Jag skulle vilja påstå att det är mycket svårt att utropa en specifik flygplanstyp till "bäst" av det enkla skälet att det är många faktorer som spelar in.
Vi har t.ex flygbolagets konfiguration av kabinen som en viktig faktor, går vi på det tekniska kommer andra kringliggande aspekter in såsom hur ett specifikt bolags flotta ser ut och om en specifik flygplanstyp passar in.
Studerar vi flygplanen som rent "döda" objekt är naturligtvis den "bästa" modellen den som är mest ekonomisk, d.v.s bränsleförbrukning, pålitlighet, underhållsprogram, underhållsintervaller (TBO) m.m.
Om jag absolut måste välja flygplanstyper rankar jag dessa enligt följande:
1. Boeing 787. Den sätter en helt ny standard på alla punkter, helt ny systemarkitektur med "mer-elektriska system" och ur komfortsynvinkel, en riktigt bra kabin med lägre tryckhöjd och högre luftfuktighet, större fönster etc.
2. Airbus A350. Motsvarigheten till 787 till en del, dock tar den sig an 777 också. Även det ett mycket intressant nästa-generationsflygplan med hög komfort.
3. Airbus A380. Mycket imponerande modell med hög komfort och låg ljudnivå i kabinen.
4. Boeing 777. Standarden för långdistans (777-200LR/-300ER) och rymlig kabin.
5. Airbus A330/340. Överlag bra maskiner, dock lider A340 av att den är fyrmotorig. A350 ersätter och är en betydligt mer intressant sak.
6. Boeing 767. Första generationen med EFIS (Electronic Flight Instrumentation System). 767-400 är riktigt bra med B777-kabin och avionik, tyvärr valde inte Boeing att migrera detta bakåt till -300ER som alltså fortsätter med den äldre kabinen och instrumenteringen. Detta ger poängavdrag i min bok. Iövrigt en intressant produkt som dessutom satte långdistansflygning med två motorer på kartan.
7. Airbus A300. En på sin tid innovativ produkt även om den hade en långdragen politisk födsel som involverade omarbetning från A300 till den mindre A300B.
Tar vi smalbukiga flygplan blir min ranking:
1. MS-21. Nästa generations narrowbody med hög kabinkomfort, vingar tillverkade av kompositmaterial, P&W 1400G GTF-motorer och som ger mycket av 787/A350 i en smalbukig produkt.
2. Airbus A320-serien. En riktigt bra flygplanstyp överlag. Dessutom först ut med FBW.
3. Comac C919. Ny intressant maskin från Commercial Aviation Corporation of China med CFM LEAP-X1C-motorer av senaste modell.
4. Tupolev Tu-204SM. En kraftigt vidareutvecklad version av Tu-204 och erbjuder modern teknik i samma storleksklass som Boeing 757. Den har också ett riktigt bra flightdeck och alla finesser såsom FBW. Den gästspelar dock i väntan på MS-21 men är intressant.
Boeing 757. Ett överlag bra flygplan med utmärkta prestanda, dock föredrar jag tveklöst det bredbukiga syskonet 767.
5. Bombardier CSeries. Ny teknik i ett mindre format, ungefär som en kraftigt förminskad B787 för 110-130 passagerare. Den ligger egentligen högre på min lista (delad tredjeplats med C919) men i detta fall går jag delvis på storleken.
6. Boeing 737. Den hamnar sist, även om Sky Interior är elegant och 737Max är introducerad. Jag saknar modern utrustning såsom FBW men noterar med glädje att Boeing fortsätter att studera en ny ersättare då Max innebär en kompromiss med motorerna bl.a.
Tar vi regionaljets och turboprops blir rankingen följande:
1. Sukhoi Superjet 100. En Airbus A320 som krympt när det gäller en hel del. Istället för att gå den klassiska förenklade regionaljetvägen är det snarare en liten mainline-jet med rymlig kabin.
2. MRJ, Mitsubushi Regional Jet. En intressant japanare med GTF-motorer. Jag gillar dock inte att den har 2+2-kabin då jag anser det ge lite för mycket regionaljet-känsla.
3. Antonov An-148/158. En utmärkt robust regionaljet som kombinerar modern teknik och kabin med ett extra tåligt utförande för mer primitiva förhållanden.
4. Embraer ERJ-170-195. Den hamnar på tredje plats, dock är jag inte helt förtjust i den smala kabinen och saknar mycket av mainline-känslan som Superjet 100 ger.
6. Bombardier CRJ-series. Jag är ganska nollställd inför denna regionaljetutveckling av Challenger, mitt hjärta klappar återigen för Superjet 100.
7. IPTN N250. Den enda turbopropen med FBW-system och helt modernt flightdeck. Jag hoppas att den blir återupplivad.
8. Ilyushin Il-114-100. Näst mest intressant, modernt flightdeck - däremot inte FBW. Kabinen är riktigt bra och som unik finess i klassen finns även inflight entertainment i vissa exemplar.
9. ATR-42/72. De är rätt mysiga maskiner men jag tycker det är lite klent att modernt flightdeck inte dök upp förrän i -600 när Il-114 hade en utmärkt variant med fem skärmar redan 1990.
Detta är min personliga ranking av olika flygplanstyper.
Ur passagerarsynvinkel placerar jag Boeing 787 som överlägsen etta.