Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2893 2013-05-16, 21:20
Mister-C
Ryanair anställde nyligen en 19:årig kille som har gått en intensivutbildning på 18 månader, han kommer att flyga utrikes flyg inom kort.
Vad fan tänkte de på? Anställa en nittonåring som bara ha gått en 18 månaders utbildning?!
Han är ju inte ens mogen för att köra en bil för gudsskull!
Jag kommer inte att våga åka med dem mer framöver.
#2894 2013-05-16, 21:22
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mister-C
Ryanair anställde nyligen en 19:årig kille som har gått en intensivutbildning på 18 månader, han kommer att flyga utrikes flyg inom kort.
Vad fan tänkte de på? Anställa en nittonåring som bara ha gått en 18 månaders utbildning?!
Han är ju inte ens mogen för att köra en bil för gudsskull!
Jag kommer inte att våga åka med dem mer framöver.

Jaha? Är han klar med utbildningen så kan han flyga.

Ryanair anställer nyutexaminerade piloter, och det är inte precis första 19-åringen som fått en anställning som styrman.
#2895 2013-05-16, 21:41
Mister-C
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jaha? Är han klar med utbildningen så kan han flyga.

Ryanair anställer nyutexaminerade piloter, och det är inte precis första 19-åringen som fått en anställning som styrman.


Så du tycker att det är så rätt att låta en nittonåring vara bakom styret i ett passagerarflygplan med hundratals människor ombord? Enligt mig borde inte en sådan ung person ha ett sådant ansvar, det handlar om att flyga ett flygplan och inte köra en buss!
Att direkt låta honom flyga ett passagerarplan utan erfarenhet är för mig galet!

Till och med taxi och bussbolagen anställer inte unga personer då de vill att de som kör buss/taxi ska ha erfarenhet och vara mogen samt ha ansvar. Du tror att en nittonåring har det där? Jo, han kanske har det men jag skulle aldrig låta en ung kille flyga mig någonstans.
Det kanske bara är jag, men men...
#2896 2013-05-16, 22:08
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mister-C
Så du tycker att det är så rätt att låta en nittonåring vara bakom styret i ett passagerarflygplan med hundratals människor ombord? Enligt mig borde inte en sådan ung person ha ett sådant ansvar, det handlar om att flyga ett flygplan och inte köra en buss!
Att direkt låta honom flyga ett passagerarplan utan erfarenhet är för mig galet!

Till och med taxi och bussbolagen anställer inte unga personer då de vill att de som kör buss/taxi ska ha erfarenhet och vara mogen samt ha ansvar. Du tror att en nittonåring har det där? Jo, han kanske har det men jag skulle aldrig låta en ung kille flyga mig någonstans.
Det kanske bara är jag, men men...

Vad spelar det för roll om han är 19,20 eller 21 år?
Ryanair anställer fortfarande nyutexaminerade piloter. Då saknar man reell erfarenhet, men har klarat av utbildningen och bevisats kunna flyga flygplanet.

Det sitter ju två stycken i cockpit, och kaptenen har alltid mer erfarenhet.
Kör du buss så är du ensam och allt ansvar ligger på dig.

I cockpit hjälps man åt så mycket det går.
Du tror väl inte att 19-åringen sitter och flyger ensam?
#2897 2013-05-16, 23:09
Ursprungligen postat av Mister-C
Så du tycker att det är så rätt att låta en nittonåring vara bakom styret i ett passagerarflygplan med hundratals människor ombord? Enligt mig borde inte en sådan ung person ha ett sådant ansvar, det handlar om att flyga ett flygplan och inte köra en buss!
Att direkt låta honom flyga ett passagerarplan utan erfarenhet är för mig galet!

Till och med taxi och bussbolagen anställer inte unga personer då de vill att de som kör buss/taxi ska ha erfarenhet och vara mogen samt ha ansvar. Du tror att en nittonåring har det där? Jo, han kanske har det men jag skulle aldrig låta en ung kille flyga mig någonstans.
Det kanske bara är jag, men men...


