Ursprungligen postat av luckylucaz
Är detta fallet? Har inte flugit mycket inom Europa på sistone, men t.ex. flyg inom USA och över Atlanten verkar alltid skjuta upp i pris över sommaren. Det är ju högsäsong för folk att resa, efterfrågan är enorm, varför skulle de rea ut biljetterna?
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS_%C3%85R2011_eng.pdf
Se grafen på sida 47. Affärsresenärer flyer mindre på sommaren, för att hålla uppe kabinfaktorn och yielden rear man ut biljetter, framförallt i dyrare kabinklasser.
Om vi håller oss till exemplet SAS så har de för närvarande:
* Erbjudanden om kraftiga rabatter på business class till UK/Irland (boka nu, flyg på sommaren)
* En "1000.000 billiga biljetter"-kampanj där villkoren är boka innan 3 april, flyg från juni och framåt.
* Konstanta krav på att billiga kampanjpriser kräver att man stannar över natten mellan lördag och söndag mellan utresa och tillbakaresa (=mindre lockande för folk som reser i jobbet)
* En återkommande sommarkampanj där bonusresor inom Norden kostar hälften så mycket poäng som normalt.
* Försökskampanj för folk som inte har guldstatus i bonusprogrammet att komma in i lounge mot betalning under påsken (logiskt med tanke på att de skulle stå tomma annars). Lär säkert utökas till sommaren om det faller bra ut.
* Förfarandet att specialpriser till aktieägare alltid tycks dugga tätare för sommarsäsongen.
* Vansinniga, dock avslutade endagskampanjer med extremt billiga bonusresor till USA och Kina inför sommarsäsongen trots att långlinjerna är knökfulla med betalande pax såhär på våren.
Den samlade bilden är att man gör allt för att slippa ställa plan på långtidsparkering mellan peakarna på våren och hösten. Även om det innebär att man rear ut ordinarie biljetter, släpper fler bonusbiljetter och/eller rear bonusbiljetter.