Flygbolag du undviker - trots att du inte har rest med dom

#61 2011-12-01, 12:31
Augustsson
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast det finns ju flygbuss även till Skavsta så du behöver inte stå parkerad på någon "leråker" om du inte vill.


Det beror ju på varifrån man utgår. Sist jag åkte hade jag inte möjlighet att ta buss, men visst - i jämförelse med Arlanda var det kanske onödigt att nämna det även om det i princip är enklare att åka kollektivt till Arlanda från fler orter än till Skavsta.
#62 2011-12-01, 18:20
Lacerda
Ursprungligen postat av offe_man
Glömde skriva Air France förut. Inte för att jag har hört något dåligt om deras service utan mera att jag ger 100% för att undvika CDG så långt det går!

Tidigare hade jag nämnt ryska Areoflot!

Vad är grejen med CDG? Jag har varit där en gång år 2000 när Concorden krashade, lade inte märke till något speciellt. Det var trots allt för 11 år sedan och jag är medveten om att Frankrike är pesthärdat av muslimer, har det ett samband med ditt val?
#63 2011-12-02, 15:19
offe_man
Ursprungligen postat av Lacerda
Vad är grejen med CDG? Jag har varit där en gång år 2000 när Concorden kraschade, lade inte märke till något speciellt. Det var trots allt för 11 år sedan och jag är medveten om att Frankrike är pesthärdat av muslimer, har det ett samband med ditt val?


Det skulle kunna vara den anledningen, men nej. Jag har bara hört tillräckligt med människor säga att det ska vara den sämsta flygplatsen i Västeuropa.
och när man trivs bättre både på Amsterdams och andra Europeiska flygplatser gör det inget om man vänder CDG ryggen.

Hade en bekant förresten, som ska ha åkt rulltrappa en gång för mycket, varit tvungen att gå runt allt igen och köa checka någon gång igen på CDG. Något som gjorde honom väldigt upprörd.

Länk
#64 2011-12-02, 21:50
Ursprungligen postat av LeonHind
Ja, om det finns en marknad för det, hade inte varit fel att få hoppa lite fallskärm före solresan, eller hur?

Jag tror helt klart det finns en marknad för nya moderna och mer säkra flygplan för en högre kostnad. Ex: EL-drivna flygplan, med ljudisolering och högre komfort, inkl säkrare och effektivare med nya material och konstruktioner.

Det kan alltid bli bättre, varför inte?

Du menar då biltrafikolycka? Givetvis finns det väldigt mycket som kan förbättras även när det gäller biltransporter.
Va vill du inte hoppa fallskärm, eller prova på en NASA inspirerad escape pod? Vill du inte vara mer förbered om olyckan skulle vara framme, statistik visar att en vältränad rutin kan öka chanserna att överleva betydligt.

Vill du inte transporteras med den senaste flygplansteknologin med maximal säkerhet, effektivitet och komfort?

Så effektiva batterier att man kan driva ett passarerarplan på el kommer det nog dröja väldigt många år innan man får tillgång till. Med dagens batterier lär man inte komma särskilt långt innan man måste landa och ladda om batterierna. Ett eldrivet flygplan idag skulle innebära både låg fart och extremt många mellanladningar. Knappast vad passagerarna vill betala extra för. Dessutom så skulle det inte bli mycket plats kvar ombord pga. dom extremt stora batterier som skulle behövas.
#65 2011-12-03, 00:49
SinSemilla-
Aeroflott då de har den sämsta toleransen på deras maskindelar, fick höra av en gubbe som jobbade på flygtekniska.
#66 2011-12-03, 10:16
2big4you
Ursprungligen postat av offe_man
Glömde skriva Air France förut. Inte för att jag har hört något dåligt om deras service utan mera att jag ger 100% för att undvika CDG så långt det går!

Tidigare hade jag nämnt ryska Areoflot!


Håller med CDG bör undvikas,rörigare flygplats får man leta efter.
Personalen kan/vill inte prata engelska.
Däremot var Air France helt ok att flyga med.
#67 2011-12-03, 14:50
LeonHind
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så effektiva batterier att man kan driva ett passarerarplan på el kommer det nog dröja väldigt många år innan man får tillgång till. Med dagens batterier lär man inte komma särskilt långt innan man måste landa och ladda om batterierna. Ett eldrivet flygplan idag skulle innebära både låg fart och extremt många mellanladningar. Knappast vad passagerarna vill betala extra för. Dessutom så skulle det inte bli mycket plats kvar ombord pga. dom extremt stora batterier som skulle behövas.
Jag räknar med vätgasbatterier.
#68 2011-12-03, 15:02
LeonHind
Ursprungligen postat av MilkywayBob
OM du lägger fram det så, ja då så - det är klart att jag gå en snabbutbildning i fallskärmshoppning!

