Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#133 2006-11-12, 07:17
Bjurra
Ursprungligen postat av relativ
Det betvivlar jag starkt. Jag bokade för 3 veckor sen och redan då stod det om den nya gränsen. Att du läser slarvigt är knappast deras fel.


Jag hajade till när jag såg uppgiften om 20kg eftersom jag läst om den nya begränsningen i engelska tidningar. Jag läser definitivt inte slarvigt.
#134 2006-11-12, 07:28
Fennicum
Ursprungligen postat av Bjurra
Köpte precis en resa Heathrow - Arlanda med SAS för 650kr.

Slipper Stanstead. (sparar in 160 kr på transfern)

Slipper Skavsta. (sparar in 50 kr på transfern)

Slipper sitta med knäna vid hakan.

Kan betala med Amex. (därmed har jag automatiskt reseförsäkring)

Slipper extraavgift för bagage.

Kan ta med mig 20 kg (kanske lite mer eftersom SAS är hyfsat flexibla) istället för 15kg.

Får eurobonuspoäng.

Slipper sponsra ett gäng lurendrejare.




Extraavgift för lätt bagage, en hundring för att betala med kontokort, samt transferavgifterna är skäl nog att välja bort Ryan Air precis som du gjort. Att komma till Heathrow istället för Stanstead är guld värt.

Dock kanske kan påpekas att även SAS numera är ett skitbolag med dålig service (man måste betala för ett glas vatten ombord, medan exempelvis Blue1 som är ett SAS-ägt lågprisbolag ger en macka och öl gratis). Hade det inte varit för att du fick biljetten till Heahtrow så billigt hade nog Ryan Air varit att föredra ändå.
#135 2006-11-12, 19:15
Princan
Ursprungligen postat av Bjurra
Köpte precis en resa Heathrow - Arlanda med SAS för 650kr.

Slipper Stanstead. (sparar in 160 kr på transfern)

Slipper Skavsta. (sparar in 50 kr på transfern)

Slipper sitta med knäna vid hakan.

Kan betala med Amex. (därmed har jag automatiskt reseförsäkring)

Slipper extraavgift för bagage.

Kan ta med mig 20 kg (kanske lite mer eftersom SAS är hyfsat flexibla) istället för 15kg.

Får eurobonuspoäng.

Slipper sponsra ett gäng lurendrejare.

Betalar du inte transfer till och från flygplatsen annars?
#136 2006-11-12, 22:58
Bjurra
Ursprungligen postat av Princan
Betalar du inte transfer till och från flygplatsen annars?


Klart jag gör, jag redogjorde för nettoskillnaden.

Stanstead: 14 pund för Stanstead Express plus tunnelbana zon 1-2.

Heathrow: Tunnelbana zon 1-6.

Flygbussen från Arlanda är billigare än den från Skavsta. Tror det rör sig om 35 kronors skillnad. (65 kr var det när jag kunde åka på studentbiljett)

Dessutom har jag hyfsad chans att bli hämtad av mamma/exflickvän/kompis när jag kommer till Arlanda. Ingen orkar hämtar en på Skavsta.
#137 2006-11-12, 23:13
Bjurra
En liten sammanställning:

Stockholm - London den 11e nov med Ryan Air.

Flygbuss 130 kr.

589 kr för biljetten inkl allt.

(385 kr i straffavgift för att jag hade 20kr bagage men det lämnar jag utanför ekvationen.)

Stanstead Express: 205kr.

Tunnelbana: 20kr.

Summa: 934kr.

London - Stockholm den 15e dec med SAS.

Tunnelbana till Heahtrow: 55kr

Flygbiljett: 648 kr inkl allt.

Flygbuss Arlanda - Stockholm 90kr.

Summa: 793kr.

Slutsats: Köper man resan åtminstonde 3 veckor i förväg så är Ryan Air totalt meningslöst. Dyrare, usla avgångstider (iaf de billiga biljetterna), längre restid, kan inte betala med Amex, obekvämt, godtyckliga regler, inga Eurobonuspoäng. Måste man flyga med kort varsel är Ryan ett ok nödalternativ.
#138 2006-11-13, 03:13
relativ
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag hajade till när jag såg uppgiften om 20kg eftersom jag läst om den nya begränsningen i engelska tidningar. Jag läser definitivt inte slarvigt.


Jaha, då är det väl din dator som censurerar känsliga uppgifter åt dig. Jag bokade som sagt för ett tag sen och vet att det stod där. 20 kg stod också med, men det stod att vid resor fr o m 1 november skulle det vara 15 kg. Låter som slarvläsning i mina öron i alla fall.

Du skriver även om alla fördelar med att åka med större flygbolag. Visst, men de åker oftast bara till stora flygplatser i större städer. En av Ryan airs fördelar är att de åker från (och till) småstäder. Bor man i närheten av någon sådan kan man tjäna in både tid och pengar på att slippa åka till Arlanda och liknande. Dessutom tycker jag det var en dyr biljett du bokat med RA. Jag brukar åka ToR för den summan.
#139 2006-11-13, 12:56
andersanden
Ursprungligen postat av Bjurra
......

