Flygplansmodell - bäst/sämst?

#73 2013-01-17, 17:02
SilentVictory
Ursprungligen postat av Tomatn
Jo absolut men sen som jag skrev i min edit, Att batteriet inte såg så mycket mindre ut än ett vanligt Ni-Cd men man vet ju inte det kanske väger rätt lite har inte provat att lyfta det. Men däremot om det nu resulterar i att fler problem kommer fram med batterierna så tycker jag inte det vore ett så stort problem att byta tillbaka till Ni-Cd.

Den stora skillnaden är att ett antal mekaniskt styrda prylar bytts ut mot elektroniskt styrda.
Därav så ger det en viktförminskning vilket genererar mindre bränsleförbrukning.

Så frågan är om det verkligen är så billigt och enkelt att "bara" byta ut batterierna.
#74 2013-01-17, 17:48
Tomatn
Ursprungligen postat av SilentVictory
Den stora skillnaden är att ett antal mekaniskt styrda prylar bytts ut mot elektroniskt styrda.
Därav så ger det en viktförminskning vilket genererar mindre bränsleförbrukning.

Så frågan är om det verkligen är så billigt och enkelt att "bara" byta ut batterierna.


Okej då är jag med tänke inte så långt är inte så insatt i 787an.
Ja då blir det ju lite mer komplicerat. ska bli intressant att se hur dom gör
#75 2013-01-18, 22:10
RyttarVM1990
Förkolnade batterier enligt media. Skit-kärra.
#76 2013-01-19, 04:57
Ursprungligen postat av Tomatn
varför har inte 787an Nickel Kadmium batterier som de flesta andra flygplan ? Om det är massa problem med lithium batterierna är det väl bara dra in Nickel kadmium batterierna som man vet fungerar ?

Edit: såg nu läste inte hela

Edit igen: Såg bilden nu också, Så mycket mindre var inte Li-ion batteriet tyckte jag. Men sen kanske det väger mycket mindre iallafall men man borde ändå kunna sätta i Ni-Cd tycker jag.

Li-Ion batterier är effektivare så länge dom inte går sönder, det är därför.
Tydligen har en Cessna Jet också haft ett allvarligt tillbud med Li-Ion batterier på marken.
#77 2013-01-19, 10:58
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Förkolnade batterier enligt media. Skit-kärra.


Så hela planet är skit för att en komponent behöver åtgärdas?

Att döma av bilderna som släppts behöver batteriets brandhölje åtgärdas så att det inte kan läcka ut något vid en eventuell brand. I övrigt ser höljet ut att ha fungerat som avsett, dvs branden begränsades till insidan och nylonbandet på utsidan är inte ens smält.

Jag tycker dock att man ska fundera på om man vill använda litiumjonbatterier i det här fallet, eftersom de halonsläckare som återfinns på flygplan gör varken från eller till vid en litiumbrand.
#78 2013-01-25, 19:21
RyttarVM1990
Enligt en Whistleblower så finns det en risk att batterierna kan sprängas i luften.
#79 2013-01-26, 05:00
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Enligt en Whistleblower så finns det en risk att batterierna kan sprängas i luften.

Är det farligt?


Jag gissar, som jämförelse, att en exploderande handgranat på en finlandsfärja inte nödvändigtvis innebär någon fara, annat än för den som satt intill handgranaten.
#80 2013-01-26, 05:06
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det farligt?


Jag gissar, som jämförelse, att en exploderande handgranat på en finlandsfärja inte nödvändigtvis innebär någon fara, annat än för den som satt intill handgranaten.

Problemet isåfall är var handgranaten sprängs, vid huvudelgeneratorn så att all ström blir utslagen?
Sen så har det dykt upp ett problem med en bränsleläcka tidigare denna månad, runt 1000 gallon bränsle rann ut.
#81 2013-07-12, 19:13
RyttarVM1990
Ethiopians 787 brann idag på Heathrow. Oväntat? NEJ! Vilket skit. Vem vill åka i med i den plastkärran? Oddsen, ja, vad säger oddsen? Räknar med att en 787 kommer att fatta eld över något hav. Skulle hellre boka in mig på en koreansk flight än att flyga i en 787 just nu.

787 kan inte renoveras efter brand? Playmobil in the air.
#82 2013-07-13, 22:00
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Ethiopians 787 brann idag på Heathrow. Oväntat? NEJ! Vilket skit. Vem vill åka i med i den plastkärran? Oddsen, ja, vad säger oddsen? Räknar med att en 787 kommer att fatta eld över något hav. Skulle hellre boka in mig på en koreansk flight än att flyga i en 787 just nu.

787 kan inte renoveras efter brand? Playmobil in the air.


Så även om branden skulle visa sig bero på att någon städare tjuvrökt (man får ju inte röka på plattan så det händer säkert att det röks i planen där ingen ser) och fimpat på något olämpligt ställe så är det Boeings fel och flygplanet som är osäkert?

Även ett konventionellt aluminiumplan kan bli en write-off om fel ställe skadas. Exempelvis så fick Malaysian skrota en A330 efter att korrosiva kemikalier läckt ut i lastrummet och skadat skrovet så pass att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera.
#83 2013-07-17, 16:14
4554u17
Ursprungligen postat av Cliffak
Så även om branden skulle visa sig bero på att någon städare tjuvrökt (man får ju inte röka på plattan så det händer säkert att det röks i planen där ingen ser) och fimpat på något olämpligt ställe så är det Boeings fel och flygplanet som är osäkert?

Även ett konventionellt aluminiumplan kan bli en write-off om fel ställe skadas. Exempelvis så fick Malaysian skrota en A330 efter att korrosiva kemikalier läckt ut i lastrummet och skadat skrovet så pass att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera.


Jag har hört från en kompis som spenderar mkt tid på heathrow att det var batteriet till en av deras ELT:er som fattat eld. Gissa vilken sorts batteri de använder? Tydligen riktigt svårt att släcka ett sånt där batteri när det väl fattar eld också.
#84 2013-07-17, 19:05
SilentVictory
Ursprungligen postat av 4554u17
Jag har hört från en kompis som spenderar mkt tid på heathrow att det var batteriet till en av deras ELT:er som fattat eld. Gissa vilken sorts batteri de använder? Tydligen riktigt svårt att släcka ett sånt där batteri när det väl fattar eld också.

Inget som är bevisat att det var just ELTn ännu.

Batteriet är ett litium mangan-dioxid, alltså inget litium-ion som det handlade om tidigare för 787an.