Nu måste jag kolla en sak.
Jag hade ju tänkte boka en resa i maj men nu vete det fan. Inte med Ryanair i alla fall. Polaren hade bokat i April..
Han hade bokat den 28e april med hemresa den 3e maj kl 16.15.. Han hade bokat hotell, bil och hela skiten på olika bolag..
Idag ringde han och sa att han fått mejl från Ryanair. De har ändrat resan till den den 29april 20 timmar senare och fel dag och hemsresan hade det bokat in kl 06.00
Över 30timmar har de ändrat resan på en sådan liten kort tid. Det är ju för jävligt då han har planerat hela resan. Inte så kul att betala ett pris och sedan få ett sådant sånt här besked.
Han fick en länk att få tillbaka pengarna men nu är frågan. Är han berättigad mer ersättning eller kan han ställa andra krav? Han försökte idag få kontakt med dom men det gick inte. Det är inte lätt i alla fall. Det här klippte han ut och mejlade att reglerna sa.. Men vad har han rätt till?
____________________________________________________________________________________
INSTÄLLD FLYGNING
Om din flygning ställs in, är du berättigad till de rättigheter som anges nedan förutom när:
 du har informerats om inställningen minst två veckor innan avgångstiden enligt tidtabell, eller
 du informeras om inställningen mellan två veckor och sju dagar innan avgång enligt tidtabell och erbjuds ombokning så att du kan flyga tidigast två timmar innan utsatt avgångstid enligt tidtabell och anlända till din slutliga destination senast fyra timmar efter utsatt ankomsttid enligt tidtabell, eller
 du informeras om inställningen mindre än sju dagar innan avgång enligt tidtabell och erbjuds ombokning så att du kan flyga tidigast en timme innan utsatt avgångstid enligt tidtabell och anlända till din slutliga destination senast två timmar efter utsatt ankomsttid enligt tidtabell, eller
 Vi kan visa att inställningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits, inklusive men ej begränsat till politisk instabilitet, säkerhetsrisker, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, arbetskonflikter eller brister eller förseningar i flygledarkontrollverksamheten.
1. RÄTT TILL KOMPENSATION
Om du ofrivilligt nekas ombordstigning eller om ditt flyg är inställt eller försenat i mer än 3 timmar
(förutsatt att något av ovanstående undantag inte föreligger), är du berättigad till att få följande belopp från
oss:
a) 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer,
b) 400 euro för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer, och för alla övriga flygningar på mellan 1500 och 3500 kilometer,
c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b.
Om vi kan erbjuda dig ombokning till en annan flygning och det nya flygets ankomsttid inte överstiger ankomsttiden för det bokade flyget:
a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) med tre timmar för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1500 kilometer och 3500 kilometer, eller
c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,
minskas den ovan angivna kompensationen med 50 %. Avstånden skall mätas efter storcirkelmetoden. Kompensationen kommer att betalas ut via check, eller -med ditt skrifliga medgivande- i form av resekredit.