Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ska åka Business, vad välja?

#37 2012-03-01, 09:25
george.sthlm
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Håller helt med här. Jag gillar upplägget på ZRH, helt enkelt. Skyr alltid CDG och FRA om jag har möjlighet, huh. Suckarnas gång på FRA är ju horribel, rent av. Ska dock säga att jag tycker LH har snäppet vassare loungekvalitet på MUC, som för övrigt också är en trevlig flygplats.

Tillägg: Anser för övrigt att lounge är överskattat, iaf på businessnivå. Utbudet är oftast tämligen skralt. Men om vi ändå är inne på lounger så står sig BAs lounger väl ganska bra? Jag är ingen van BA-resenär, så nån annan kanske kan fylla i.


Jag har inte åkt BA på många år. Däremot kan jag säga att Qatar airways som iochförsig inte har lounge utan en "premium" terminal slår det mesta i loungeväg.
#38 2012-03-01, 17:52
Ursprungligen postat av Savoy
Intressant att du har erfarenhet av kombinationen business och Sydafrika, för det är vad jag har på radarn främst! Star Alliance-businessresande verkar ha tillgång till en bra arrival lounge i Johannesburg, hur ser det ut med BA just vid ankomst till JNB (eller CPT)?
Har du flugit business dit med annat bolag än BA?


För många herrans år sedan så åkte jag med KLM ett par gånger, nu är det bara BA. Nä BA har ingen arrivals lounge i Johannesburg. Det fanns en men den stängde för ett par år sedan. Däremot så har BA loungen i inrikesterminalen duschar. Har du åkt business till Johannesburg så har du rätt att använda inrikesloungen även om du fortsätter resan i ekonomiklass. Så ska du fortsätta till t.ex. Kapstaden så är det lugnt.

SLOW loungen som den heter har mat, bra dricka och gott om utrymme. Enda nackdelen är att det inte finns alkohol före kl 11, så ingen Bloody Mary som återställare
#39 2012-03-09, 16:00
Savoy
Ursprungligen postat av Lobengula
För många herrans år sedan så åkte jag med KLM ett par gånger, nu är det bara BA. Nä BA har ingen arrivals lounge i Johannesburg. Det fanns en men den stängde för ett par år sedan. Däremot så har BA loungen i inrikesterminalen duschar. Har du åkt business till Johannesburg så har du rätt att använda inrikesloungen även om du fortsätter resan i ekonomiklass. Så ska du fortsätta till t.ex. Kapstaden så är det lugnt.

SLOW loungen som den heter har mat, bra dricka och gott om utrymme. Enda nackdelen är att det inte finns alkohol före kl 11, så ingen Bloody Mary som återställare


Lite sent tack för svar här - ok, nä tanken var väl att börja SA-resan i JNB och åka hem från CPT...så enbart för duschens skull blir det väl Star Alliance som tar hem detta då. Det blir South African och Swiss som får kämpa om mina pengar, såvida inte Turkish (tokbillig business) hunnit skaffa flatbed på sina Sydafrika-flyg, måste kolla upp det där!
#40 2012-03-09, 22:11
Ursprungligen postat av Savoy
Lite sent tack för svar här - ok, nä tanken var väl att börja SA-resan i JNB och åka hem från CPT...så enbart för duschens skull blir det väl Star Alliance som tar hem detta då. Det blir South African och Swiss som får kämpa om mina pengar, såvida inte Turkish (tokbillig business) hunnit skaffa flatbed på sina Sydafrika-flyg, måste kolla upp det där!


Oavsett vilket flygbolag du väljer så se till att det är garanterad flat-bed, det är viktigare än duschen. Vad gäller dusch så kan du alltid boka ett dagrum på ett flygplatshotell. Då kan du (ni) fräscha upp er efter flygresan, duscha och kanske ta en tupplur. Visst, kostar väl en tusenlapp men som sagt så är 11-12 tim i luften viktigare än en dusch.
#41 2012-03-11, 15:37
Canalates
Hallå!

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=c41201233402P831...

Ta en titt på länken ovan.
Jag har hittat det där för då får jag pröva på:

A318 till JFK, landning i Shannon för att sedan bara passera immigrationen i USA.
Nästan lite privatjets känsla om man läser denna recension:

http://www.businessclass.se/artiklar/37-ba-bussen-london-city-jfk.html

Sen tar jag en 747 Club World hem sen.
Som sagt, jag ska ju till LAX men funderar på att ta American Airlines inrikes eller så bara.
Detta ovan kostar 17.500:-

Datumen är bara exempel, inte dessa datum jag åker men lär kosta runt samma summa 2 veckor senare.
#42 2012-03-11, 16:07
Canalates
Största planet som används på JFK - SFO/LAX är det Delta med sina 757?
Finns det inga som kör med ex 767?
Delta var i alla fall billiga, under 2000:- tur/retur i ekonomi mellan JFK - SFO.
#43 2012-03-12, 00:34
Ursprungligen postat av Canalates
Hallå!

