Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#37 2006-03-07, 13:17
M2k
Ursprungligen postat av andersanden
Det är ju inte bara "en extra slant" det handlar om i mellanskillnad om man vill köpa en biljett hos ett "vanligt flygbolag", utan snarare är väl skillnaden att man måste betala uppåt 5 gånger så mycket!

Jag skulle vända på det hela och säga "hur kan man vara så jävla korkad att man betalar 3000 spänn för en biljett som man kan få för 600 kronor". Av vilken anledning? Köpa sig en falsk trygghetskänsla? RyanAirs flygplan är ju i alla fall nya till skillnad från visa bolag "bolag som inte tummar på säkerheten".

Jag såg den där dokumentären nyss, och vaddå? Det var väl som vilken arbetsplats som helst: klagomål på chefen, klagomål om att det är för stressigt etc...

Ursprungligen postat av Klevis
Så Ryanairs anställda är härinne och skriver också. Det var ju trevligt att ni hittat hit...
Så SAS anställda är härinne och skriver konspirationsteorier. Det var ju trevligt att ni hittat hit...
#38 2006-03-07, 13:34
Ursprungligen postat av M2k
Flög med Ryanair till Prestwick i Skottland. Funkade ypperligt, gott om plats, rent o snyggt, trevliga värdinnor etc. Prismässigt i särklass.

Tror även att Ryanair's piloter vill komma ner helskinnade...


Gjorde samma resa och har samma erfarenhet. Vad som överraskade oss var den billiga tågbiljetten in till Glasgow. Tågresan mellan Stansted och London kostar ju nästan lika mycket som flygbiljetten.
#39 2006-03-07, 13:58
s.lacker
Vad jag har hört så är Ryanair ett av de få flygbolag som går bra nu. Nya flygplan och solid ekonomi känns tryggt.
#40 2006-03-07, 14:09
Martinson
Ursprungligen postat av andersanden
Det är ju inte bara "en extra slant" det handlar om i mellanskillnad om man vill köpa en biljett hos ett "vanligt flygbolag", utan snarare är väl skillnaden att man måste betala uppåt 5 gånger så mycket!

Jag skulle vända på det hela och säga "hur kan man vara så jävla korkad att man betalar 3000 spänn för en biljett som man kan få för 600 kronor". Av vilken anledning? Köpa sig en falsk trygghetskänsla? RyanAirs flygplan är ju i alla fall nya till skillnad från visa bolag "bolag som inte tummar på säkerheten".

Jag såg den där dokumentären nyss, och vaddå? Det var väl som vilken arbetsplats som helst: klagomål på chefen, klagomål om att det är för stressigt etc...


Klart det är en som en vanlig arbetsplats. Men säkerheten hos ett flygbolag och på flygplatsen måste fortfarande stå i centrum. Att man inte ens har giltiga passertillstånd, eller att inte utbildningarna är fullgoda gynnar inte direkt säkerheten på sikt.

Även om jag bara betalar 600:- för en flygbiljett vill jag faktiskt att flygsäkerheten ska vara okej och att personalen ska kunna hantera ett eventuellt tillbud. Även om jag helt klart kan skippa kaffet och mackan på flygningen.

Bara för att är skapligt nya flygplan i flottan, så betyder inte det att flygsäkerheten är den densamma. Tyvärr...
#41 2006-03-07, 14:11
bricce
Ursprungligen postat av edberg
Ett mycket klokt och igenomtankt inlagg...!!!

Applader till Dig Stalfarfar...!

Du ar en klok man...!



Håller med,stålfarfar har gett mig bra svar med.förresten känner du till alItalia??Bra service,planen etc?Tacksam för svar!
#42 2006-03-07, 15:02
Churchill
Ursprungligen postat av Stålfarfar


Jag är anställd i ett konkurrerande bolag men min arbetsgivare konkurrerar inte med Ryanair.


Instämmer i hyllningskören till dina välformulerade inlägg.
En sak jag dock undrar över är om Ryanair har en lite unik mediapolicy?
Jag kan förstå att "underdog"-mentaliteten och "alla hatar oss" fungerade i ett tidigare stadium, då man slogs mot de stora jättarna. Nu är man en etablerad spelare på den europeiska flygbolagsmarknaden, men de reagerar fortfarande med taggarna utåt så snart de granskas – allt från O'Leary själv till den nordiska lydchefen, känns det som.
Tror du att till exempel såväl privata bolag som Sterling som statliga AF skulle reagera på samma sätt?
#43 2006-03-07, 15:40
edberg
Ursprungligen postat av bricce
Håller med,stålfarfar har gett mig bra svar med.förresten känner du till alItalia??Bra service,planen etc?Tacksam för svar!


Denna trad handlar om RyanAir, sa Dina fragor om Alitalia kan vi ta i den traden som Du startade...
#44 2006-03-07, 17:06
buyzaba
Åkt med RA en gång. Det var helt OK. Välstädat, trevliga flygvärdinnor osv. Skolan betalade, kan hända man hade sett det annorlunda om man själv betalt. All dricka är ju dyrt så man tar ju med sig sitt eget Ramlösa-vatten.. Jag flög på morgonen också, då är de kanske mer utvilade och har haft tid till städning.

