Hitta diskussioner med liknande innehåll

Skyways i konkurs

#13 2012-05-22, 14:40
drdracula141
Det känns som att många flygbolag går i kk nu den närmsta framtiden undrar om SAS kommer gå samma väg som Skyways sorgligt att dom gick i kk.
#14 2012-05-22, 16:28
teflonpannan69
Tråkigt! Mitt favoritbolag, främst av sentimental skäl, men endå! Flög många gånger sträckan Stockholm-Kramfors med dem! Alltid funkat bra!
#15 2012-05-22, 16:33
snobulen
Fan, Går city airlines i konkurs nu också, vet att skyways har köpt dom, men fan va synd
#16 2012-05-22, 18:41
Ursprungligen postat av MobileFreak
SAS och Norwegian flyger ju också inrikes.. Men inte med propellerflyg.

Undrar om det blir tomt på Terminal 3 på Arlanda nu, det var väl nästan bara Skyways som höll till där?


Nextjet flyger inrikes och dom har väl propellerplan tror jag? Tror även dom håller till på terminal 3.
#17 2012-05-22, 21:46
gusteno8
Ursprungligen postat av snobulen
Fan, Går city airlines i konkurs nu också, vet att skyways har köpt dom, men fan va synd


De har redan konkat, samtidigt som Skyways.

Ursprungligen postat av Rati
Nextjet flyger inrikes och dom har väl propellerplan tror jag? Tror även dom håller till på terminal 3.


Ja precis, även Golden air. Kör Saab 2000 och 340 kärror tror jag. Sen Blue1 har en inrikeslinje vad jag vet, Arlanda-Kalmar.
#18 2012-05-22, 22:33
alex1987
Ursprungligen postat av ksv
Det är svårt att få lönsamhet så frågan är väl snarare vem som står på tur att gå i kk.


OM an inte anpassar sitt företag javisst

Ryanair gjorde en årsvinst på 503 m EURO 11/12 vilket är en ökning med 25% från föregående år.
Trafiken ökade med 5%

http://www.ryanair.com/ie/news/21-may-ryanair-annual-profits-up-25-perce...

Det är snarare så att man kan inte ta fullrpis i dagens finansläge där alla måste snåla in.
#19 2012-05-23, 00:01
Lowtech
Ursprungligen postat av juliusverne
I Norrland är kundunderlaget förmodligen för dåligt.


Vissa kärror är iofs tämligen fulla oftast, LLA tex.
#20 2012-05-23, 01:53
Ursprungligen postat av Lowtech
Vissa kärror är iofs tämligen fulla oftast, LLA tex.

Befolkningen i Norrland är så pass utspridd att det enda alternativet är att ha flera statligt finansierade icke-lönsamma flyglinjer för att inte orterna skall isoleras helt och hållet. Lite OT här nu, men det är synd att det pga undermåliga kommunikationer i Norrland inte skapats några flygnav. Jag ser t.ex. att flygplatserna i Vilhelmina och Storuman (som nu dock är nedlagd) med bättre kommunikativa medel hade kunnat slagits samman med Lycksele. Flygplatserna i Skellefteå och Luleå hade kunnat ersatts av en järnvägsansluten flygplats i Piteåtrakten, likaså när det gäller flygplatserna i Örnsköldsvik och Umeå där en flygplats i Nordmaling varit på tapeten under en längre tid samt att Kramfors och Sundsvall/Härnösand slås ihop på något vis. Men när den enda järnvägen som kan betraktas som modern i Norrland, kanske i hela Sverige, är under konstruktion nu så är det givetvis oerhört svårt att bedriva modern regional flygverksamhet i Norrland.

Jag tycker också Skyways sorti är ett tydligt tecken på att Sverige behöver ett regionalt bolag som har stöd från staten, typ ett SAS Regional eller något liknande. Att Skyways ägdes av en ukrainsk oliegark som i SvD betraktas som "mystisk och hemlighetsfull" och som när konkurrensen hårdnade "tröttnade och lät bolagen gå i konkurs" låter helt otroligt. Det är som att sätta städers kommunikationer i spel på miljardärer som bestämmer om bolagen skall leva eller ej.
#21 2012-05-23, 02:22
Ursprungligen postat av alex1987
OM an inte anpassar sitt företag javisst

Ryanair gjorde en årsvinst på 503 m EURO 11/12 vilket är en ökning med 25% från föregående år.
Trafiken ökade med 5%

http://www.ryanair.com/ie/news/21-may-ryanair-annual-profits-up-25-perce...

Det är snarare så att man kan inte ta fullrpis i dagens finansläge där alla måste snåla in.

Fast är det så bra siffror? De har 275 flygmaskiner, vilket innebär att varje maskin drar in EURO1,8M i vinst.
Boeing säljer 737-800 för $84.8M.
#22 2012-05-23, 07:44
Coolcitte
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast är det så bra siffror? De har 275 flygmaskiner, vilket innebär att varje maskin drar in EURO1,8M i vinst.
Boeing säljer 737-800 för $84.8M.


Det är fruktansvärt bra siffror, att ens gå med vinst är otroligt starkt jobbat som branschen ser ut nu. Dessutom betalade inte Ryanair fullpris för sina 737or, utan fick en väldigt bra rabatt på varje maskin efter 9/11 när Boeing var desperata eftersom ingen ville köpa flygplan längre.
#23 2012-05-23, 08:35
GimPher
Mindre än ett dygn innan Skyways konkurs hade bolaget ett krismöte med Transportstyrelsen. Då sa bolaget inget om planerna på en konkurs.
http://www.dn.se/ekonomi/skyways-morkade-sina-planer-pa-krismotet
#24 2012-05-23, 11:07
Ahapp, hur hade dom tänkt sig att man ska åka till Gotland nu då?