Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1225 2010-04-11, 02:22
antagonisten
Ursprungligen postat av Aerial
Har redan checkat in till ditresan, men har för mig att man kunde checka in extra bagage på plats sen innan hemresan, visst?
Japp, men då kostar det €35. €15 gäller om du ordnar det via hemsidan.
*Fram till 4 timmar innan din schemalagda avgång kan du köpa till incheckade väskor [...] på Internet, även om du redan har checkat in för din flygning.

Ursprungligen postat av Aerial
Stog på ryans hemsida att man inte får ha tobaksvaror i bagageutrymmet, alltså är det meningen att man ska ha sånt som handbagage?
Texten på deras hemsida är faktiskt rätt motsägelsefull. Först står det att man inte får ha med tobak "inuti" planet men lite längre ner står det att man inte får ha med tobak i det incheckade bagaget. Hör av dig till deras kundtjänst om du vill ha ett definitivt svar, det borde dock inte vara några problem att plocka med sig lite vattenpipstobak.
#1226 2010-04-11, 16:07
Aerial
Ursprungligen postat av antagonisten
Japp, men då kostar det EURO35. EURO15 gäller om du ordnar det via hemsidan.

Texten på deras hemsida är faktiskt rätt motsägelsefull. Först står det att man inte får ha med tobak "inuti" planet men lite längre ner står det att man inte får ha med tobak i det incheckade bagaget. Hör av dig till deras kundtjänst om du vill ha ett definitivt svar, det borde dock inte vara några problem att plocka med sig lite vattenpipstobak.


haha aa håller med, det verkar minst sagt vara lite rörigt på deras hemsida.
Men jag får ta och göra som du säger, slå en pling till kundtjänsten och höra vad dom säger.
Borde ju som sagt inte vara några probs...
#1227 2010-04-16, 14:21
ErikJ
Hej,

Jag som många andra har inte kunnat flyga med den flight som var planerad pga vulkanen jshfjhghdsgfsd eller vad vulkanen nu verkar heta. Bolaget jag skulle åka med är Ryanair och självkart går det inte att komma fram per telefon (har haft problem hela dagen att nå dom). Jag har därför faxat dom och tagit faxkvitto för att ha något som helst underlag att visa dom vid en eventuell tvist.

Någon som kan ge mig mer info kring hur ersättningen ser ut. Får jag tillbaka mina pengar? Om inte, kan jag boka om till en annan flight nästa vecka? Kanske är som så att alla bolagen gemensamt beslutat att ersätta samtliga drabbade resenärer? Isf, sätter dom tillbaka pengarna på kontot utan att jag behöver kontakta dom? För att kontakta dom per mail eller telefon verkar dödfött.

Jag skrev ett fax som löd:

Dear Sir/mamade,

My booking number is XXXXXXXXXX and my name is XXX.

I have already check in to flight XXX the XX of april 2010 and XX of april flight XX.

But since all flights are cancelled I cannot travel on this ticket. And there is no way to change the booking on-line since I am already checked-in.

Please let me know how to re-schedule my flight. I do not want any reimbursement.

My email adress is XXX and my number is XXXXX

Very best regards
ErikJ


Eftersom jag ännu inte fått något svar och behöver boka en nya biljett asap så undrar jag om det ligger mig i fatet om jag köper en ny biljett nu? Jag vill isf ha tillbaka pengarna för flighten som aldrig lämnade Sverige. Med denna tråd vill jag att vi som drabbats gemensamt tar strid mot Ryanair och kräver pengarna tillbaka (om dom tänkt sig något annat).

