Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1237 2010-04-16, 16:07
antagonisten
Ursprungligen postat av Exakte
Folk är väldigt negativa här utan att egentligen veta vad de pratar om.
Det står ju klart och tydligt i deras villkor att de inte betalar ut ersättning p.g.a. dåliga värderförhållanden och liknande. Det här är som sagt snarare ett goodwillärende och jag har väldigt svårt att tro att de är särskilt frikostiga med ersättningar i övrigt.
#1238 2010-04-16, 17:17
Mula
Ryanair kommer låta dig få pengarna tillbaka eller boka om till något annat ryanair-flyg. Ersättningar för avbokade hotell, missade anslutningar eller vad som helst i övrigt kan du glömma. Detta är deras standardprocedur de alltid brukar följa vid störningar i trafiken.
#1239 2010-04-16, 17:21
mpee
Ursprungligen postat av ErikJ
Läs ovan. Antar att det sms jag fått dessutom kan anses som "bindande" eller något om dom nu skulle backa..

I vanliga fall brukar ryanair inte ersätta men då denna händelse är så pass unik och välbevakad i media verkar dom passa på att visa sig från sin finaste sida.

Jag har ingenting emot ryan air utan flyger ofta med dem till England. Givetvis finns det en baksida med dom låga priserna och det är inget jag egentligen håller emot dom.
#1240 2010-04-16, 18:43
m99
Ursprungligen postat av ErikJ
Jag kan uppdatera:

Fick precis ett sms till min telefon från Ryanair att min flight var inställd. Jag skulle besöka Ryanair.com för att göra en ombokning eller få pengarna tillbaka.
Har vidare hört från min pappa (utan att ha sett det själv) att resebolagen gemensamt bestämt att ersätta samtliga drabbade resenärer.

Tyvärr verkar sidan ha kraschat så när man ska gå in på sin bokning så fungerar det inte. Någon som lyckats få tillbaka pengarna eller bokat om sin resa ännu? (hos Ryanair)

Mvh
ErikJ


Gå in på http://www.ryanair.com/se/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB så kan du välja mellan att fritt omboka eller få pengarna tillbaka
#1241 2010-04-16, 19:39
jumpcut
Ursprungligen postat av antagonisten
Det står ju klart och tydligt i deras villkor att de inte betalar ut ersättning p.g.a. dåliga värderförhållanden och liknande. Det här är som sagt snarare ett goodwillärende och jag har väldigt svårt att tro att de är särskilt frikostiga med ersättningar i övrigt.

Det står även klart och tydligt på deras hemsida, ända sedan halv tolv i går när de beslutade sig att ställa in flighter, att alla drabbade av inställda flighter på grund av vulkanutbrottet får boka om sina biljetter alldeles gratis eller välja pengarna tillbaka. Det var inga som helst problem att via nätet begära tillbaka pengarna.

Varför du överhuvudtaget uttalar dig om någonting du uppenbarligen inte ens nästan känner till är lite förvånande. Så knepigt är det trots allt inte att läsa http://www.ryanair.com/se/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB som står länkad på deras förstasida, särskilt inte som du uppenbarligen lagt ner tid och energi på att gå igenom deras villkor...
#1242 2010-04-16, 20:20
antagonisten
Ursprungligen postat av jumpcut
Varför du överhuvudtaget uttalar dig om någonting du uppenbarligen inte ens nästan känner till är lite förvånande.
Jag skrev ju att det i det här fallet handlar om goodwill och att de knappast är lika frikostiga med ersättningar och kompensation i övrigt. Ser du något fel i det påståendet, eller...?
#1243 2010-04-16, 20:27
jumpcut
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag skrev ju att det i det här fallet handlar om goodwill och att de knappast är lika frikostiga med ersättningar och kompensation i övrigt. Ser du något fel i det påståendet, eller...?

Du började med att hävda att du inte trodde att Ryan Air skulle ersätta sina kunder, sedan underströk du det genom att citera deras villkor. Att vända och säga att "aja, men de ersätter inte i vanliga fall" är ju fullständigt jävla irrelevant i en tråd som handlar om ersättning av inställda flighter på grund av vulkanutbrottet.
#1244 2010-04-16, 21:39
mpee
Ursprungligen postat av jumpcut
Du började med att hävda att du inte trodde att Ryan Air skulle ersätta sina kunder, sedan underströk du det genom att citera deras villkor. Att vända och säga att "aja, men de ersätter inte i vanliga fall" är ju fullständigt jävla irrelevant i en tråd som handlar om ersättning av inställda flighter på grund av vulkanutbrottet.

TS frågade om ryan air skulle ersätta. Antagonisten tar sig då tid att läsa igenom deras villkor och postade det han hittar här. Inte hans fel att ryan air i detta fall gör ett undantag. Sen att han missade att dom lagt upp en sida om just denna naturkatsatrof må väl vara. Men jag förstår inte vad det är att sura över. Står det i deras villkor att dom inte ersätter vid händelser dom inte kan styra över borde man väl kunna använda det som källa?

Och vad är din post om inte irrelevant?
#1245 2010-04-16, 21:55
jumpcut
Ursprungligen postat av mpee
TS frågade om ryan air skulle ersätta. Antagonisten tar sig då tid att läsa igenom deras villkor och postade det han hittar här. Inte hans fel att ryan air i detta fall gör ett undantag. Sen att han missade att dom lagt upp en sida om just denna naturkatsatrof må väl vara. Men jag förstår inte vad det är att sura över. Står det i deras villkor att dom inte ersätter vid händelser dom inte kan styra över borde man väl kunna använda det som källa?

Och vad är din post om inte irrelevant?

Jag surar inte, men faktum är att Antagonisten inte hade en aning om vad han talade om, och att försöka släta över det genom att dra det kortet han gjorde nu är ju inte relevant. Frågan var om Ryan Air ersätter sina kunder som påverkas av vulkanutbrottet, faktum är att de gör det och att de inte ersätter sina kunder vid andra väderrelaterade förseningar har ju ingenting med saken att göra. Att sprida felaktig information är en sak, att försöka förringa det genom att styra bort diskussionen en annan.
#1246 2010-04-16, 21:59
HonheterNelly
*garvar åt vissas sätt att föra inläggskrig på* typiskt FB!
#1247 2010-04-17, 01:22
ErikJ
Jag tycker det är glädjande att jag och övriga får tillbaka våra pengar samt att dom frångår deras vanliga villkor och gör som alla andra bolag och ersätter oss drabbade. Ännu mer glädjande är att se nivån med diverse fetmarkerade bokstäver som förs i tråden, perfekt fredagsmentalitet på flashback. Dock är jag allra gladast över:
Spoiler:
Att jag köpt en ny resa till nästa helg som var billigare än denna och då äntligen får träffa min flashback tjej irl

Tack för tipsen och hjälpen, trevlig helg!
#1248 2010-04-17, 18:15
bruderdake
Hej, mina kusiner ska åka till London i sommar. Ryanair har ju en åldersgräns på 16 år, men är det året man fyller 16 eller måste man uttryckligen ha fyllt 16?