Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2101 2012-03-26, 17:53
Lacerda
Ursprungligen postat av Tjaeng
Om man bor i Västerås med omnejd är det väl rätt bra med det priset till Stansted. Om man däremot bor längre bort, säg i Stockholm, och ska till London finns det liknande priser i de lägre bokningsklasesrna hos både SAS och BA. En snabb till på SAS lågpriskalender visar gott om biljetter för 569kr enkel till Heathrow på många datum i maj och framåt. Nu är väl Heathrow inte heller något att hänga i granen, men det är iaf bra mycket smidigare att ta sig in i stan jämfört med Stansted.

Javisst, Heathrow är bundet till tunnelbanan så det slår både Stansted och Gatwick tycker jag. Jag funderar på en kort tripp ner till Spanien de närmaste veckorna så jag kommer nog att slå till med Sas då, priskampanjen och bekvämare flyg slår alternativet att flyga med Ryan lätt.
#2102 2012-03-26, 18:12
Ursprungligen postat av Tjaeng
Om man däremot bor längre bort, säg i Stockholm, och ska till London finns det liknande priser i de lägre bokningsklasesrna hos både SAS och BA. En snabb till på SAS lågpriskalender visar gott om biljetter för 569kr enkel till Heathrow på många datum i maj och framåt.


Men returen är dyrare, från 800 kr från vad jag kan se, så du slutar på ca 1400kr.

Är du ute i så god tid kan du dessutom komma mycket mycket billigare undan med Ryanair. Västerås-Stansted i maj hittar du just nu för 164kr (med kreditkortsavgifter borde det landa på ca 290kr).
#2103 2012-03-26, 18:56
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Men returen är dyrare, från 800 kr från vad jag kan se, så du slutar på ca 1400kr.


Jo, fast nu var ju min poäng inte att "X är billigare än Y" utan att flexibilitet i prissättningen hos LCC och legacy kan ge överlappning i vissa fall.* Finns ingen i världen som kan argumentera för att Ryanair inte är billigast under de flesta förhållanden (med kringkostnader borträknade). Det finns en enkel förklaring till att priserna på tillbakavägen är systematiskt högre: Swedavia tar 90 kronor i passageraravgift på ARN, BAA tar 24,55 pund per O/D-pax från Heathrow. I avsaknad av dylika faktorer brukar resor till ett bolags nav vara billigare än utresan.

* Blir mer överlappning på sommaren. Ryanair har sin högsäsong jun-sep (t.ex höjda avgifter för baggage under den perioden) medan de traditionella bolagen tenderar till att rea ut biljetter under juni-juli.
#2104 2012-03-26, 20:06
Ursprungligen postat av Tjaeng
Blir mer överlappning på sommaren. Ryanair har sin högsäsong jun-sep (t.ex höjda avgifter för baggage under den perioden) medan de traditionella bolagen tenderar till att rea ut biljetter under juni-juli.


Är detta fallet? Har inte flugit mycket inom Europa på sistone, men t.ex. flyg inom USA och över Atlanten verkar alltid skjuta upp i pris över sommaren. Det är ju högsäsong för folk att resa, efterfrågan är enorm, varför skulle de rea ut biljetterna?
#2105 2012-03-26, 20:34
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Är detta fallet? Har inte flugit mycket inom Europa på sistone, men t.ex. flyg inom USA och över Atlanten verkar alltid skjuta upp i pris över sommaren. Det är ju högsäsong för folk att resa, efterfrågan är enorm, varför skulle de rea ut biljetterna?


http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS_%C3%85R2011_eng.pdf

Se grafen på sida 47. Affärsresenärer flyer mindre på sommaren, för att hålla uppe kabinfaktorn och yielden rear man ut biljetter, framförallt i dyrare kabinklasser.

