Flygplansmodell - bäst/sämst?

#37 2011-12-27, 03:55
Ursprungligen postat av AmericanMR
Du får ursäkta en helt okunnig, men vad är widebodies?

Det som vanliga resenärer bryr sig om är hur planet ser ut invändigt och på säkerheten. Men jag som tycker detta är ett intressant ämne tar hellre Airbus än Boeing. Det känns på något vis tryggare att stora delar av planet kontrolleras av datorer. Men jag förstår också de som är helt emot sett och vill att piloten ska göra all jobb själv.

Widebodies=mer än en gång inne i planet.
Utan datorers inverkan hade inte A340, A380, B777, Il96 och Tu204 haft en nolla i antalet dödsoffer, jämför det med Convair 880 och 990.

Ursprungligen postat av ksv
Skulle inte tro att dom ångrar sig.

Istället för att ta fram ett modern flygplan, väljer Boeing att sätta lysdioder i taket i kabinen och lansera sitt 50 år gamla flygplan som 737 MAX. :'(
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Det senare för min del antar jag, eftersom jag ligger i riskzonen att få flyga den.



Kanske dags för Volvo att börja sälja sin Amazon igen?
Sätt in elhissar till fönsterna, en cd-växlare i bagageutrymmet och lysdioder i taket så är det bara att börja kränga den som nya "Volvo Amazon MAX".

Fast nu ligger Boeing risigt till ekonomiskt efter B787 och B748 förseningar och -dyring.
Det är snarare nya motorer (som tillverkas av nån annan) och deras vågformade bakre kant på motorkåporna som är förbättringen på B737.

Ursprungligen postat av Doctor
De kortar motorpylonerna och sen förlänger de även nosstället med ca 20 cm för att vinna mer utrymme för motorerna.

Sen kan man ju montera dit gravelkit som på 200an....:o

Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, fast Airbus blir totalt utklassade när det kommer till Widebodies istället.

Sen i ärlighetens namn, vad bryr sig passagerarna om hur moderna reglage piloterna har?
Sålänge det är säkert och fungerar som det ska.

Det tycker jag inte, A380 och A330 säljer bra.

Ursprungligen postat av AmericanMR
Men vilken av tillverkarna är det som är populärast? Hörde för en tid sedan att Boeing hade gått ner senaste tiden, få ordrar och liknande. Det skulle dock skifta nästa år då Boeing förväntas komma med en ny 737.
Airbus hade däremot gått starkt fram iår, med bla fler ordrar än väntat. Några tankar kring detta?

Problemet är att dom har stora ekonomiska problem med B787 som är nu minst 3 år försenad, 2 flygplan levererade till en japanskt bolag, men dom har bara flugit korta rutter med den inrikes bl.a
pga övervikt.
Tänk dig själv om du beställt en massa Volvo XC90 som taxibolag och den blir minst 3 år försenad så att du är tvungen att köra med dina gamla Volvo 850 under den tiden och sen när du äntligen får XC90an så måste du tanka var 10e mil på dom första?
Boeing sålde B787 i början till förlustpris visade det sig, man räknar nu med att det krävs 1800 plan för att gå runt, man har runt 800 stycken i orderböckerna.
Lägg till senaste jumbojeten B747-8, där kunderna också fått vänta nått år extra, när den levereras så är 2-3% sämre bränsleekonomi än det som står i kontrakten, två av kunderna blev helt vansinniga,
Boeing fick betala böter för detta och stora problem då första kunden först vägrade ta emot planet.
Så idag vill få köpa B787, dels pga att Boeing har höjt priset och dels pga att det är lång kö.
Airbus har förseningar på sin A350 som inte flugit ännu, men inte alls lika allvarligt som B787.

Ursprungligen postat av Coolcitte
Man tycker ju att Boeing kunde komma med något nytt som inte är en vidareutveckling på 737. Läste någonstans att 737 MAX förväntas kunna börja levereras till kund år 2017. Med tanke på att man alltid får plussa på minst ett eller två år på de utlovade tiderna så är det ändå många år kvar tills en 737 MAX kommer flyga i linjetrafik. Visst, att utveckla ett helt nytt flygplan kostar galna summor med pengar, men frågan är hur länge Boeing kan köra på sitt gamla 737-koncept?

