Ursprungligen postat av Lowtech
Vissa kärror är iofs tämligen fulla oftast, LLA tex.
Befolkningen i Norrland är så pass utspridd att det enda alternativet är att ha flera statligt finansierade icke-lönsamma flyglinjer för att inte orterna skall isoleras helt och hållet. Lite OT här nu, men det är synd att det pga undermåliga kommunikationer i Norrland inte skapats några flygnav. Jag ser t.ex. att flygplatserna i Vilhelmina och Storuman (som nu dock är nedlagd) med bättre kommunikativa medel hade kunnat slagits samman med Lycksele. Flygplatserna i Skellefteå och Luleå hade kunnat ersatts av en järnvägsansluten flygplats i Piteåtrakten, likaså när det gäller flygplatserna i Örnsköldsvik och Umeå där en flygplats i Nordmaling varit på tapeten under en längre tid samt att Kramfors och Sundsvall/Härnösand slås ihop på något vis. Men när den enda järnvägen som kan betraktas som modern i Norrland, kanske i hela Sverige, är under konstruktion nu så är det givetvis oerhört svårt att bedriva modern regional flygverksamhet i Norrland.
Jag tycker också Skyways sorti är ett tydligt tecken på att Sverige behöver ett regionalt bolag som har stöd från staten, typ ett SAS Regional eller något liknande. Att Skyways ägdes av en ukrainsk oliegark som i SvD betraktas som "mystisk och hemlighetsfull" och som när konkurrensen hårdnade "tröttnade och lät bolagen gå i konkurs" låter helt otroligt. Det är som att sätta städers kommunikationer i spel på miljardärer som bestämmer om bolagen skall leva eller ej.