Om vi håller oss till exemplet SAS så har de för närvarande:

* Erbjudanden om kraftiga rabatter på business class till UK/Irland (boka nu, flyg på sommaren)
* En "1000.000 billiga biljetter"-kampanj där villkoren är boka innan 3 april, flyg från juni och framåt.
* Konstanta krav på att billiga kampanjpriser kräver att man stannar över natten mellan lördag och söndag mellan utresa och tillbakaresa (=mindre lockande för folk som reser i jobbet)
* En återkommande sommarkampanj där bonusresor inom Norden kostar hälften så mycket poäng som normalt.
* Försökskampanj för folk som inte har guldstatus i bonusprogrammet att komma in i lounge mot betalning under påsken (logiskt med tanke på att de skulle stå tomma annars). Lär säkert utökas till sommaren om det faller bra ut.
* Förfarandet att specialpriser till aktieägare alltid tycks dugga tätare för sommarsäsongen.
* Vansinniga, dock avslutade endagskampanjer med extremt billiga bonusresor till USA och Kina inför sommarsäsongen trots att långlinjerna är knökfulla med betalande pax såhär på våren.

Den samlade bilden är att man gör allt för att slippa ställa plan på långtidsparkering mellan peakarna på våren och hösten. Även om det innebär att man rear ut ordinarie biljetter, släpper fler bonusbiljetter och/eller rear bonusbiljetter.
#2106 2012-03-26, 21:24
Ursprungligen postat av Tjaeng
text


Låter vettigt att sträckor och biljettklasser som är hårt trafikerade av affärsresenärer reas ut under sommaren, men det skulle förvåna mig om detsamma gällde för mer turistiga ställen, som spanska kusten.
#2107 2012-03-27, 01:53
Lacerda
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag funderar på en kort tripp ner till Spanien de närmaste veckorna så jag kommer nog att slå till med Sas då, priskampanjen slår alternativet att flyga med Ryan lätt.
Jag borde ha uttalat mig efter att ha kollat priserna på sas hemsida, vad är det för jävla priskampanj? Det finns inte en enda jävla tur och retur för under 3.700 kronor! Lögnande jävla horor...
#2108 2012-03-27, 02:30
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag borde ha uttalat mig efter att ha kollat priserna på sas hemsida, vad är det för jävla priskampanj? Det finns inte en enda jävla tur och retur för under 3.700 kronor! Lögnande jävla horor...


Hehe, inte helt oväntat
#2109 2012-03-27, 10:37
Morgonkröök
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag borde ha uttalat mig efter att ha kollat priserna på sas hemsida, vad är det för jävla priskampanj? Det finns inte en enda jävla tur och retur för under 3.700 kronor! Lögnande jävla horor...


SAS hade stor rea i Januari. Jag köpte biljetter TOR till Sydeuropa för under 5000kr (juli/aug), just nu kostar samma biljetter 12000kr.

RyanAir vill ha ~8400 just nu för samma resa till nästan samma plats, med ungefär motsv villkor. Dvs reserverad plats, 4 väskor a 20kg (23kg hos SAS).

Så lite billigare är de iafl just nu, men dyrare än när jag köpte mina biljetter (Ryan var dyrare även då.
#2110 2012-03-27, 17:00
alex1987
Ryanair riktar sig inte till folk som ska resa med 4 väskor och prompt skall reservera plats.
#2111 2012-03-29, 19:33
schlemt
Tjena! Jag och några polare planerar att flyga med Ryanair i sommar och måste göra en mellanlandning.

Hur fungerar det med bagaget då? Måste man betala bagageavgiften två gånger för varje enkelresa (start till slutdestination)?

Och måste man checka in bagaget igen när man mellanlandar?




edit: har kommit fram till att kostnaden är per flygning så dubbel avgift räknar jag med... men frågan om check-in kvarstår.
För att förtydliga: vid mellanlandningen, sköts incheckat bagage automatiskt så att det kommer fram ordentligt till slutdestination eller måste jag göra något?
#2112 2012-03-29, 22:00
Ursprungligen postat av schlemt

edit: har kommit fram till att kostnaden är per flygning så dubbel avgift räknar jag med... men frågan om check-in kvarstår.
För att förtydliga: vid mellanlandningen, sköts incheckat bagage automatiskt så att det kommer fram ordentligt till slutdestination eller måste jag göra något?


http://www.ryanair.com/se/resevillkor#article17

Med andra ord så måste du hämta ut bagaget i ankomsthallen och så checka in det på nytt igen. Tänk på att om det blir förseningar lär du bara komma halvvägs så ta med goda marginaler vid bytena.