Flygplansmodell - bäst/sämst?

#25 2011-12-26, 16:25
Coolcitte
Ursprungligen postat av Lightnight
Hur menar du nu?


Airbusen har krympt, förstår du väl?
#26 2011-12-26, 16:42
Lightnight
Ursprungligen postat av Coolcitte
Airbusen har krympt, förstår du väl?


Ja, den har väl gått för många varv i tvättmaskinen
#27 2011-12-26, 17:38
AmericanMR
Men vilken av tillverkarna är det som är populärast? Hörde för en tid sedan att Boeing hade gått ner senaste tiden, få ordrar och liknande. Det skulle dock skifta nästa år då Boeing förväntas komma med en ny 737.
Airbus hade däremot gått starkt fram iår, med bla fler ordrar än väntat. Några tankar kring detta?
#28 2011-12-26, 19:50
Ursprungligen postat av AmericanMR
Men vilken av tillverkarna är det som är populärast? Hörde för en tid sedan att Boeing hade gått ner senaste tiden, få ordrar och liknande. Det skulle dock skifta nästa år då Boeing förväntas komma med en ny 737.
Airbus hade däremot gått starkt fram iår, med bla fler ordrar än väntat. Några tankar kring detta?


Airbus tog ordrar på A320NEO medan Boeing inte hade annat än 737NG att komma med eftersom man länge velade mellan uppdaterad 737 eller nykonstruktion. Då valde många bolag att beställa den modernare A320NEO i stället för att vänta på att Boeing skulle välja väg.
#29 2011-12-26, 20:30
AmericanMR
Ursprungligen postat av Cliffak
Airbus tog ordrar på A320NEO medan Boeing inte hade annat än 737NG att komma med eftersom man länge velade mellan uppdaterad 737 eller nykonstruktion. Då valde många bolag att beställa den modernare A320NEO i stället för att vänta på att Boeing skulle välja väg.

Men hur tror du det blir nästa år då Boeing verkar ha bestämt sig för att köra vidare på sin 737:a?
#30 2011-12-26, 20:30
ksv
Ursprungligen postat av Cliffak
Airbus tog ordrar på A320NEO medan Boeing inte hade annat än 737NG att komma med eftersom man länge velade mellan uppdaterad 737 eller nykonstruktion. Då valde många bolag att beställa den modernare A320NEO i stället för att vänta på att Boeing skulle välja väg.
Skulle inte tro att dom ångrar sig.

Istället för att ta fram ett modern flygplan, väljer Boeing att sätta lysdioder i taket i kabinen och lansera sitt 50 år gamla flygplan som 737 MAX. :'(
As production standard, the 737 MAX will feature the Boeing Sky Interior with overhead bins and LED lighting based on the Boeing 787's interior, as well as blended winglets.

The manufacturer plans no modification in the flight deck as it wants to maintain commonality with the 737 Next Generation family.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Det senare för min del antar jag, eftersom jag ligger i riskzonen att få flyga den.


Kanske dags för Volvo att börja sälja sin Amazon igen?
Sätt in elhissar till fönsterna, en cd-växlare i bagageutrymmet och lysdioder i taket så är det bara att börja kränga den som nya "Volvo Amazon MAX".
#31 2011-12-26, 20:40
AmericanMR
Ursprungligen postat av ksv
Skulle inte tro att dom ångrar sig.

Istället för att ta fram ett modern flygplan, väljer Boeing att sätta lysdioder i taket i kabinen och lansera sitt 50 år gamla flygplan som 737 MAX. :'(
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Det senare för min del antar jag, eftersom jag ligger i riskzonen att få flyga den.


Kanske dags för Volvo att börja sälja sin Amazon igen?
Sätt in elhissar till fönsterna, en cd-växlare i bagageutrymmet och lysdioder i taket så är det bara att börja kränga den som nya "Volvo Amazon MAX".

