Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#61 2006-03-09, 12:09
Petter Utas
Egna erfarenheter:
Jag jobbade mycket i England för två år sedan, veckopendlade mer eller mindre under ett halvår med Ryan.

Under den perioden var de enda missöden jag råkade ut för att jag missade planet med liten marginal (köbildning på M1, inte Ryans fel) samt en försening på 1,5 timme vid ett tillfälle, inte mycket att bråka över.

I snitt betalade jag biljettpriser på runt 200-400 SEK/enkel resa, det är billigare än tåget Sthlm-Gbg. Vad mer kan man begära?

Hade inte Ryan funnits hade det fortfarande kostat 7000 SEK att åka till London med SAS, sanna mina ord.

Jag hoppas verkligen de kan bygga ut sina avgångar från Sverige, både inrikes och utrikes.
#62 2006-03-09, 12:09
m11080
Ursprungligen postat av M2k
Flög med Ryanair till Prestwick i Skottland. Funkade ypperligt, gott om plats, rent o snyggt, trevliga värdinnor etc. Prismässigt i särklass.

Tror även att Ryanair's piloter vill komma ner helskinnade...


Vem vet, de kanske har fallskärm redo i cockpit ;-)
#63 2006-03-09, 19:46
Continental Op
skall leta efter mer flygbranschtrådar då jag skall börja jobba i denna bransch inom kort det skall bli mkt trevlig

en grej man bör tänka på mer ryan är väl att det kostar lite mer att åka buss ut till en del flygplatser och det tar lite längre tid osv
Det kan vara billigare att kombinera en tokbillig Sterling med en retur med ngt dyrare bolag.
#64 2006-03-09, 20:13
Ursprungligen postat av Stålfarfar

Beträffande Ryanairs mediapolicy så borde nog nån företagsexpert eller nån som kan de senaste trenderna inom kommunikation och management uttala sig, men deras sätt att umgås med media är ju något som flera företag anammat de senaste åren. Ryanairs motsvarighet i dagligvaruhandeln, Lidl, är exakt likadana liksom de flesta andra utländska företag som håller det mesta om sina affärer hemligt. Om det är rätt sätt att ta itu med kritik/problem kan man ju diskutera. Sterling har på senare tid köpts av ett isländskt flygkombinat och förändrats något till det sämre upplever jag det som, så detta tänkande är nog tyvärr något som får fart ju fler fantastiska framgångar som lågkostnadsföretag har. Deras recept till framgång är ju företagshemligheter och har man det i åtanke är det klart impopulärt att granskas av utomstående.


Vet i tusan om den där mediestrategin är så framgångsrik i Sverige. Det kan lätt uppstå en kulturkrock. Här i Sverige är journalisterna vana vid att företag alltid ska uttala sig och att en öppenhet råder. Att stänga dörren kan leda till att man retar upp journalisterna som anstränger sig ännu mer för att leta upp skandaler. Skulle vilja säga att Lidl, Ryanair och dylika företag bör anstränga sig lite mer med att smöra för journalisterna. Det handlar om att få dem att tro att en öppenhet råder, att vagga dem i en falsk säkerhet och att samtidigt få en personlig relation till ekonomi- och resejournalister. Att det mestadels skrivs negativa artiklar och görs granskande dokumentärer beror tills viss del på en dålig kommunikationsstrategi.
#65 2006-03-09, 21:18
Stålfarfar
Ursprungligen postat av mishima
Vet i tusan om den där mediestrategin är så framgångsrik i Sverige. Det kan lätt uppstå en kulturkrock. Här i Sverige är journalisterna vana vid att företag alltid ska uttala sig och att en öppenhet råder. Att stänga dörren kan leda till att man retar upp journalisterna som anstränger sig ännu mer för att leta upp skandaler.


Ja exakt, den stilen funkar inte här och när vissa företag spelar tillmötesgående så är det så genomskinligt så det skriker. Det funkar inte att försöka skola om de svenska journalisterna och folket så de dansar efter utländska företags PR-pipor. Tyvärr är det inte många som fattar det. McDonalds är väl ett av få utrikiska företag som beordrar dotterbolagen i resp land att skaffa sig en mycket "lokal" prägel och det får man väl ändå säga att det funkar ganska bra.
#66 2006-03-09, 21:43
Mula
Lite OT eftersom det inte direkt handlar om Ryanair, men Stålfarfars beskrivning av vad som hände med de där gamla transjet-kärrorna var riktigt intressant eftersom jag själv flög ner med dom till grekland sommaren 02 (Om ni kommer ihåg Olympic-airways konkursen ) . Vi var nere i två veckor och när vi skulle hem så hade dom ställt in betalningarna. Nu kom vi till slut hem tack vare att ett annat av lågprisbolagen ställde upp och flög hem oss gratis.
Som flightspotter har man ju sett att transjetkärrorna numera är borta från P-platsen som dom stått och murknat på vid bana 01L-19R.
Vore kul om stålfarfar som verkar ha lite insikt kan berätta vad som hänt dom? Var dom verkligen flygdugliga efter att stå i flera år, eller har dom skrotats på plats?
Tackar dessutom för beskrivningen av flight 261's dramatiska flygning, spännande läsning!

