Flygplansmodell - bäst/sämst?

#61 2013-01-16, 10:18
Mera B787 problem, http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2013/01/20131161112528514.html

Ursprungligen postat av Lobengula
Jesus, 58 inlägg och ingen har ens nämnt det vackraste och coolaste planet som bl.a SAS och American Airlines fortfarande använder.

MD-80/82

Den långa kroppen med motorerna obegripligt långt bak under stjärtfenan gör att det ser ut som en flygande penis. Har man en plats långt fram så är det en mäktig känsla, man hör inte motorerna utan endast ett vindsus. Det här planet kommer inte finnas så många år till, se till att uppleva det! Flygnostalgi.

Lite modernare är väl Boeing 767, den lilla baby wide-bodyn. Ett extremt läckert plan som jag alltid ser fram emot. Faktum är att jag försöker boka mina BA flighter så att jag åker med den enda 767 per dag som BA kör till Arlanda. Resten är trista Airbus 319/320. De var kul i början då man fascinerades av "barking dog" ljudet när hydraliksystemet trimmades. Men nu, boring.

Klart att DC9an (MD80/82 är en variant) och dess avkomlingar kommer finnas många år till, yngst i familjen är B717 som byggts på 2000-talet. Ett liknande plan är CRJ1000, fast det är en yngre generation.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Allt du nämner händer på alla flygplan.
Bara det att det är ett nytt flygplan som är under luppen hos världens media, och minsta lilla tillbud eller problem skapar stora nyhetsrubriker.

Titta på A380, eller varför inte Rolls Royce som byggde en motor som sprängdes, och sprickor i vingkonstruktionen.

A380 har flugit i 4 år längre än B787 i passagerartrafik och har betydligt färre tillbud procentuellt.
#62 2013-01-16, 10:51
RyttarVM1990
Tuff motgång Boeing. 787 verkar inte vara att lita på.
#63 2013-01-16, 12:26
Savoy
Ursprungligen postat av Alessandro
A380 har flugit i 4 år längre än B787 i passagerartrafik och har betydligt färre tillbud procentuellt.


I bästa fall beror väl det på att B787 innehåller mycket mer ny teknik än A380 (om man jämför med hur mycket som var nytt i A380 när det kom jämfört med vad som fanns i andra plan då. Hoppas man snabbt kommer till rätta med felen, är sugen på att prova både detta och A350 när det kommer. A350 kanske blir ett ännu större tekniksprång med sin ickemetalliska konstruktion.
#64 2013-01-16, 15:01
SilentVictory
Ursprungligen postat av Alessandro
A380 har flugit i 4 år längre än B787 i passagerartrafik och har betydligt färre tillbud procentuellt.

Ja visst har A380 varit i drift längre, men det jag menade var att alla flygplan drar på sig smärre tillbud och mindre tekniska problem i början av en karriär. Och media skapar krigsrubriker för minsta lilla.

Och då drog jag en liknelse med RRs motor och A380s sprickor i vingen som exempel.

Edit: Ska väl kanske tillägga att det absolut är något att kolla över, A380n blev som sagt också groundad i början.
Men det motsäger inte det faktum att någonting verkar vara fel.
#65 2013-01-16, 23:40
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Tuff motgång Boeing. 787 verkar inte vara att lita på.


Va? I takt med att fler B787 kommer upp i luften så kommer fler incidenter att inträffa. Det är oundvikligt. Det händer saker varje dag med varenda flygplanstyp och med tanke på den låga frekvensen allvarliga olyckor så löser piloterna problemet i de allra flesta fall och det är också en mycket stor anledning till att det inte bara går att plocka bort människan ur ekvationen (eller gå ner på en pilot) som en del förespråkar. Det som är så speciellt med flyget är att det rapporteras, alldeles oavsett vad som händer. Tyvärr gillar media att blåsa upp saker och det är det vi ser här.

Röklukt i kabinen och/eller cockpit inträffar då och då. Det senaste är ytterligare ett bränt batteri och vi får väl se var det här leder. Kanske är det så enkelt som en dålig batch av batterier.
#66 2013-01-17, 04:24
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja visst har A380 varit i drift längre, men det jag menade var att alla flygplan drar på sig smärre tillbud och mindre tekniska problem i början av en karriär. Och media skapar krigsrubriker för minsta lilla.

Och då drog jag en liknelse med RRs motor och A380s sprickor i vingen som exempel.

Edit: Ska väl kanske tillägga att det absolut är något att kolla över, A380n blev som sagt också groundad i början.
Men det motsäger inte det faktum att någonting verkar vara fel.

