Ursprungligen postat av sven33
De var styrmannen som flög och då de först förlorade dragkraften på en motorn påbörjade de en go-around på en motor.
En kollega till mig som jobbade på Ryanair vid tidpunkten stod på taxibanan och såg det hela från första parkett. De såg planet fortsätta fram över banan på 20 meters höjd med en lång eldkvast bakom sig.
Ciampino är en stadsflygplats med kort bana och ligger i ett tätbebyggt område. Piloterna som bevittnade det var övertygade om att det skulle sluta i ett eldhav i något bostadsområde, då de uppenbarligen inte hade tillräcklig dragkraft från någon av motorerna.
I ett allt för sent läge när de redan passerat en stor del av den korta banan och insåg att även den andra motorn var svårt skadad, fattade kaptenen ett blixtsnabbt beslut om att försöka trycka ner den på banan.
Att avbryta en påbörjad go-around i ett sent skede är helt emot vad man som pilot normalt ska göra, då det med största sannolikhet slutar med att man åker av banan i hög hastighet.
Nu lyckades de mot alla odds krascha planet mot banan utan att planet bröts upp, även om det såklart fick skrotas efteråt.
Chansen att alls överleva den svåra situation de hamnade hade kanske en sannolikhet på en på tio.
Ursprungligen postat av sven33
Sedan får man komma ihåg att fåglar orsakade olyckan så det är inget man kan avända för att kritisera Ryanairs säkerhet, möjligen kan fkygplatsen kritiseras.
Tvärtom var det till stor del tack vare kaptenens snabba agerande som det inte slutade i ett eldhav.