Har 3 tillfällen att dela. Vill se om andra upplevt liknande då jag tänkte ta det vidare på grund av kostnader för utlägg.
1. Ryanairs har olika storlekar på handbagageskontrollen.
Varit på semester nyligen mellan Palma och Skavsta. I Skavsta testade vi handbagaget i Ryanairs kontrollställning. Inga problem på Skavsta och vi åkte ner.
MEN på vägen hem gjorde Ryanair sin lilla Razzia där alla handbagage skulle kontrolleras innan boarding. De drog fram sin kontrollställning och alla fick glatt testa sitt handbagage. Då sker det oväntade, samma väska som fungerade i Skavsta kunde nu inte komma ner i deras kontrollställning i Palma. Eftersom det var kaos och de hotade att inte låta folk stiga på om de bråkade så var det bara att betala. Väl i Skavsta så testade vi handbagaget igen, och som misstänkt - inga problem.
- Alltså, Ryanair har olika mått på sina kontroller. Någon annan som upplevt detta eller kan kolla/dokumentera.
2. Ryanairs egna handbagage går inte igenom
Detta är inte min egen upplevelse utan fick det återberättat. En vän som flyger en del har köpt Ryanairs egna handbagage som de försöker trycka på folk på sin hemsida. Denna ska ha måtten som Ryanair kräver. Inga problem förutom under 1 resa till Spanien där väskan såklart inte passade i kontrollställningen.
- Alltså, Ryanair har olika mått och ibland så är inte de egensålda väskorna godkända.
3. Ryanairs viktkontroller är "kryddade"
Egen upplevelse. Packar för att åka till Malta. Eftersom Ryanair har sin 15kg regel och det är dyrt att bryta mot deras regler så testar vi vår packning innan avfärd. 2 viktläsare använd - 1 vanlig personvåg och 1 bagagevåg. Båda klockar in på 14,4kg respektive 14,5kg.
Väl på flygplatsen när vi ska checka in så visar vågen 16,1kg! Efter ett långt påpekade hur dåliga människor vi var från hon i disken så var det ok för denna gången.
- Ryanairs våg väger alltid lite extra?
Behöver som sagt lite mer kött. Ska själv "dokumentera" detta vid nästa resa. Har inga problem med Ryanair i övrigt och är medveten om vad man som kund får göra för avkall i komfort och service för att få billigt flyg. Men ovanstående upplevelser känns som ett medvetet system för att straffa kunder.
Någon som upplevt något liknande? Någon som känner någon som jobbar och hört historier om detta?