Just säljargumentet "cockpit commonality" som Boeing hela tiden använder känns ju bara som en ursäkt för att slippa göra några större förändringar i cockpit. Nu är jag ingen pilot men jag har varit inne i cockpit både på en 737 och en A320 och om cockpiten i A320 är ett snyggt, luftigt och modernt kontor, så påminner 737 mer om en städskrubb.

B737 får vi leva med länge till.
A320 Neo är jag lite besviken på A318 den minsta och mest innovativa (bl.a med 5,5 graders landningsvinkel på en specialvariant, största civila planet med det) är inte med "bara" A319, A320 och
A321.
Cockpit commonality var snarare Airbus som började med...

Ursprungligen postat av Cliffak
Ska bli intressant att se hur man petar dit större motorer på 737. A320 har något högre markfrigång vilket gör att man kan öka fläktdiametern något, den lyxen finns inte på 737 eftersom vingen så att säga sitter i vägen och motorn inte går att sänka mer. Fortsätter vi jämförelsen med bilar är det väl lite som att försöka klämma in en modern dieselfemma i en gammal folka.

En del vill ju att Boeing ska ersätta 737 med en "mini-widebody", men det undrar jag om det är rätt väg att gå.. För övrigt blir de närmsta åren intressanta då det är en hel räcka med flygplan i en storleksklass mindre på väg, med Bombardier CSeries som kanske främsta exempel.

Embraer dominerar den klassen tycker jag "mini-widebody", tyvärr har inte CRJ-1000 sålt så bra,
modernaste planet i den storleksklassen, C-series får vi se hur bra den blir när den börjar flyga.
#38 2011-12-27, 08:24
Coolcitte
Ursprungligen postat av Alessandro
B737 får vi leva med länge till.
A320 Neo är jag lite besviken på A318 den minsta och mest innovativa (bl.a med 5,5 graders landningsvinkel på en specialvariant, största civila planet med det) är inte med "bara" A319, A320 och
A321.
Cockpit commonality var snarare Airbus som började med...


Jo, fast skillnaden är att Airbus cockpit var modern och innovativ när den kom. Cockpit på B737 har sett likadan ut i väldigt många år, och cockpit i de första 737orna såg i princip ut som en upphottad version av cockpiten i B727.

Att man inte väljer att göra A318 NEO beror nog på att A318 bara sålt runt 80 exemplar under hela sin livstid. Eftersom NEO-projektet väl främst handlar om att flygbolag ska "byta upp sig" och ersätta sina äldre Airbus-plan så är det inte speciellt konstigt.
#39 2011-12-27, 11:12
AmericanMR
Men hur ställer sig Embraer planen mot tex Boeing och Airbus?
#40 2011-12-27, 14:56
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jo, fast skillnaden är att Airbus cockpit var modern och innovativ när den kom. Cockpit på B737 har sett likadan ut i väldigt många år, och cockpit i de första 737orna såg i princip ut som en upphottad version av cockpiten i B727.

Att man inte väljer att göra A318 NEO beror nog på att A318 bara sålt runt 80 exemplar under hela sin livstid. Eftersom NEO-projektet väl främst handlar om att flygbolag ska "byta upp sig" och ersätta sina äldre Airbus-plan så är det inte speciellt konstigt.

Visst är det så, men jag gillar inte att A318 inte uppdateras iallafall, den har tyvärr inte kunnat registeras som en RJ, vilket leder till högre landningsavgifter.
#41 2011-12-27, 14:58
Ursprungligen postat av AmericanMR
Men hur ställer sig Embraer planen mot tex Boeing och Airbus?

Mycket framgångsrika med sina jetflygplan som dock är generellt mindre än A och Bs, bara en dödsolycka med E170-195 familjen och 900 producerade flyg i den familjen talar sitt tydliga språk.
Deras propellerplan har tillverkats i många exemplar, men med mycket dödsolyckor.
#42 2011-12-27, 17:25
Ursprungligen postat av AmericanMR
Men hur ställer sig Embraer planen mot tex Boeing och Airbus?


Som Alessandro var inne på så är det en storlek mindre så man konkurrerar inte direkt utan just nu är det i stället Bombardier som är huvudkonkurrenten.

