Hitta diskussioner med liknande innehåll

Skyways i konkurs

#25 2012-05-23, 11:22
Coolcitte
Ursprungligen postat av fsker
Ahapp, hur hade dom tänkt sig att man ska åka till Gotland nu då?


Var bor du? Alla svenska städer som Skyways flög från till Visby flygs även av Gotlandsflyg, så till Visby kommer du ju.
#26 2012-05-23, 11:34
Ursprungligen postat av Coolcitte
Det är fruktansvärt bra siffror, att ens gå med vinst är otroligt starkt jobbat som branschen ser ut nu. Dessutom betalade inte Ryanair fullpris för sina 737or, utan fick en väldigt bra rabatt på varje maskin efter 9/11 när Boeing var desperata eftersom ingen ville köpa flygplan längre.

Fruktansvärt bra för branschen kanske.
Att RA har fick ett bra pris har jag hört, men inte hur bra.

Men visst, de redovisar ju vinst och det är ju positivt.
#27 2012-05-23, 16:22
gusteno8
Ursprungligen postat av alex1987
OM an inte anpassar sitt företag javisst

Ryanair gjorde en årsvinst på 503 m EURO 11/12 vilket är en ökning med 25% från föregående år.
Trafiken ökade med 5%

http://www.ryanair.com/ie/news/21-may-ryanair-annual-profits-up-25-perce...

Det är snarare så att man kan inte ta fullrpis i dagens finansläge där alla måste snåla in.


Snarare tvärt om. Med bränslepriserna så otroligt höga måste alla ta högre priser. Om man inte vill klassas som ett sketet lågprisbolag.

Det går inte att jämföra t.ex. SAS och Ryan Air. Då ryan air är ett flygbolag som tar dig från A till B och absolut ingenting mer. Du måste betala för pappersbiljett, för baggage, för toalett ombord, för allt som har med mat och dryck att göra. Och det finns inget i närheten av transfer.

Farsan flög Ryan Air en gång. Fanns inte tillräckligt med bestick ombord, så folk fick dela.
Kusinen köpte ToR biljett. Ner gick fint. Men flygplanet som skulle hämta dem fick vända tillbaka pga av dåligt väder. De fick hyra egen bil och ta sig till en annan flygplats, där de fick betala ny biljett. Samt betala för att få ut den som pappersbiljett, när de på flygplatsen var tvugna att skriva ut den.

Med allt som de seriösa flygbolagen erbjuder så är det helt omöjligt att sjunka i närheten till Ryan Airs prisnivå.

Trots att kabinfaktorn stiger och stiger hos SAS så tar de för lite betalt med tanke på bränslpriset som stiger snabbare.
#28 2012-05-23, 18:22
ksv
Ursprungligen postat av alex1987
OM an inte anpassar sitt företag javisst

Ryanair gjorde en årsvinst på 503 m EURO 11/12 vilket är en ökning med 25% från föregående år.
Trafiken ökade med 5%

http://www.ryanair.com/ie/news/21-may-ryanair-annual-profits-up-25-perce...

Det är snarare så att man kan inte ta fullrpis i dagens finansläge där alla måste snåla in.
Ryan flyger inte vare sig Karlstad eller Arlanda.

Skyways var "anpassat" för sin typ av produktion, men den typen av operation kostar helt enkelt mycket mer per stol.
Folk har svårt att förstå varför de måste betala kanske 1500 kr för en flygstol från Arlanda till Karlstad, när de kan åka från Nyköping till London för några hundringar.

Grejen är att inte ens Ryan hade kunnat operera en sådan sträcka med ett 50-sitsigt flygplan så värst mycket billigare, därför struntar de i att ens försöka.

Nu ska Nextjet - ett annat hårt bantat men likväl förlusttyngt bolag - ta över den linjen. Ska de ha en chans måste de helt enkelt ta ut biljettpriser som står i proportion med vad det kostar.
#29 2012-05-23, 22:54
alex1987
Ursprungligen postat av gusteno8

Mycket skitsnack


Inte mycket som stämde där inte, flyger cirkus 6 gågner om året med ryan och itne mycket i din text stämmer, visst flygplatserna kanske ligger en bit ifrån men transfer finns alltid oftast i lågprisformat också, terravision bussar på nästan alla orter.

Vid inställda flighter får man alltdi gratis transfer om planet finns på en annan nära flygpalts och möjlighet att flyga därifrån finns, ananrs får man alltid boka om free of charge.

@ksv

Ryanair flyger inte Karlstad-Arlanda nej, men de trfikerar fasktiskt karlstad

http://www.ryanair.com/se/flyg/karlstad-till-barcelona-girona

Dock är inrikes flyg i sverige så fruktansvärt onödigt, tar bara på miljön, SJ och banverket borde se till att det går att åka tåg på ett effektivt och humant prissatt sätt.
#30 2012-05-24, 09:49
Powerless1
Ursprungligen postat av alex1987

Dock är inrikes flyg i sverige så fruktansvärt onödigt, tar bara på miljön, SJ och banverket borde se till att det går att åka tåg på ett effektivt och humant prissatt sätt.
Onödigt och onödigt. Att åka från Karlstad till Kalmar tar 6-7 timmar med tåg. Om du ska göra ett dagsbesök i Kalmar blir det inte många minuter på plats. Tänk också på att ett eldrivet tåg drivs framåt varannan meter av kärnkraft i det här landet. Miljökonsekvenserna av detta finns kvar i 100.000 år.
#31 2012-05-24, 20:31
Lowtech
Ursprungligen postat av alex1987

Dock är inrikes flyg i sverige så fruktansvärt onödigt, tar bara på miljön, SJ och banverket borde se till att det går att åka tåg på ett effektivt och humant prissatt sätt.


