Ursprungligen postat av andersanden
Jag skulle vända på det hela och säga "hur kan man vara så jävla korkad att man betalar 3000 spänn för en biljett som man kan få för 600 kronor". Av vilken anledning? Köpa sig en falsk trygghetskänsla? RyanAirs flygplan är ju i alla fall nya till skillnad från visa bolag "bolag som inte tummar på säkerheten".
Varför handlar folk på Ica när det finns Lidl? Varför kör folk Mercedes E-klass när det finns Hyundai Atos? Visserligen säljer både Ryanair och fullservicebolagen samma sak - en resa - men där slutar likheterna. Vissa tycker att det är värt att betala för den extra service man får av de dyrare bolagen. Så är det med alla varor i alla branscher. Jag betalar gärna extra för det som är viktigt för mig, men andra saker köper jag utan problem på ÖB/Lidl/valfri annan lågprishandel.
Ursprungligen postat av Churchill
Instämmer i hyllningskören till dina välformulerade inlägg.
En sak jag dock undrar över är om Ryanair har en lite unik mediapolicy?
Jag kan förstå att "underdog"-mentaliteten och "alla hatar oss" fungerade i ett tidigare stadium, då man slogs mot de stora jättarna. Nu är man en etablerad spelare på den europeiska flygbolagsmarknaden, men de reagerar fortfarande med taggarna utåt så snart de granskas – allt från O'Leary själv till den nordiska lydchefen, känns det som. Tror du att till exempel såväl privata bolag som Sterling som statliga AF skulle reagera på samma sätt?
Trevligt att mina skriverier uppskattas
Beträffande Ryanairs mediapolicy så borde nog nån företagsexpert eller nån som kan de senaste trenderna inom kommunikation och management uttala sig, men deras sätt att umgås med media är ju något som flera företag anammat de senaste åren. Ryanairs motsvarighet i dagligvaruhandeln, Lidl, är exakt likadana liksom de flesta andra utländska företag som håller det mesta om sina affärer hemligt. Om det är rätt sätt att ta itu med kritik/problem kan man ju diskutera. Sterling har på senare tid köpts av ett isländskt flygkombinat och förändrats något till det sämre upplever jag det som, så detta tänkande är nog tyvärr något som får fart ju fler fantastiska framgångar som lågkostnadsföretag har. Deras recept till framgång är ju företagshemligheter och har man det i åtanke är det klart impopulärt att granskas av utomstående.
@Bricce: kommenterar Alitalia i din tråd i stället...