Hitta diskussioner med liknande innehåll

Skyways i konkurs

#37 2012-05-27, 11:34
Ursprungligen postat av gusteno8
Självklart är alla bolag riktiga flygbolag, kanske var fel ordval av mig. Men jag menar självklart ej lågprisbolag. Bättre och bättre. Men du får en helt annan service av de andra bolagen. Då menar jag inte bara ombord utan även allt runt omkring, tex kompensationer, ombokningar, transfer m.m.

Man ska inte jämföra Ryan Air med de andra bolagen.



Du får hämta din väska på ankomstbandet i London och gå till check-in diskarna och checka in på nytt.
Erbjuder ett flygbolag transfer så går du bara till Gate för ditt nästa flygplan, ibland utan att ens behöva gå igenom säkerhetskontroll ( beroende på destinationer och regelverk ). Du har hela din resa med mellanlandningar på en och samma biljett. Din väska behöver du inte bry dig om då den transfereras den också.

Detta kan på lite större flygplatser spara dig flera timmar.

Jo, tack jag vet. Frågan handlade mest om att upplysa fushsia om saken.
Kan också vara värt att fundera på vad som händer om ett flyg blir försenat så att man missar nästa.
#38 2012-05-27, 21:56
gusteno8
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, tack jag vet. Frågan handlade mest om att upplysa fushsia om saken.
Kan också vara värt att fundera på vad som händer om ett flyg blir försenat så att man missar nästa.


Haha jag ser detnu. På något vänster trodde jag du citerade mig och undrade hur det fungerare med RA,
#39 2012-05-28, 19:25
Coolcitte
Vilka kan tänkas ta över City Airlines utrikesnät från Göteborg? Så vitt jag förstår var te x Lyon, Prag och Manchester hyfsat lönsamma linjer och nu försvann ju alla dem.
Än så länge verkar ju den enda nyheten i GBG från SAS vara en direktlinje till Malaga och en kapacitetsutökning på den ordinarie linjen till CPH.
#40 2012-05-29, 15:56
-Felix_
Ursprungligen postat av ksv
Ryan flyger inte vare sig Karlstad eller Arlanda.

Skyways var "anpassat" för sin typ av produktion, men den typen av operation kostar helt enkelt mycket mer per stol.
Folk har svårt att förstå varför de måste betala kanske 1500 kr för en flygstol från Arlanda till Karlstad, när de kan åka från Nyköping till London för några hundringar.

Grejen är att inte ens Ryan hade kunnat operera en sådan sträcka med ett 50-sitsigt flygplan så värst mycket billigare, därför struntar de i att ens försöka.

Nu ska Nextjet - ett annat hårt bantat men likväl förlusttyngt bolag - ta över den linjen. Ska de ha en chans måste de helt enkelt ta ut biljettpriser som står i proportion med vad det kostar.


Problemet Nextjet får är exakt samma som Skyways hade, tar man ut i proportion till kostnaden
så sjunker antalet passagerare från snitt 25-35 på en mindre inrikes turboprop linje till kanske
10-15 passagerare och då måste man ta ut ännu högre priser osv osv
Går inte att flyga en F50 med ett snitt på 25 betalande passagerare där hälften betalat 595:- kr
resten på årskort eller buntbiljett.
Kanske bättre att gå ner till mindre plan som Direktflygs Jetstream 31:a ?
Huvudproblemet är och förblir: Lite människor i ett jäkligt stort land där ingen vill betala.
#41 2012-05-29, 16:01
fushsia
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, tack jag vet. Frågan handlade mest om att upplysa fushsia om saken.
Kan också vara värt att fundera på vad som händer om ett flyg blir försenat så att man missar nästa.


Va? Upplysa mig om vad? Hur det fungerar med Ryanair om man ska mellanlanda? Om jag hade velat veta det (vilket jag redan gör) så hade jag ställt frågan i den stora tråden om Ryanair istället. För vrigt förstår jag inte varför du trodde att jag behövde en sådan upplysning, eller hur det är relevant för denna tråd.
#42 2012-05-29, 19:55
MilkywayBob
Ursprungligen postat av fushsia
Va? Upplysa mig om vad? Hur det fungerar med Ryanair om man ska mellanlanda? Om jag hade velat veta det (vilket jag redan gör) så hade jag ställt frågan i den stora tråden om Ryanair istället. För vrigt förstår jag inte varför du trodde att jag behövde en sådan upplysning, eller hur det är relevant för denna tråd.


Hahaha, ja. Det var en lite skojig kommentar av Neksnor!

Men som du skrev har Skyways haft trassel ett tag. Min kompis jobbar med dem, eller har gjort det i alla fall, många som blivit varslade det senaste året.
#43 2012-05-29, 20:20
fushsia
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Hahaha, ja. Det var en lite skojig kommentar av Neksnor!

Men som du skrev har Skyways haft trassel ett tag. Min kompis jobbar med dem, eller har gjort det i alla fall, många som blivit varslade det senaste året.


Jag tycker inte att den kommentaren var rolig överhuvudtaget!

Nu har jag visserligen knappt hört något om Skyways innan de gick i konkurs, förrutom att de köpte CityAirline. Men jag undrade bara om ekonomiska problem eftersom CityAirline uppenbarligen hade dålig ekonomi, och ett flygbolag går inte bara i konkurs utan någon som helst förvarning (tänkte på Skyways nu).
#44 2012-05-29, 20:47
MilkywayBob
Ursprungligen postat av fushsia
Jag tycker inte att den kommentaren var rolig överhuvudtaget!

Nu har jag visserligen knappt hört något om Skyways innan de gick i konkurs, förrutom att de köpte CityAirline. Men jag undrade bara om ekonomiska problem eftersom CityAirline uppenbarligen hade dålig ekonomi, och ett flygbolag går inte bara i konkurs utan någon som helst förvarning (tänkte på Skyways nu).


Kommentaren var skojig för att den var helt felaktig...... men skit samma.
#45 2012-05-29, 22:34
Syftet med min kommentar var att uppmärksamma att "riktiga" flygbolag erbjuder en hel del förutom direkttransport mellan två platser och anser sig därför kunna ta mer betalt, vilket alla inte verkar ha förstått, inte att utmåla någon som korkad.
Sedan kunde det formulerats på ett bättre sätt.

Jag ber om ursäkt för eventuella starka känslor som framkallats och för sidospåret i tråden.
#46 2012-06-04, 22:50
snoken16
Ett litet ljus i mörkret:

"Det finns intressenter för flygbolaget Skyways med dotterbolaget City Airlines, som nyligen ansökte om konkurs, uppger konkursförvaltaren Mats Emthén vid advokatfirman Carler.

"Under veckan som gått har vi träffat ett antal intressenter avseende såväl olika delar av Skyways och City som helheten, och vi söker också lösningar med andra potentiella investerare med syfte att få i gång verksamheten igen", säger han till TT."
#47 2012-06-26, 16:23
snoken16
Har det framkommit något nytt efter Skyways konkurs?

Finns det några seiössa intressenter som tar över personal eller flyglinjer?
#48 2012-07-04, 14:21
snoken16
Det ser tyvärr dystert ut för Skyways:

"Ingen köpare till Skyways

Ingen vill köpa flygbolaget Skyways. Sex veckor efter konkursen i maj ger konkursförvaltaren upp försöken att hitta en helhetslösning för Skyways och dotterbolaget City Airlines."

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ingen-kopare-...