När jag läser dina inlägg Bjurra, så känns det som om du är 15 år efter din tid. Folk som du tillhör ett marknadssegment som bara blir mindre och mindre. Det finns en anledning till att flygbolag över hela världen tittar på Southwest och Ryanair för att lära av dem. Ryanair är ett av de flygbolag som genererar mest vinst sett till sin storlek, av alla flygbolag i hela världen.

Förnuftigt folk ser lika liten mening i att slösa pengar på dyra flygbiljetter hos bolag som har inneffektiva processer med mycket slöseri, som att åka taxi istället för kommunalt.
#140 2006-11-13, 13:16
Bjurra
Ursprungligen postat av andersanden
När jag läser dina inlägg Bjurra, så känns det som om du är 15 år efter din tid. Folk som du tillhör ett marknadssegment som bara blir mindre och mindre. Det finns en anledning till att flygbolag över hela världen tittar på Southwest och Ryanair för att lära av dem. Ryanair är ett av de flygbolag som genererar mest vinst sett till sin storlek, av alla flygbolag i hela världen.

Förnuftigt folk ser lika liten mening i att slösa pengar på dyra flygbiljetter hos bolag som har inneffektiva processer med mycket slöseri, som att åka taxi istället för kommunalt.


Jag är inte efter min tid, jag har bara jämfört vad man får för pengarna hos Ryan respektive SAS.

Ska dock villigt erkänna att min prisjämförelse blev sned eftersom jag köpte Ryan-biljetten med mycket kortare varsel.
#141 2006-11-13, 13:23
Bjurra
För en tor-resa till London blir transferkostnaden 770kr med Ryan och 290 kr med SAS. Man måste således lägga till 480 kr till Ryan-biljetten för att få den verkliga kostnaden. Hur många tänker på det?

Min egna subjektiva värdering är att SAS är värt ca 500kr mer än Ryan för en tor-resa till London. Lägg till 480kr för transferskillnaden och vi kommer upp i 980kr.

Anledningen till att så många väljer Ryan är att de underskattar skillnaden för transfern och möjligheten till att hitta billiga biljetter hos SAS.
#142 2006-11-13, 18:46
Kupsan
Ursprungligen postat av Bjurra
För en tor-resa till London blir transferkostnaden 770kr med Ryan och 290 kr med SAS. Man måste således lägga till 480 kr till Ryan-biljetten för att få den verkliga kostnaden. Hur många tänker på det?

Min egna subjektiva värdering är att SAS är värt ca 500kr mer än Ryan för en tor-resa till London. Lägg till 480kr för transferskillnaden och vi kommer upp i 980kr.

Anledningen till att så många väljer Ryan är att de underskattar skillnaden för transfern och möjligheten till att hitta billiga biljetter hos SAS.


Snälla nån vad du försöker få till det att SAS är billigast och bäst.
Att försöka få till det att det är transferkostnader som skiljer SAS och Ryan i pris är bara patetiskt, du har valt den billigaste biljetten som SAS säljer, och det kryllar inte exakt av dom (dåliga avgångar m.m)..
SAS och andra "högprisbolag" kan inte konkurrera med "lågprisbolag" med Ryan i spetsen prismässigt, för lågprisbolagen har mycket lägre utgifter. Speciellt Ryan som har väldigt låga flygplatsavgifter (vissa fall får dom pengar, som i Skavsta), kör på en flygplanstyp och mycket mycket mera. Och det är inte bara transferpengar som skiljer åt priset mellan Ryan och högprisbolagen...

Om det skulle dyka upp nån biljett som har samma pris mellan t.ex. Ryan och SAS så skulle jag helt klart välja SAS. För SAS är bekvämare och flyger från och till huvudflygplatser men när det är så att i 999 fall av 1000 så är Ryan mycket billigare så är priset för den bekvämlighet som man får är för hög.
Åker ofta till Frankfurt och biljett dit med Ryan kan man få för 350:- T&R, bästa högpris som man kan få är 3 gånger det priset. Så hellre flyger jag 3 gånger den sträckan än bara en "bekvämlighetsflyg".
#143 2006-11-18, 21:27
meaner
Vet att det här kanske räknas som lite off topic, men är det någon som vet ifall att det går att köpa taxfree sprit ombord på ryanair? tex 1 liter billig vodka?
eller om man kan köpa på Weeze flygplatsen(Düsseldorf) ??

och OM det går att köpa ombord, vad ligger priserna på?

tack på förhand, hoppas vi har nån ryanair expert här.
#144 2006-11-18, 22:43
Kupsan
Ursprungligen postat av meaner
Vet att det här kanske räknas som lite off topic, men är det någon som vet ifall att det går att köpa taxfree sprit på Weeze flygplatsen(Düsseldorf) ??


Man kan fortfarande köpa sprit "inne" i flygplatsen och ha med det.