Nej, A380 med RR motorer fick flygförbud.
Alla flygplan drar inte på sig tillbud och tekniska problem, ta t.ex CRJ1000.
Tycker situationen med 787 liknar DC-10an, dvs det kommer komma en period med ett par månaders flygförbud, har kommit fram att ett liknande batteri som krånglat på 787an brände ner
en byggnad 2006 http://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-grounding-orders-move...
Känner jag Al-Bakr rätt så kommer han kräva ett annorlunda batteri än Li-Ion.
#67 2013-01-17, 04:29
Ursprungligen postat av Cliffak
Va? I takt med att fler B787 kommer upp i luften så kommer fler incidenter att inträffa. Det är oundvikligt. Det händer saker varje dag med varenda flygplanstyp och med tanke på den låga frekvensen allvarliga olyckor så löser piloterna problemet i de allra flesta fall och det är också en mycket stor anledning till att det inte bara går att plocka bort människan ur ekvationen (eller gå ner på en pilot) som en del förespråkar. Det som är så speciellt med flyget är att det rapporteras, alldeles oavsett vad som händer. Tyvärr gillar media att blåsa upp saker och det är det vi ser här.

Röklukt i kabinen och/eller cockpit inträffar då och då. Det senaste är ytterligare ett bränt batteri och vi får väl se var det här leder. Kanske är det så enkelt som en dålig batch av batterier.

Men det tycker inte FAA, så nu står dom på marken tills vidare. Att två frakt B747 har kraschat med Li-Ion batterier i lasten gör inte saken bättre.
Bilder på bränt batteri ombord på ett 787
http://www.flightglobal.com/news/articles/ntsb-releases-picture-of-charr...
#68 2013-01-17, 14:18
SilentVictory
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, A380 med RR motorer fick flygförbud.
Alla flygplan drar inte på sig tillbud och tekniska problem, ta t.ex CRJ1000.
Tycker situationen med 787 liknar DC-10an, dvs det kommer komma en period med ett par månaders flygförbud, har kommit fram att ett liknande batteri som krånglat på 787an brände ner
en byggnad 2006 http://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-grounding-orders-move...
Känner jag Al-Bakr rätt så kommer han kräva ett annorlunda batteri än Li-Ion.

Jo fast ska man hårdra det lite så är det ju inte Boeing som tillverkar batterierna, precis som RRs motor.
Att det skulle vara något större problem med flygplanet i sig är inte sant, tänker på folk som påstått att 787 är ett skitplan p.g.a. av detta.

A320 kraschade ju under en testflygning, å se bara vart hela A320-serien är idag.

Tänkte mer på sprickorna som hittades i ribban som fick A380 groundad.

Men ja, vi får väl helt enkelt se vad inspektionerna säger, intressant att följa om inte annat.
#69 2013-01-17, 15:10
Tomatn
varför har inte 787an Nickel Kadmium batterier som de flesta andra flygplan ? Om det är massa problem med lithium batterierna är det väl bara dra in Nickel kadmium batterierna som man vet fungerar ?

Edit: såg nu läste inte hela

Edit igen: Såg bilden nu också, Så mycket mindre var inte Li-ion batteriet tyckte jag. Men sen kanske det väger mycket mindre iallafall men man borde ändå kunna sätta i Ni-Cd tycker jag.
#70 2013-01-17, 15:39
DieTrolle
"varför har inte 787an Nickel Kadmium batterier som de flesta andra flygplan ?"

Kan tänka mig att valet beror på att man ville bygga ett så lätt plan som möjligt. De första kärrorna i serien hade väl stora viktproblem och Boeing har nog varit tvungna att försöka hitta kilon här och där för att banta ned dem så mycket som möjligt.
Men som många redan här skriver så är det princip alltid barnsjukdomar på nya komplicerade tekniska system. Vi har sett dett förr och vi kommer säkerligen få se det igen när A350 har tagits i tjänst.
#71 2013-01-17, 15:44
Tomatn
Ursprungligen postat av DieTrolle
"varför har inte 787an Nickel Kadmium batterier som de flesta andra flygplan ?"

Kan tänka mig att valet beror på att man ville bygga ett så lätt plan som möjligt. De första kärrorna i serien hade väl stora viktproblem och Boeing har nog varit tvungna att försöka hitta kilon här och där för att banta ned dem så mycket som möjligt.
Men som många redan här skriver så är det princip alltid barnsjukdomar på nya komplicerade tekniska system. Vi har sett dett förr och vi kommer säkerligen få se det igen när A350 har tagits i tjänst.


Jo absolut men sen som jag skrev i min edit, Att batteriet inte såg så mycket mindre ut än ett vanligt Ni-Cd men man vet ju inte det kanske väger rätt lite har inte provat att lyfta det. Men däremot om det nu resulterar i att fler problem kommer fram med batterierna så tycker jag inte det vore ett så stort problem att byta tillbaka till Ni-Cd.
#72 2013-01-17, 16:24
DieTrolle
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93cadmium_battery och http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery så kan man jämföra energi/kg och effekt/kg mellan batterityperna.