Bussen kostade runt 100 kr in till Barcelona och det är helt OK om man jämför med i Sverige för en så lång sträcka. RyanAirs alla flygplatser ligger ju i ödemarken och det är det som de tjänar på.
#45 2006-03-07, 17:09
wonderland
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Antagligen för att det är en enkelt sätt att få in foten i branchen. När dom väl slitit hund dom där 5 åren så kan dom byta till ett seriöst bolag. Har för mig att flygvärdinna/steward är ett ganska välbetalt jobb, runt 40-50.000 kr i månaden i lön beroende på bolag har jag hört. Och det är ett hög status yrke för tjejer, säg vem vill inte få resa och uppleva alla världens länder och metropoler, helt gratis..


I England är det dock tvärtom, där betraktas INTE flygvärdinna som ett högt statusyrke som det gör här hemma. Mkt lättare att få jobb som det i England pga. av få sökande.
#46 2006-03-07, 17:17
Stålfarfar
Ursprungligen postat av andersanden
Jag skulle vända på det hela och säga "hur kan man vara så jävla korkad att man betalar 3000 spänn för en biljett som man kan få för 600 kronor". Av vilken anledning? Köpa sig en falsk trygghetskänsla? RyanAirs flygplan är ju i alla fall nya till skillnad från visa bolag "bolag som inte tummar på säkerheten".


Varför handlar folk på Ica när det finns Lidl? Varför kör folk Mercedes E-klass när det finns Hyundai Atos? Visserligen säljer både Ryanair och fullservicebolagen samma sak - en resa - men där slutar likheterna. Vissa tycker att det är värt att betala för den extra service man får av de dyrare bolagen. Så är det med alla varor i alla branscher. Jag betalar gärna extra för det som är viktigt för mig, men andra saker köper jag utan problem på ÖB/Lidl/valfri annan lågprishandel.

Ursprungligen postat av Churchill
Instämmer i hyllningskören till dina välformulerade inlägg.
En sak jag dock undrar över är om Ryanair har en lite unik mediapolicy?
Jag kan förstå att "underdog"-mentaliteten och "alla hatar oss" fungerade i ett tidigare stadium, då man slogs mot de stora jättarna. Nu är man en etablerad spelare på den europeiska flygbolagsmarknaden, men de reagerar fortfarande med taggarna utåt så snart de granskas – allt från O'Leary själv till den nordiska lydchefen, känns det som. Tror du att till exempel såväl privata bolag som Sterling som statliga AF skulle reagera på samma sätt?


Trevligt att mina skriverier uppskattas

Beträffande Ryanairs mediapolicy så borde nog nån företagsexpert eller nån som kan de senaste trenderna inom kommunikation och management uttala sig, men deras sätt att umgås med media är ju något som flera företag anammat de senaste åren. Ryanairs motsvarighet i dagligvaruhandeln, Lidl, är exakt likadana liksom de flesta andra utländska företag som håller det mesta om sina affärer hemligt. Om det är rätt sätt att ta itu med kritik/problem kan man ju diskutera. Sterling har på senare tid köpts av ett isländskt flygkombinat och förändrats något till det sämre upplever jag det som, så detta tänkande är nog tyvärr något som får fart ju fler fantastiska framgångar som lågkostnadsföretag har. Deras recept till framgång är ju företagshemligheter och har man det i åtanke är det klart impopulärt att granskas av utomstående.

@Bricce: kommenterar Alitalia i din tråd i stället...
#47 2006-03-08, 01:18
andersanden
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Trevligt att mina skriverier uppskattas


Fan vad stålfarfar var poppis här då ... Men OK, jag har läst igenom inlägg på andra trådar du har skrivit, och du verkar ju vara en som har koll på flygbranschen. Hursomhelst så har jag efter att ha läst dessa fått intrycket att RyanAir, så när som på att kabinpersonalen är ung och oerfaren, är minst lika säkert som andra bolag, enligt dig.

Ursprungligen postat av Stålfarfar
Varför handlar folk på Ica när det finns Lidl?

Jag är medveten om att man inte riktigt kan jämföra RyanAir med SAS, eftersom Ryan inte på långa vägar erbjuder samma antal destinationer. Det jag vill påstå dock, är att om man hade tänk flyga en sträcka som erbjuds av både RyanAir och SAS, så haltar din liknelse vid "Mercedes E-klass och Hyndai Atos". Detta kan man snarare likna vid en person, som ska åka en kortare sträcka i stan, och åker taxi istället för att använda sig av lokaltrafiken. Det kan finnas olika anledningar till detta, t.ex: 1) företaget betalar 2) Man är lite vildsen och vet inte hur bussarna/tågen går 3) man vill vara överlägsen, och inte beblanda sig med vanliga människor.
#48 2006-03-08, 04:34
GodSaysNo
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Vissa tycker att det är värt att betala för den extra service man får av de dyrare bolagen.


Nu är det faktiskt inte riktigt hela sannigen. Om du tittar på hur priserna på flygresorna utvacklat sig under 10-15 år så framgår det ganska tydligt att de stora flygbolagen genom monopol och kartellbildning tagit hutlösa överpriser för flygresor. Du betalar för betydligt mer och mer meningslösa saker än säkerhet och service när du köper en biljet för 3000:- istället för 300:-.

Man kan tycka vad man vill om Ryanair och andra lågprisbolag men dom har i alla fall visat att det inte behöver vara så vansinnigt dyrt att flyga.

Jag jobbar själv i närheten av flygbranchen och ett bolag som SAS påminner fortfarande i stora delar om en trög och ineffektiv offentlig inrättning. Ibland undrar man om dom rekryterar på Samhall. Jag är frestad att ge ett par exempel men kan tyvärr inte göra det, men säkerheten är inte helt hundra där heller.