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=c41201233402P831...

Ta en titt på länken ovan.
Jag har hittat det där för då får jag pröva på:

A318 till JFK, landning i Shannon för att sedan bara passera immigrationen i USA.
Nästan lite privatjets känsla om man läser denna recension:

http://www.businessclass.se/artiklar/37-ba-bussen-london-city-jfk.html

Sen tar jag en 747 Club World hem sen.
Som sagt, jag ska ju till LAX men funderar på att ta American Airlines inrikes eller så bara.
Detta ovan kostar 17.500:-

Datumen är bara exempel, inte dessa datum jag åker men lär kosta runt samma summa 2 veckor senare.

Låter som en bra kombo! Du får det bästa av två världar när du testar båda.

AA kör väl 767 från JFK till LAX?
#44 2012-03-12, 01:02
Canalates
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Låter som en bra kombo! Du får det bästa av två världar när du testar båda.

AA kör väl 767 från JFK till LAX?


Japp, American Airlines kör gamla 767-223 (såg jag nu) inrikes i USA och kostar 25K i Business eller 32.5K i First.
Alternativt 12.5K i ekonomi.

Vad är mest värt där då? Hittar inte så mycket om AA 762 men såg en bild på Business och ska väl inte vara allt för snyggt så kanske tar en ekonomi biljett bara, då får man ju t&r mellan JFK - LAX för 25K Miles..

Några alternativ:

Alternativ 1:

Dag 1: *A318 till JFK från LCY (Är det värt det gentemot 747 upper?) Verkar ju lite coolt dock.
Dag 4: Avfärd JFK mot St Maarten (SXM) - 12.5K AA Miles Economy. (757-200 till MIA sen 737-800)
Dag 7: Avfärd SXM mot LAX - 12.5K AA Miles Economy. (737-800 till MIA sen 767-300)
Dag 14: *Avfärd LAX - ARN via LHR med 747 i Club World.

* - Ingår i samma bokning och kostar 21.500:-

Total kostnad: 21.500:- + ev tillägg för platsreservation.
Vad någon hur många Avios jag skulle få för BA bokningen?
#45 2012-03-18, 20:55
Canalates
Sådär.

Nu har jag bokat.

LCY via Shannon till JFK och retur med 747 CW.
Nu ska jag bara planera in lite "runs" i USA så man får BA silver på köpet.
Guld satsar jag på då jag kommer göra en till resa i November/December fast österut.

Vet någon om året förlängs med 1 år när jag når Silver eller hur funkar det där med tider osv?
#46 2012-03-18, 22:02
Mula
Ursprungligen postat av Canalates
Sådär.

Nu har jag bokat.

LCY via Shannon till JFK och retur med 747 CW.


Klockrent val. Servicenivån på den flighten är i paritet med First class på andra BA-flighter. Upplevelsen att flyga över atlanten i en Airbus 318 är också tämligen speciell. Du får ju också alla inreseformaliteter till USA avklarade i Shannon på på JFK kliver du bara rakt ut som vilken inrikesankommande som helst!
#47 2012-03-18, 23:00
Canalates
Ursprungligen postat av Mula
Klockrent val. Servicenivån på den flighten är i paritet med First class på andra BA-flighter. Upplevelsen att flyga över atlanten i en Airbus 318 är också tämligen speciell. Du får ju också alla inreseformaliteter till USA avklarade i Shannon på på JFK kliver du bara rakt ut som vilken inrikesankommande som helst!


Blir mycket spännande!
Inte för att jag är så mycket för "Fransk-äta", dvs med ögonen för vad jag sett brukar det vara mycket grönsaker och smått upplagt i Business/First. (dock flera olika)

Hoppas man erbjuds en redig stek, öl och kanske något fint vin.
Ser fram emot denna tur.

Har någon tips på bra "TP" runs i US så säg till.
#48 2014-03-21, 09:08
lottobarn
Hej!

Funderar på att slå på stort på nästa långsemester. Vilket europeiskt flygbolag erbjuder idag den bästa servicen och finishen på business class?