vid starten med bränsle för atlantflygningen.
#47 2011-08-30, 03:47
Ursprungligen postat av LP-skiva
Finns ju en del IC-linjer från ARN man vill se.

SFO, DEN, MIA i Nordamerika
GIG, EZE, SCL i Sydamerika
NRT, ICN, PVG i Östasian
SIN, HKG, DEL i Sydasien

Bara för att nämna några. I Afrika kan man väl tänka sig JNB Men den fixar man smidigt med ET via ADD.

CPH och OSL sammanställer och redovisar öppet vilka linjer som "saknas" här och här. Jag undrar om någon har hittat motsvarande siffror för ARN?

Här finns ju destinationslistor http://www.swedavia.se/sv/Goteborg/Resenar/Destinationer/Destinationsguiden2/
(välj Arlanda)
Visar vilka linjer som finns, så man får ju tänka baklänges.

Om att USA börjar vid Shannon:
Smart tanke det där med att nyttja tanktiden. Det där verkar ju vara BAs finflighter, Concordens gamla nummer tror jag, så det måste ju gå så fort som möjligt.
Om de skulle ha en amerikan som immigrerade folk redan vid ombordstigningen, vilket antagligen borde funka, så skulle väl det kräva att alla (eller ingen) immigrerade innan avfärd, och det kan ju vara jobbigt på en linje som handlar om att transportera folk som har bråttom och är villiga att betala.
Någon som vet vad det är för problem som leder till extratankningen, är tankarna för små, är banan för kort, måste de stiga snabbt pga buller?
#48 2011-08-30, 08:09
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Neksnor
Här finns ju destinationslistor http://www.swedavia.se/sv/Goteborg/Resenar/Destinationer/Destinationsguiden2/
(välj Arlanda)
Visar vilka linjer som finns, så man får ju tänka baklänges.

Om att USA börjar vid Shannon:
Smart tanke det där med att nyttja tanktiden. Det där verkar ju vara BAs finflighter, Concordens gamla nummer tror jag, så det måste ju gå så fort som möjligt.
Om de skulle ha en amerikan som immigrerade folk redan vid ombordstigningen, vilket antagligen borde funka, så skulle väl det kräva att alla (eller ingen) immigrerade innan avfärd, och det kan ju vara jobbigt på en linje som handlar om att transportera folk som har bråttom och är villiga att betala.
Någon som vet vad det är för problem som leder till extratankningen, är tankarna för små, är banan för kort, måste de stiga snabbt pga buller?

Banan på LCY är bara 1,5 km vilket är för lite.