Låter inte som någon särskilt bra ide när du nämner det från det synsettet. Det de borde göra i det läget är väl förmodligen att satsa på något helt nytt. Detta kan kanske i förlängningen innebära att Boeing fortsätter ner nästa år.
Men ingenjörerna på Airbus är väl skitglada. A320 har ju trots allt blivit väldigt populär av det jag har förstått.
#32 2011-12-26, 22:40
Phantom042
Ja, fast Airbus blir totalt utklassade när det kommer till Widebodies istället.

Sen i ärlighetens namn, vad bryr sig passagerarna om hur moderna reglage piloterna har?
Sålänge det är säkert och fungerar som det ska.
#33 2011-12-26, 23:38
Coolcitte
Man tycker ju att Boeing kunde komma med något nytt som inte är en vidareutveckling på 737. Läste någonstans att 737 MAX förväntas kunna börja levereras till kund år 2017. Med tanke på att man alltid får plussa på minst ett eller två år på de utlovade tiderna så är det ändå många år kvar tills en 737 MAX kommer flyga i linjetrafik. Visst, att utveckla ett helt nytt flygplan kostar galna summor med pengar, men frågan är hur länge Boeing kan köra på sitt gamla 737-koncept?

Just säljargumentet "cockpit commonality" som Boeing hela tiden använder känns ju bara som en ursäkt för att slippa göra några större förändringar i cockpit. Nu är jag ingen pilot men jag har varit inne i cockpit både på en 737 och en A320 och om cockpiten i A320 är ett snyggt, luftigt och modernt kontor, så påminner 737 mer om en städskrubb.
#34 2011-12-27, 00:07
Ska bli intressant att se hur man petar dit större motorer på 737. A320 har något högre markfrigång vilket gör att man kan öka fläktdiametern något, den lyxen finns inte på 737 eftersom vingen så att säga sitter i vägen och motorn inte går att sänka mer. Fortsätter vi jämförelsen med bilar är det väl lite som att försöka klämma in en modern dieselfemma i en gammal folka.

En del vill ju att Boeing ska ersätta 737 med en "mini-widebody", men det undrar jag om det är rätt väg att gå.. För övrigt blir de närmsta åren intressanta då det är en hel räcka med flygplan i en storleksklass mindre på väg, med Bombardier CSeries som kanske främsta exempel.
#35 2011-12-27, 00:17
AmericanMR
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, fast Airbus blir totalt utklassade när det kommer till Widebodies istället.

Sen i ärlighetens namn, vad bryr sig passagerarna om hur moderna reglage piloterna har?
Sålänge det är säkert och fungerar som det ska.

Du får ursäkta en helt okunnig, men vad är widebodies?

Det som vanliga resenärer bryr sig om är hur planet ser ut invändigt och på säkerheten. Men jag som tycker detta är ett intressant ämne tar hellre Airbus än Boeing. Det känns på något vis tryggare att stora delar av planet kontrolleras av datorer. Men jag förstår också de som är helt emot sett och vill att piloten ska göra all jobb själv.
#36 2011-12-27, 01:40
Ursprungligen postat av Cliffak
Ska bli intressant att se hur man petar dit större motorer på 737. A320 har något högre markfrigång vilket gör att man kan öka fläktdiametern något, den lyxen finns inte på 737 eftersom vingen så att säga sitter i vägen och motorn inte går att sänka mer. Fortsätter vi jämförelsen med bilar är det väl lite som att försöka klämma in en modern dieselfemma i en gammal folka.

En del vill ju att Boeing ska ersätta 737 med en "mini-widebody", men det undrar jag om det är rätt väg att gå.. För övrigt blir de närmsta åren intressanta då det är en hel räcka med flygplan i en storleksklass mindre på väg, med Bombardier CSeries som kanske främsta exempel.


De kortar motorpylonerna och sen förlänger de även nosstället med ca 20 cm för att vinna mer utrymme för motorerna.