Har man klarat utbildningen och annat som krävs för att bli pilot så ser jag inga problem alls. Det är knappast så att 19-åringen flyger ensam. Och hur har du tänkt dig att en pilot utan erfarenhet ska kunna få erfarenhet om han/hon inte får flyga passagerarplan? Eller ens vara andrepilot.
#2898 2013-05-16, 23:42
Mister-C
Ursprungligen postat av Spyrran
Och hur har du tänkt dig att en pilot utan erfarenhet ska kunna få erfarenhet om han/hon inte får flyga passagerarplan?


Jo, att först och främst låta honom flyga mindre plan eller ett fraktplan utan passagerare ett tag innan man direkt låter honom flyga ett passagerarplan med några hundra människor i på en gång kanske?
#2899 2013-05-16, 23:49
Mister-C
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad spelar det för roll om han är 19,20 eller 21 år?
Ryanair anställer fortfarande nyutexaminerade piloter. Då saknar man reell erfarenhet, men har klarat av utbildningen och bevisats kunna flyga flygplanet.

Det sitter ju två stycken i cockpit, och kaptenen har alltid mer erfarenhet.
Kör du buss så är du ensam och allt ansvar ligger på dig.

I cockpit hjälps man åt så mycket det går.
Du tror väl inte att 19-åringen sitter och flyger ensam?


De flesta bilolyckor orsakas av unga män, det säger mycket om hur unga är dåliga med att ta ansvar och överskatta sin förmåga.
Och nej, jag har inte skrivit att han kommer att flyga ensam heller.
Men som sagt, med sin unga ålder och brist på erfarenhet så borde man inte låta honom spaka ett passagerarplan på en gång utan låta honom flyga mindre plan först.
Han kan exempelvis börjar med att flyga fraktplan eller liknande.


Edit: om de som du säger anställer så pass unga män för att flyga deras plan så är det galet, skulle du hellre vilja att en 19-åring flyger ditt plan även om han är andrepilot eller en 50-åring med 20-årig erfarenhet flyga dig? Skulle du våga riskera ditt liv om det nu händer något med planet och piloten slocknar och kvar sitter andrepiloten/nykomlingen med noll erfarenhet, vilka misstag tror du han kommer att göra under en sådan pressad situation?
#2900 2013-05-17, 00:07
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mister-C
De flesta bilolyckor orsakas av unga män, det säger mycket om hur unga är dåliga med att ta ansvar och överskatta sin förmåga.
Och nej, jag har inte skrivit att han kommer att flyga ensam heller.
Men som sagt, med sin unga ålder och brist på erfarenhet så borde man inte låta honom spaka ett passagerarplan på en gång utan låta honom flyga mindre plan först.
Han kan exempelvis börjar med att flyga fraktplan eller liknande.


Edit: om de som du säger anställer så pass unga män för att flyga deras plan så är det galet, skulle du hellre vilja att en 19-åring flyger ditt plan även om han är andrepilot eller en 50-åring med 20-årig erfarenhet flyga dig? Skulle du våga riskera ditt liv om det nu händer något med planet och piloten slocknar och kvar sitter andrepiloten/nykomlingen med noll erfarenhet, vilka misstag tror du han kommer att göra under en sådan pressad situation?

Alltså ja...
Hur ska jag bemöta detta?

Det är inte precis så att du går och skriver en skriftlig tentamen och sen gör en landning för att sedan bli klar med certet.
Det är rätt så mycket mer än bara det.

Att flyga fraktplan är svårare att bli pilot som än att flyga passagerare, de tjänar dessutom mer pengar också.

Hur vågar du åka buss på motorväg eller buss öht? Tänk om chauffören plötsligt slocknar eller får en hjärtinfarkt och trampar gasen i botten och kör över i motsatt fil?
Där finns det ingen som kan ta över om något går snett direkt.

Betänk att ryanturer inte brukar överstiga 3h, och befinner sig knappt något över vatten heller.
Så en 19årig pilot skulle garanterat klara av att landa en 737a med utbildning i ryggen.
Nonsens att tro något annat.