Nej, skämt åsido. Flygplan är det transportmedel med högst säkerhet i världen (se källa). Om jag betala ytterligare 25 % på mina flygbiljetter tar jag hellre risken att flyga. Med ditt sätt att se på saken bör man hela tiden befinna sig på de säkraste platsen hela tiden, vilket inte är i hemmet, inte i bilen, inte i naturen, inte i en bunker - det är i ett flygplan (hänvisar till källan igen).

Nej, din "trygghetsmani" har gått way too far!

Hur som helst kan man med sunt förnuft förstå att flygplanen är säkrare idag än vad de var för femtio år sedan, systematiskt sker det en uppgradering av flygplanen och säkerheten ökar bitvis. Du talar så fint om "efterfrågan hos kunden", jag kan visa en rad undersökningar som visar att efterfrågan är ekvivalent med pris. Efterfrågan som finns idag uppnår också de flesta flygbolagen.

Jag ursäktar för ett OT-inlägg.


Visst livet innebär alltid risker och man måste prioritera resurserna med minimal risk.
Har du ingen efterfrågan på komfort alls? Hur tycker du komforten har ökat det senaste decenniet? Personligen skulle jag nog kunna tänka mig lägga på 25% bara för att öka komforten och vara mer miljövänlig, både när det gäller buller och miljögifter etc. Det bästa vore ju förstås om jag kunde få detta för samma pris eller lägre med hjälp av mer konkurrens.
#69 2011-12-03, 16:07
MilkywayBob
Ursprungligen postat av LeonHind
Visst livet innebär alltid risker och man måste prioritera resurserna med minimal risk.
Har du ingen efterfrågan på komfort alls? Hur tycker du komforten har ökat det senaste decenniet? Personligen skulle jag nog kunna tänka mig lägga på 25% bara för att öka komforten och vara mer miljövänlig, både när det gäller buller och miljögifter etc. Det bästa vore ju förstås om jag kunde få detta för samma pris eller lägre med hjälp av mer konkurrens.


Herregud vad du tjötar! Diskussionen gällde flygplanssäkerhet, inte komfort! Vad sysslar du egentligen med? Hur resonerar du?

Det är klart att jag föredrar mer komfortabla flygplan framför fyrtio år gamla 737:or. Detta är också något som utvecklingen de senaste 40 åren varit positiv med. När man sätter sig på ett nytt flygplan är generellt allt bättre! Benutrymme, bekvämlighet och buller.

Jag får känslan av att du tjötar enbart för tjötandets skull! Som om du vrider och vänder på varenda argument och när det inte passar dig hittar du på något nytt. Skärpning!
#70 2011-12-03, 17:09
LeonHind
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Herregud vad du tjötar! Diskussionen gällde flygplanssäkerhet, inte komfort! Vad sysslar du egentligen med? Hur resonerar du?

Det är klart att jag föredrar mer komfortabla flygplan framför fyrtio år gamla 737:or. Detta är också något som utvecklingen de senaste 40 åren varit positiv med. När man sätter sig på ett nytt flygplan är generellt allt bättre! Benutrymme, bekvämlighet och buller.

Jag får känslan av att du tjötar enbart för tjötandets skull! Som om du vrider och vänder på varenda argument och när det inte passar dig hittar du på något nytt. Skärpning!

Nja, jag skrev ju faktiskt om både ny teknologi och komfort också, inte bara säkerhet, även om det var just den något överdrivna säkerheten, som vi båda anser vara något överdriven, (du ser jag håller med dig här), men det var som skrivet endast ett av alla argument.
Tja, men tycker du det är jobbigt med diskussioner så är ju inte ett diskussionsforum rätt plats att vara.

EDIT: Jag var inte helt seriös med säkerheten, det var en del ironi i mina inlägg, (jag skall vara mer noggrann med att förtydliga detta i framtiden), även om jag gillar att vrida och vända på alla argument och vara kreativ, alltså bara diskutera och spekulera i vad som skulle kunna vara teoretiskt möjligt, även om jag förstår att marknaden inte kommer välja det pga. "Visst livet innebär alltid risker och man måste prioritera resurserna med minimal risk."

Förresten trodde jag du gillade att ta del av mina utspaceade idéer.
#71 2011-12-03, 17:19
LeonHind
Beklagar OT, om någon vill svara mig kan vi ta det via PM.
#72 2011-12-03, 17:20
BigBanger
Ursprungligen postat av lill-namgreb
Ryan air, jädra snåla irländare


Jag tycker dom är bra, snabbt in, snabbt ut. Inget jävla tjafs.