Ursprungligen postat av Cykelpump61
Skavsta hade bara en linje från början, (Stansted).
Man måste nog börja med någon eller några linjer och se hur det går och utöka om det går bra, annars "Good bye".
Det jag menade var att många internationella flyg till/från Sverige utgår från Stockholm och Göteborg. Många andra flygplatser i Sverige används mest för inrikes flyg och icke kommersiell flyg (tex privatflyg och militärflyg).
Jag vet inte hur lönande det kan vara att satsa på de mindre flygplatserna. Jag skulle nog hellre vilja se att Ryanair fokuserar på Stockholm (Skavsta och Västerås, men Skavsta i första hand) samt Göteborg. Kanske ytterligare en eller två flygplatser vid senare tillfälle om dessa är belägna i områden med mycket folk som kan tänkas utnyttja flygplatserna, eller dit utländska turister vill åka.
Ryanair är väldigt duktiga att lägga ner flyglinjer pga höjda skatter. Göteborg City airport är då den som drabbas hårdast (jämfört med Skavsta). Man har ju bland annat dragit in lonjerna till Frankfurt, Dublin och Edinburgh pga extra avgifter och skatter. Rutter till andra platser, som bland annat Kaunas har också lagts ner. Fast har inte hittat något skäl till det. När Spanien höjde flygskatterna i somras så påverkades många rutter till olika spanska städer. Inklusive de svenska rutterna dit.
Det är nog därför som jag hellre vill se att Ryanair satsar på några flygplatser i Sverige ordentligt istället för att ha en enda linje (max 2) från småflygplatser lite varstans i Sverige. Men visst, skulle även dessa flygplatser och rutter bli lönsamma så är det ju fantastiskt.