Betänk också att denna pilot garanterat har många timmar i både enmotoriga och tvåmotoriga kärror både från innan och under utbildning.
#2901 2013-05-17, 13:06
Powerless1
Ursprungligen postat av Mister-C
Jo, att först och främst låta honom flyga mindre plan
Man får flyga ensam när man är 14 år i tex ett sånt här flygplan. Efter 5 års ytterligare flygande kan piloten ha flugit runt i hela Europa, kallar du det för ingen erfarenhet?
Ursprungligen postat av Mister-C
De flesta bilolyckor orsakas av unga män, det säger mycket om hur unga är dåliga med att ta ansvar och överskatta sin förmåga.
Eftersom du troligen inte hittar samma statistik i luftfarten bevisar det snarare att utbildningen till körkort är undermålig.
Ursprungligen postat av Mister-C
om de som du säger anställer så pass unga män för att flyga deras plan så är det galet, skulle du hellre vilja att en 19-åring flyger ditt plan även om han är andrepilot eller en 50-åring med 20-årig erfarenhet flyga dig? Skulle du våga riskera ditt liv om det nu händer något med planet och piloten slocknar och kvar sitter andrepiloten/nykomlingen med noll erfarenhet, vilka misstag tror du han kommer att göra under en sådan pressad situation?
Vad motsäger att 19-åringen är mycket snabbare att reagera, mycket bättre på att förstå systemtekniken ombord och har fått sin utbildning helt nyligen och därmed ajour med vad som gäller? Varifrån har du fått att en utbildad pilot har noll erfarenhet?
#2902 2013-05-17, 14:25
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jaha? Är han klar med utbildningen så kan han flyga.

Ryanair anställer nyutexaminerade piloter, och det är inte precis första 19-åringen som fått en anställning som styrman.

Dessutom flyger ju en nyutexaminerad pilot alltid som styrman med en mera erfaren pilot som kapten. Jag skulle inte vara särskilt orolig i det läget.
#2903 2013-05-17, 19:38
Schlaktarnn
Ursprungligen postat av vanligajag
Snacka inget skit om Ryanair !!

Har åkt med Ryanair i nio år. Minst sex resor t.o.r per år. Till fan i mig hela världen dit de flyger. 108 flygturer kors och tvärs. Bästa flygreseföretaget ! Billigt. Enkelt. Aldrig förseningar. Aldrig strul. Värda guld när man hellre lägger pengarna på resmålet än själva resan.

Arbetsledningsfrågor är ointressanta. Jag flyger inte med Ryanair för deras bemanningspolitik - utan för deras kundpolitik.


Kan bara instämma till 100%

Vart får alla människor den negativa synen av ryanair? Är det media som manipulerat er?

Ryanair har ALLTID varit i tid under mina flygningar med dem. Även bra och trevlig service. Kommer ihåg att jag en gång hade ett för stort handbagage som precis inte gick i deras "kontroll bur" men fick iallafall ta den ombord! :thumbsup:
#2904 2013-05-17, 20:51
pelle_snusk
Jag har altid kommit i tid med Ryaniar, men där slutar det bra. Har flugit med dem ett antal gånger, men no more.
  1. Jag hatar deras idiotavgifter på allt. Bagage, biljett, incheckning, ....
  2. Dåligt benutrymme
  3. Flygplatserna ligger så avsides så att med resor till och från flypgplats + alla avgifter närmar man sig kostnaden för att flyga med ett riktigt flygbolag
  4. Et jävla tjoande under flygningen om lotterier m m. Jag vill sova, läsa eller lyssna på musik
  5. Kaffet - skitdyrt och riktigt riktigt dåligt
  6. Ryanair var enda bolag som flög under senaste vulkanutbrottet. "Vi landade ju, det var väl inte så farligt...?" Säkerhetstänkande
  7. Oförskämd jävla VD med lättklädda fygvärdinnor
  8. Klassen beds and blowjobs som O'Leary föreslog. Hans personal sade "hehe, det var ju kul - här har vi högt i tak"
  9. Min första flygning med RyanAir gick flygvärdinna 1 in i cockpit, sedan hör man en massa pip och fniss och så kommer hon ut röd i ansiktet, med håret i oordning, rättar till kjolen och flygvärdinna 2 tittar på oss och säger ursäktande "Förlåt - vi har flugit heeemskt länge"
  10. ... jag kan fortsätta med tiotalet exempel till, men poängen borde gå fram

  11. Skitbolag