Ursprungligen postat av Mister-C
De flesta bilolyckor orsakas av unga män, det säger mycket om hur unga är dåliga med att ta ansvar och överskatta sin förmåga.
Och nej, jag har inte skrivit att han kommer att flyga ensam heller.
Men som sagt, med sin unga ålder och brist på erfarenhet så borde man inte låta honom spaka ett passagerarplan på en gång utan låta honom flyga mindre plan först.
Han kan exempelvis börjar med att flyga fraktplan eller liknande.
Edit: om de som du säger anställer så pass unga män för att flyga deras plan så är det galet, skulle du hellre vilja att en 19-åring flyger ditt plan även om han är andrepilot eller en 50-åring med 20-årig erfarenhet flyga dig? Skulle du våga riskera ditt liv om det nu händer något med planet och piloten slocknar och kvar sitter andrepiloten/nykomlingen med noll erfarenhet, vilka misstag tror du han kommer att göra under en sådan pressad situation?
Alltså ja...
Hur ska jag bemöta detta?
Det är inte precis så att du går och skriver en skriftlig tentamen och sen gör en landning för att sedan bli klar med certet.
Det är rätt så mycket mer än bara det.
Att flyga fraktplan är svårare att bli pilot som än att flyga passagerare, de tjänar dessutom mer pengar också.
Hur vågar du åka buss på motorväg eller buss öht? Tänk om chauffören plötsligt slocknar eller får en hjärtinfarkt och trampar gasen i botten och kör över i motsatt fil?
Där finns det ingen som kan ta över om något går snett direkt.
Betänk att ryanturer inte brukar överstiga 3h, och befinner sig knappt något över vatten heller.
Så en 19årig pilot skulle garanterat klara av att landa en 737a med utbildning i ryggen.
Nonsens att tro något annat.
Betänk också att denna pilot garanterat har många timmar i både enmotoriga och tvåmotoriga kärror både från innan och under utbildning.