Den dagen tågen funkar lika bra som i japan så kan jag hålla med, men det lär aldrig aldrig aldrig nånsin hända.

Åka tåg idag känns som att spela rysk roulett och betala galet mycket för det.
#32 2012-05-24, 20:41
gusteno8
Ursprungligen postat av alex1987
Inte mycket som stämde där inte, flyger cirkus 6 gågner om året med ryan och itne mycket i din text stämmer, visst flygplatserna kanske ligger en bit ifrån men transfer finns alltid oftast i lågprisformat också, terravision bussar på nästan alla orter.

Vid inställda flighter får man alltdi gratis transfer om planet finns på en annan nära flygpalts och möjlighet att flyga därifrån finns, ananrs får man alltid boka om free of charge.

@ksv

Ryanair flyger inte Karlstad-Arlanda nej, men de trfikerar fasktiskt karlstad

http://www.ryanair.com/se/flyg/karlstad-till-barcelona-girona

Dock är inrikes flyg i sverige så fruktansvärt onödigt, tar bara på miljön, SJ och banverket borde se till att det går att åka tåg på ett effektivt och humant prissatt sätt.


Mycket skitsnack säger du, och kommenterar EN av mina punkter.
Och med transfer menar jag inte att ta sig med buss till flygplatsen, hahaha. Utan om du ska till en destination som kräver mellanlandning. Inte fan transfererar RA varken dig eller ditt baggage.

Som sagt. En stol från A till B. Och absolut INGENTING annat får du för en biljett.

Jag säger inte att RA är ett skitbolag, men jag kräks på människor som jämför RA med de riktiga bolagen och undrar varför alla andra är så "dyra".
#33 2012-05-24, 21:57
fushsia
Har inte Skyways haft ekonomiska problem ett tag då? Kan ju knappast vara förvånande att bolaget går i konkurs.

Ursprungligen postat av gusteno8

Jag säger inte att RA är ett skitbolag, men jag kräks på människor som jämför RA med de riktiga bolagen och undrar varför alla andra är så "dyra".


Vad är "riktiga" flygbolag då? Jag har åkt med flygbolag som är dyrare än Ryanair. Bland annat SAS, men dessa bolag är nödvändigvis inte bättre än Ryanair bara för att de har högre priser...
#34 2012-05-25, 01:45
Ursprungligen postat av fushsia
Har inte Skyways haft ekonomiska problem ett tag då? Kan ju knappast vara förvånande att bolaget går i konkurs.



Vad är "riktiga" flygbolag då? Jag har åkt med flygbolag som är dyrare än Ryanair. Bland annat SAS, men dessa bolag är nödvändigvis inte bättre än Ryanair bara för att de har högre priser...

Men hur funkar det med RA om du ska flyga exempelvis Stockholm-Lissabon via London?
#35 2012-05-25, 16:48
gusteno8
Ursprungligen postat av fushsia
Har inte Skyways haft ekonomiska problem ett tag då? Kan ju knappast vara förvånande att bolaget går i konkurs.



Vad är "riktiga" flygbolag då? Jag har åkt med flygbolag som är dyrare än Ryanair. Bland annat SAS, men dessa bolag är nödvändigvis inte bättre än Ryanair bara för att de har högre priser...


Självklart är alla bolag riktiga flygbolag, kanske var fel ordval av mig. Men jag menar självklart ej lågprisbolag. Bättre och bättre. Men du får en helt annan service av de andra bolagen. Då menar jag inte bara ombord utan även allt runt omkring, tex kompensationer, ombokningar, transfer m.m.

Man ska inte jämföra Ryan Air med de andra bolagen.

Ursprungligen postat av Neksnor
Men hur funkar det med RA om du ska flyga exempelvis Stockholm-Lissabon via London?


Du får hämta din väska på ankomstbandet i London och gå till check-in diskarna och checka in på nytt.
Erbjuder ett flygbolag transfer så går du bara till Gate för ditt nästa flygplan, ibland utan att ens behöva gå igenom säkerhetskontroll ( beroende på destinationer och regelverk ). Du har hela din resa med mellanlandningar på en och samma biljett. Din väska behöver du inte bry dig om då den transfereras den också.

Detta kan på lite större flygplatser spara dig flera timmar.
#36 2012-05-25, 17:37
Ursprungligen postat av gusteno8


Du får hämta din väska på ankomstbandet i London och gå till check-in diskarna och checka in på nytt.
Erbjuder ett flygbolag transfer så går du bara till Gate för ditt nästa flygplan, ibland utan att ens behöva gå igenom säkerhetskontroll ( beroende på destinationer och regelverk ). Du har hela din resa med mellanlandningar på en och samma biljett. Din väska behöver du inte bry dig om då den transfereras den också.

Detta kan på lite större flygplatser spara dig flera timmar.


Och sen inte minst - har du köpt hela resan på samma biljett tar bolagen ansvar för att du kommer fram till din slutdestination om det blir förseningar och annat strul. Med ett bolag som inte erbjuder transit kan du bli sittande mitt i din resa och måsta köpa ny biljett för att komma vidare.