Som sagt blir de närmaste åren intressanta då flera tillverkare är på gång in och slåss i det här segmentet. Förutom Embraer och Bombardier kommer vi även att få se ryska, japanska och kinesiska plan slåss om kunderna, till gagn för alla oss som gillar variation.
#43 2011-12-30, 12:22
AmericanMR
Ursprungligen postat av Cliffak
Som Alessandro var inne på så är det en storlek mindre så man konkurrerar inte direkt utan just nu är det i stället Bombardier som är huvudkonkurrenten.

Som sagt blir de närmaste åren intressanta då flera tillverkare är på gång in och slåss i det här segmentet. Förutom Embraer och Bombardier kommer vi även att få se ryska, japanska och kinesiska plan slåss om kunderna, till gagn för alla oss som gillar variation.

Om jag förstår dig rätt, kommer fler tillverkare att börja producera plan i denna storleken, som då skulle kunna hota Airbus och Boeing?

Jag hade då personligen gillat att se ett heltysk tillverkare. De har ju trots allt lyckats med kvalitén i Mercedez, Audi osv.

En svensk tillverkare hade ju heller inte varit dåligt. Men det får jag förmodligen uppleva under min livstid. Men ett tag producerade ju SAAB kommersiella flyg. Pågår detta fortfarande eller las detta ner?
#44 2011-12-30, 13:50
what
Ursprungligen postat av AmericanMR
En svensk tillverkare hade ju heller inte varit dåligt. Men det får jag förmodligen uppleva under min livstid. Men ett tag producerade ju SAAB kommersiella flyg. Pågår detta fortfarande eller las detta ner?
Saab 340 och 2000 tillverkades till 1999 enligt Wikipedia.
#45 2011-12-30, 15:04
AmericanMR
Ursprungligen postat av what
Saab 340 och 2000 tillverkades till 1999 enligt Wikipedia.

Det kan man väl förstå. Om jag inte minns helt fel såldes det inte särskilt många. Men visst hade det varit roligt om ett svenskt företag började producera flyg och började ta upp jakten på Boeing och Airbus på allvar. Ett annat sätt hade ju alltid varit om Sverige hade hoppat på Airbus, börjat tillverka reservdelar eller liknande. Det hade ju dessutom gett många jobb, då Airbus för tillfället går som smör i solsken.
#46 2011-12-30, 16:33
Ursprungligen postat av AmericanMR
Om jag förstår dig rätt, kommer fler tillverkare att börja producera plan i denna storleken, som då skulle kunna hota Airbus och Boeing?


Nja, det är snarare storleksklassen under, upp till ca 150 pax, som kommer att få mycket konkurrens i takt med att A&B valt att överge den och bygga narrowbodies för 150-200 pax.

Ursprungligen postat av AmericanMR
En svensk tillverkare hade ju heller inte varit dåligt. Men det får jag förmodligen uppleva under min livstid. Men ett tag producerade ju SAAB kommersiella flyg. Pågår detta fortfarande eller las detta ner?


Civila flygplan är inte SAABs huvudprodukt och har alltid varit en bisyssla vid sidan av den militära produktionen. SAAB 340/2000 gick dock bättre än SAAB 91 Scandia, som lades ner efter 18 exemplar då man behövde kapaciteten för att bygga J29 Tunnan - det kalla kriget höll ju som bäst på att bli som kallast vid den tiden.

Ursprungligen postat av AmericanMR
Ett annat sätt hade ju alltid varit om Sverige hade hoppat på Airbus, börjat tillverka reservdelar eller liknande. Det hade ju dessutom gett många jobb, då Airbus för tillfället går som smör i solsken.


SAAB är redan underleverantör till Airbus och tillverkar delar till vingen till A380 (tror jag). I övrigt är det Gripen för hela slanten som gäller för SAAB som flygplanstillverkare. Man tillverkar förstås också robotar och har slukat ett antal andra verksamheter genom åren, varav lednings- och sensorsystem är en stor del.
#47 2011-12-30, 17:49
AmericanMR
Läste också det, att SAAB nuförtiden producerar delar till Airbus. Det ät bra, men hade varit ännu bättre om bi deltog på ett ännu mera aktivt sätt i produktionen.
#48 2011-12-30, 18:04
Har hört något om att de vingdelar SAAB gör till A380 ska vara de största sakerna de gör.