(rättstavning)
#67 2006-03-09, 21:44
handenduvet
Ursprungligen postat av Mula
Lite OT eftersomd et inte direkt handlar om Ryanair, men Stålfarfars beskrivning av vad som hände med de där gamla transjet-kärrorna var riktigt intressant eftersom jag själv flög ner med dom till grekland sommaren 02 (Om ni kommer ihåg Olympic-airways konkursen ) . vi var nere i två veckor och när vi skulle hem så hade dom ställt in betalningarna. Nu kom vi till slut hem tack vara att ett annat av lågprisbolagen ställde upp och flög hem oss gratis.
Som flightspotter har man ju sett att transjetkärrorna numera är borta från P-platsen som dom stått och murknat på vid bana 01L-19R.
Vore kul om stålfarfar som verkar ha lite inskit kan berätta vad som hänt dom? Var dom verkligen flygdugliga efter att stå i flera år, eller har dom skrotats på plats?
Tackar dessutom för beskrivningen av flight 261's dramatiska flygning, spännande läsning!


den flyger pilgrimer mellan nigeria och saudiarabien
#68 2006-03-09, 21:44
Herr H
Ursprungligen postat av Patriarch K
Haha, ser man på. Du skulle kunna skriva en bok för jag satt fastklistrad i din text och läste den med spänning, precis som när man läser en bok!

Här kan man läsa utskrifter från Voice Recorders där det inte slutat så lyckligt.
http://aviation-safety.net/investigation/cvr/transcripts/
Ex. Koreanen som blir blir träffad av en missil från ryskt jaktflyg (1983)
#69 2006-03-09, 23:08
ksv
Ryanair och andra lågprisbolag har naturligtvis satt press på övriga flygbolag vilket innebär att personalen där pressas långt mer än tidigare.

Både piloter och flygvärdinnor i t.ex. SAS har ett betydigt tuffare schema och längre arbetsdagar än för bara några år sedan. Precis som i övriga flygbolag i Sverige.
#70 2006-03-09, 23:23
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Mula
Vore kul om stålfarfar som verkar ha lite insikt kan berätta vad som hänt dom? Var dom verkligen flygdugliga efter att stå i flera år, eller har dom skrotats på plats?


OT om mod tillåter...

Av de ursprungliga tre 747-orna finns en kvar på Arlanda. Den kommer aldrig att flyga igen eftersom loggböckerna, som förvarades i en källare tillhörande någon, förstördes i en brand. Flygtillståndet kan ej förnyas utan fullständiga loggböcker, så nu står den bara och samlar rost eftersom det är förbjudet att skrota flygplan på Arlanda numera.

De övriga två flögs ner till Muscat häromåret för att användas i alla möjliga vansinnesprojekt, men har inte flugit särskilt mycket. Jag fick berättat för mig att de nu är upphuggna, eller åtminstone står och förfaller, där nere.
#71 2006-03-22, 20:57
M2k
Regeringens och samarbetspartiernas trafikpolitiska proposition las på riksdagens bord idag. Flygplatserna i Linköping, Västerås och Örebro kommer att mista sina statliga driftsstöd, enligt uppgörelsen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=265979


Vad kommer detta att innebära för Ryanairs del?
#72 2006-03-22, 21:53
Churchill
Ursprungligen postat av M2k
Regeringens och samarbetspartiernas trafikpolitiska proposition las på riksdagens bord idag. Flygplatserna i Linköping, Västerås och Örebro kommer att mista sina statliga driftsstöd, enligt uppgörelsen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=265979


Vad kommer detta att innebära för Ryanairs del?

För Örebro & Linköping intet, för Västerås att de tappar 90 procent av sin trafik. Ryanair har redan aviserat att de slutar flyga Västerås-Luton om de nya miljöskatterna införs.
Jaja, så kan det vara.