Mod får gärna lägga denna tråd i lämpligare forum om jag postat fel.
#1228 2010-04-16, 14:34
Tyler89Durden
Min bror sitter fast nere i Grekland. Vet inte exakt vilket flygbolag han skulle åka med, men de hade försäkring för naturkatastrofer så det blir högst troligt inga pengar tillbaka.
#1229 2010-04-16, 14:36
antagonisten
Det är väl bara att läsa igenom deras villkor. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att flygbolag som Ryanair erbjuder kompensation för sådana här saker. Edit: Det tog mig ungefär en minut att leta upp detta på deras hemsida:
Om ett Ryanair-flyg ställs in och inget lämpligt alternativ är tillgängligt eller om du meddelar Ryanair att du inte tänker fortsätta resan, betalar vi tillbaka hela det erlagda beloppet för de outnyttjade flygningarna i bokningen till den form av betalning som använts för den ursprungliga bokningen.

I enlighet med artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 ersätter Ryanair inte passagerare ekonomiskt för flyg som blir försenade eller ställs in på grund av orsaker som Ryanair inte kan styra över (extraordinära omständigheter). Enligt förordningen kan sådana omständigheter förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som berör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda flygsäkerhetsproblem och strejker som påverkar driften av ett flygbolag.

Dina rättigheter enligt EU-förordningen (EG) 261/2004 påverkas inte, så om passagerare nekas ombordstigning, flyget ställs in eller försenas mer än två timmar kommer skriftlig information om reglerna för ersättning och assistans i enlighet med förordningen att delas ut på flygplatsen.

Klicka här för mer information om EU-förordningen (EG) 261/2004.
http://www.ryanair.com/se/fragor/vad-hander-om-mitt-flyg-stalls-in-av-ryanair

Har du köpt till en sådan där reseförsäkring kanske situationen ser lite annorlunda ut.
#1230 2010-04-16, 14:38
ErikJ
Ursprungligen postat av Tyler89Durden
Min bror sitter fast nere i Grekland. Vet inte exakt vilket flygbolag han skulle åka med, men de hade försäkring för naturkatastrofer så det blir högst troligt inga pengar tillbaka.


Jag kan uppdatera:

Fick precis ett sms till min telefon från Ryanair att min flight var inställd. Jag skulle besöka Ryanair.com för att göra en ombokning eller få pengarna tillbaka.
Har vidare hört från min pappa (utan att ha sett det själv) att resebolagen gemensamt bestämt att ersätta samtliga drabbade resenärer.

Tyvärr verkar sidan ha kraschat så när man ska gå in på sin bokning så fungerar det inte. Någon som lyckats få tillbaka pengarna eller bokat om sin resa ännu? (hos Ryanair)

Mvh
ErikJ
#1231 2010-04-16, 14:40
mpee
Ryan Air är väl det bolag som är sniknast vad gällande detta. Har varit i kontakt med deras telefonservice i ett annat ärende och dom är sjukt otrevliga. Det finns en anledning att dem kan hålla så låga priser.
#1232 2010-04-16, 14:53
ErikJ
Ursprungligen postat av mpee
Ryan Air är väl det bolag som är sniknast vad gällande detta. Har varit i kontakt med deras telefonservice i ett annat ärende och dom är sjukt otrevliga. Det finns en anledning att dem kan hålla så låga priser.


Läs ovan. Antar att det sms jag fått dessutom kan anses som "bindande" eller något om dom nu skulle backa..
#1233 2010-04-16, 15:19
Amagadwat
Jag vet en som fick tillbaka sina pengar för resan.
#1234 2010-04-16, 15:32
Välvillig
Ryanair är som nämnts snikna men jag tror de insett att det skulle kosta för mycket goodwill att göra tvärtemot vad alla andra bolag gör i det här fallet.
#1235 2010-04-16, 15:38
ErikJ
Ursprungligen postat av Amagadwat
Jag vet en som fick tillbaka sina pengar för resan.


Kul att någon är positiv i tråden iaf.
#1236 2010-04-16, 15:45
Ryanair ersätter antingen ekonomiskt eller låter dig boka en ny resa till samma destination, du får välja själv. När deras sida fungerar igen efter den nuvarande överbelastningen kommer det att fungera utmärkt. Folk är väldigt negativa här utan att egentligen veta vad de pratar om.