Ursprungligen postat av ksv
Ryan flyger inte vare sig Karlstad eller Arlanda.
Skyways var "anpassat" för sin typ av produktion, men den typen av operation kostar helt enkelt mycket mer per stol.
Folk har svårt att förstå varför de måste betala kanske 1500 kr för en flygstol från Arlanda till Karlstad, när de kan åka från Nyköping till London för några hundringar.
Grejen är att inte ens Ryan hade kunnat operera en sådan sträcka med ett 50-sitsigt flygplan så värst mycket billigare, därför struntar de i att ens försöka.
Nu ska Nextjet - ett annat hårt bantat men likväl förlusttyngt bolag - ta över den linjen. Ska de ha en chans måste de helt enkelt ta ut biljettpriser som står i proportion med vad det kostar.
Problemet Nextjet får är exakt samma som Skyways hade, tar man ut i proportion till kostnaden
så sjunker antalet passagerare från snitt 25-35 på en mindre inrikes turboprop linje till kanske
10-15 passagerare och då måste man ta ut ännu högre priser osv osv
Går inte att flyga en F50 med ett snitt på 25 betalande passagerare där hälften betalat 595:- kr
resten på årskort eller buntbiljett.
Kanske bättre att gå ner till mindre plan som Direktflygs Jetstream 31:a ?
Huvudproblemet är och förblir: Lite människor i ett jäkligt stort land där ingen vill betala.