Flygplansmodell - bäst/sämst?

#85 2013-07-19, 08:17
Ursprungligen postat av 4554u17
Jag har hört från en kompis som spenderar mkt tid på heathrow att det var batteriet till en av deras ELT:er som fattat eld. Gissa vilken sorts batteri de använder? Tydligen riktigt svårt att släcka ett sånt där batteri när det väl fattar eld också.


Varför har då inte något av de andra 5000 exemplaren av den varianten av ELT som tillverkats sedan 2005 börjat brinna?
#86 2013-07-21, 01:23
4554u17
Ursprungligen postat av Cliffak
Varför har då inte något av de andra 5000 exemplaren av den varianten av ELT som tillverkats sedan 2005 börjat brinna?


Hur ska jag kunna veta? De har alltså använt någon form av standard-ELT i 787an?
Som sagt är det här bara vad jag hört, men rykten bland personalen på heathrow sa att det här var nån ny ELT som var unik för 787an. Jag påstår inte att det här är fakta, men om någon kan rikta lite ljus på den här ganska detaljerade tekniska punkten vore det ju schysst.
#87 2013-07-21, 07:56
Ursprungligen postat av 4554u17
Hur ska jag kunna veta? De har alltså använt någon form av standard-ELT i 787an?
Som sagt är det här bara vad jag hört, men rykten bland personalen på heathrow sa att det här var nån ny ELT som var unik för 787an. Jag påstår inte att det här är fakta, men om någon kan rikta lite ljus på den här ganska detaljerade tekniska punkten vore det ju schysst.


Vad jag förstår så är det en standardburk som används. Det är dessutom inte ett Li-jonbatteri utan ett Li-manganbatteri som inte är laddningsbart som används.
#88 2015-09-20, 10:33
Axell
Hej!

I detta forum finns det en hel del trådar om vilket/vilken flygbolag/flygplats som vi medlemmar föredrar framför andra men det finns ingen tråd angående flygplansmodeller. Därför tänkte jag starta en tråd där vi kunde tjôta lite om det.

Av de jag har rest med så är Boeing 787 min favorit, väldigt komfortabel och jag uppfattade planet som betydligt tystare än t.ex. A330 och B767 som ändå är i liknande storlek. Kanske att det har med årsmodellerna på de specifika planen jag reste med att göra? Jag har inte rest med A380 eller A350 än, dock hoppas jag att det sker inom en inte allt för lång framtid.

Så skriv nu vad era preferenser är. Jag har full förstående att det kan skilja mellan bolag trotts att modellen är densamma men försök att inte fokusera på det i denna tråd helst.
#89 2015-09-20, 10:45
Tufsankatt
Helt klart Moth... frisk luft!
#90 2015-09-20, 12:26
Sammanfogade trådarna
Vilken flygplansmodell tycker ni mest om att flyga med?
och
Flygplan - bäst/sämst?
och
sparade allt under trådnamnet
Flygplansmodell - bäst/sämst?

/Mod
#91 2017-05-11, 07:08
peter_pung
Min favorit är helt klart A380.

I övrigt gillar jag A330/A340 bättre än A350/B787, mest för att dessa plan känns för små för 3-3-3-konfig.

2-4-2 är så mycket bättre i storleksklassen.
#92 2017-05-11, 14:46
Min favorit hittils är A380, förvånansvärt tyst flygplan för sin enorma storlek. Överlag så gillar jag Airbus kärror mer än Boeing, 787 var ok men alldeles för trång.
Det viktigaste när jag väljer flyg så är det säteskonfigurationen, 3-3-3 väljer jag bort direkt i möjligaste mån. Betalar hellre lite mer för att få 2-4-2 tex.
#93 2017-05-11, 16:13
Är jag den enda som inte alls är intresserad av flygplan? Vet typ bara vad Jas 39 gripen är.

Har många polare som pratar om modellbeteckningarna på dessa stål fåglar en annan fattar ju inte ett någe

Men bäst har varit med Thai Airways flygplan. "Eleganta och fina " med sköna säten. Sämsta är nog inrikes i Sverige.
#94 2017-05-11, 18:56
Cykelpump61
Har du testat Thai inrikes i Thailand?
Man kan knappast jämföra långflygningar med inrikes, långflygningar är ju generellt bättre standard.
Dessutom... Inrikes i Sverige kan vara allt från ett gammalt propellerplan till relativt nya Boeing 737.
På en inrikesflygning på kanske max 2 timmar spelar det inte så stor roll IMO.
#95 2017-05-12, 00:14
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Har du testat Thai inrikes i Thailand?
Man kan knappast jämföra långflygningar med inrikes, långflygningar är ju generellt bättre standard.
Dessutom... Inrikes i Sverige kan vara allt från ett gammalt propellerplan till relativt nya Boeing 737.
På en inrikesflygning på kanske max 2 timmar spelar det inte så stor roll IMO.

Eller en helt ny CRJ. Tycker att det är en ganska snygg modell, påminner om gamla DC-9. Det största problemet med så små flyg tycker jag är att väggen vid fönsterplatserna kan påverka fotutrymmet lite. B737/A320 och större har rakare vägg. På så korta flighter spelar inte spåhöjd så stor roll för passagerarna, men det hade varit bekvämt om även småflyg kunde använda vanliga ombordstigningsbryggor.
#96 2017-05-14, 21:37
Mafouz
Inget var som MD80.
Och innan det 727-200ADV.