Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ska åka Business, vad välja?

#49 2014-03-25, 01:06
Canalates
Ursprungligen postat av lottobarn
Hej!

Funderar på att slå på stort på nästa långsemester. Vilket europeiskt flygbolag erbjuder idag den bästa servicen och finishen på business class?


Hade underlättat lite om vi får veta var du tänkt åka.
#50 2014-03-25, 07:24
christery
Ursprungligen postat av lottobarn
Hej!

Funderar på att slå på stort på nästa långsemester. Vilket europeiskt flygbolag erbjuder idag den bästa servicen och finishen på business class?


Kika själv
http://www.worldairlineawards.com/Awards_2013/jclass.htm

http://www.worldairlineawards.com/Awards_2013/regionaleur.htm
#51 2014-03-25, 09:34
Ursprungligen postat av lottobarn
Hej!

Funderar på att slå på stort på nästa långsemester. Vilket europeiskt flygbolag erbjuder idag den bästa servicen och finishen på business class?


Ursprungligen postat av Canalates
Hade underlättat lite om vi får veta var du tänkt åka.


Inte bara underlättar, det är helt avgörande att veta resmålet för att kunna ge ett bra råd. Emirates har en utmärkt business class på A380, inte lika bra på sin A340. Bara ett exempel.
#52 2014-03-25, 16:22
Canalates
Ursprungligen postat av christery


Att TK är 10:a på den där listan är ett skämt. Bör som bäst placera sig på en 16-17:e plats.

Ursprungligen postat av Lobengula
Inte bara underlättar, det är helt avgörande att veta resmålet för att kunna ge ett bra råd. Emirates har en utmärkt business class på A380, inte lika bra på sin A340. Bara ett exempel.


Definitivt. Det är stor skillnad så visst hade det varit bra om vi fått lite mer kött på benen.
Sen om han/hon är mer intresserade i den mjuka produkten eller mer av ett bra säte.
#53 2014-03-25, 20:43
lottobarn
Ursprungligen postat av Canalates
Hade underlättat lite om vi får veta var du tänkt åka.


Sydamerika!
#54 2014-03-26, 00:00
Canalates
Ursprungligen postat av lottobarn
Sydamerika!


Sydamerika är stort.
Vilket land och ännu mer specifikt, vilken stad hade du tänkt åka till? Buenos Aires, Sao Paulo, Rio eller kanske något annat mer exotiskt?
#55 2014-03-26, 00:34
Ursprungligen postat av lottobarn
Sydamerika!


Sydamerika är nog flygvärldens "u-land". Inte många som satsar på den kontinenten. T.o.m. Afrika har bättre options. Visst finns det helt okej business men inget som sticker ut.
#56 2014-03-27, 01:00
lottobarn
Ursprungligen postat av Lobengula
Sydamerika är nog flygvärldens "u-land". Inte många som satsar på den kontinenten. T.o.m. Afrika har bättre options. Visst finns det helt okej business men inget som sticker ut.


Alright! Blir ju att jag flyger från Europa så alternativa bolag blir: Lufthansa, TAM, TAP, Air france, KLM, British! Kanske glömt något men av dessa, vad rekommenderas?
#57 2014-03-27, 01:01
lottobarn


Tackar, ska kasta ett getöga på länkarna :-)
#58 2014-03-27, 03:19
christery
Ursprungligen postat av lottobarn
Tackar, ska kasta ett getöga på länkarna :-)


Gör så, men som nån tidigare nämnde så verkar graderingen inte stämma överens (med vad jag upplevt från boskapsklass i alla fall). Så ta den med en nypa salt.
#59 2014-03-27, 07:19
Ursprungligen postat av lottobarn
Alright! Blir ju att jag flyger från Europa så alternativa bolag blir: Lufthansa, TAM, TAP, Air france, KLM, British! Kanske glömt något men av dessa, vad rekommenderas?


Jag skulle nog säga att det står mellan Lufty och BA. Nu har jag aldrig åkt Lufthansa business så förhoppningsvis kommer det in någon annan och kan berätta.

Vad gäller BA så är det garanterat ett säte som kan fällas helt platt och som är horisontalt. Jag sover oftast mycket bra. Problemet med business class är att flygbolagen då och då renoverar kabinen. I reklamen får man se det nyaste och senaste vilket ibland inte stämmer överens med vad man verkligen får.

Det här går givetvis att kolla upp
#60 2014-03-27, 14:01
Canalates
Ursprungligen postat av lottobarn
Alright! Blir ju att jag flyger från Europa så alternativa bolag blir: Lufthansa, TAM, TAP, Air france, KLM, British! Kanske glömt något men av dessa, vad rekommenderas?


Beror som sagt vilket land det gäller, det går ju att sy ihop det på väldigt många sätt.
Sedan beror det på när du tänkt åka. Rutter och flygplanstyper som används på sträckorna ändras lite då och då. Gäller att vara uppdaterad med vad som gäller om man ska få det bästa i sätesväg.
Har inte KVS installerat på denna dator så kan inte kolla upp om det blivit några ändringar men på det stora hela hade jag gjort på något av följande vis beroende på stad.

British Airways till New York (787) eller American Airlines (77W) -> American Airlines (77W) vidare till Sao Paulo.
British Airways till New York (787) eller American Airlines (77W) -> LAN (787) till Santiago.
Iberia till New York (A330) -> Sedan vidare beroende på var du ska. Skulle valt Sao Paulo eller Santiago för bäst produkt som jag skrivit om ovan.
United Airlines till Houston (787) -> vidare med UA var du nu ska.

Vill du slippa byta och istället flyga direkt är det British Airways som gäller eftersom Iberia vad jag vet aldrig använder nya kabinen till Sydamerika vilket är synd. Jag har inte flugit Lufthansa Business Class longhaul men jag har flugit First Class där och var ner och kikade i C kabinen och det kändes som ett zoo. Har även hört från bekanta att det är inte speciellt mycket att hänga i julgranen. British Airways alla dagar i veckan före Lufthansa i Business om jag får tycka till.

Använd följande riktmärken.
Åker du American Airlines så sträva efter att åka med 77W. Åker du med British Airways så spelar det inte stor roll men 787 och A380 är ju nyare så det skulle jag sikta på. På direktflygningarna från London används till stor del 747 och det är bra Business. Välj att sitta på övervåningen om du har möjlighet. Åker du Iberia så välj A330, inte A340.

Synd att du missade ett misstagspris som var för inte så länge sen med Delta. Fullt flexibel bokningsklass t/r till Buenos Aires från Zurich för endast 14.000 SEK vilket är typ 20% av normalpriset full flex. Är själv inbokad på den senare i år så då får man testa ytterligare ett bolag men vad jag hört från bekanta ska Delta vara rätt schyssta och deras 767 ha en rätt trevlig kabin även om den inte är världsledande om vi säger så.