Ursprungligen postat av Fennicum
Sist jag flög med "SAS" flög jag med Blue1, ett finskt SAS-ägt systerföretag, och trots att det är ett hyfsat "lågpris"-företag är standarden långt bättre än hos SAS egna avgångar. Det bjöds på läsk och macka trots att det rörde sig om en flight på mindre än en timme, hos SAS måste man betala för ett glas vatten.
Alla andra flygbolag i SAS-gruppen har bättre standard än SAS "själva" (alltså Scandinavian Airlines). Denna strategi har funnits sedan några år, då vissa personalkategorier inom Scandinavian Airlines vägrade gå med på de besparingsavtal som alla andra personalgrupper i koncernen gått med på. För att rädda sina jobb och SAS' överlevnad hade övriga anställda i SAS-gruppen bl a lönefrysning 2001-2005.
Kabin- och pilotkår samt SGS' markpersonals fackförbund satte sig på tvären och får nu rättmätligen lida för att de inte ville vara med och rädda SAS undan konkurs. Scandinavian Airlines delades upp i tre nationella bolag och hålls numera hårt. Många av deras linjer har överlåtits på andra bolag i koncernen, bl a Blue1, Spanair och AirBaltic som alla är ganska förnämliga flygbolag. Med andra ord, vill ni bli behandlade som människor och få någorlunda hyfsad service för den höga peng ni betalar för er biljett, så åk med något av de andra bolagen i SAS-koncernen. Scandinavian Airlines är inte representativt för SAS idag.