Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1225 2012-09-27, 21:33
BallaRune
Ursprungligen postat av Spyrran
Men det är skillnad på att aktivera och registrera? Här reggar man bara kortet om man vill kunna få ett nytt kort om man förlorar det gamla/nuvarande. Sedan finns det 2 sätt att aktivera kortet på. Vid köp av kort, eller om man kan aktivera det på buss innan så gör man det och så får man kvitto av busschaffören. I sådana fall räcker det med att ha ett kvitto när man kliver på bussen.

Det var i alla fall så tidigare. De senaste månaderna har jag endast pendlat via buss.


Vet inte om du är trög eller bara lite efter, men SJ kör som bekant inte bussar utan tåg.
Om du har pendlat med buss så har du inte åkt med SJ överhuvudtaget.

Ursprungligen postat av Spyrran

Om det ändå var försenat längre än 10 minuter, så har buss och tåg kunnat vänta. Det har dock inte handlat om kraftiga förseningar. Utom vid ett tillfälle, där jag och resten fick kliva av tågstationen och fick åka gratis taxi till den närliggande staden som var vår slutdestination. Bara för att vi missade anslutningen.

Jag har kanske haft bättre tur än dig när jag har pendlat på det viset med flera byten?


Då har du inte haft förbindelserna mellan olika bolag för de håller aldrig tåg/bussar om första anslutningen är försenad. Jag har för övrigt även varit med om sk "gratis taxi" men den satt långt inne (SJ:s personal ringde efter dessa först när tåget stått still i en timme.) innan SJ:s personal ringde efter den.
Det är dock inte helt klart hur du menar att resan till slutdestinationen var gratis. Det hade ni ju betalt via biljetten.
#1226 2012-09-27, 21:40
Ursprungligen postat av BallaRune
Vet inte om du är trög eller bara lite efter, men SJ kör som bekant inte bussar utan tåg.
Om du har pendlat med buss så har du inte åkt med SJ överhuvudtaget.


Jag är inte trög. Du har själv babblat om att kombinera buss med tåg, och att kombinera båda färdsätten. Ja, när du babblade om byten och förseningar. Jag har själv kombinerat buss och SJ-tåg när jag har pendlat, även om det var ett tag sedan. Nu är det bara buss som gäller.


Det jag försöker ha sagt är att om man har månadskort så kan man ofta använda detta kort för att resa med både buss och tåg. Sedan finns det säkert månadskort som kan enbart användas på tåg, men jag har aldrig haft sådana månadskort. Om man då har ett månadskort som kan användas på både buss och tåg så kan man ofta aktivera det på bussen och få kvitto på det innan man kliver på tåget. Så man behöver väl inte aktivera kortet i samband med köp. Om man inte har gjort om systemet nu, så att man ENBART kan aktivera kortet när man köper det.

Oavsett vilket så ska man få ett kvitto som visar giltighetstiden, och det ska räcka när man kliver på tåget. Då behöver man inte köpa biljett ombord, och betala den nya avgiften på 1200 kr.
#1227 2012-09-27, 21:57
BallaRune
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag är inte trög. Du har själv babblat om att kombinera buss med tåg, och att kombinera båda färdsätten. Ja, när du babblade om byten och förseningar. Jag har själv kombinerat buss och SJ-tåg när jag har pendlat, även om det var ett tag sedan. Nu är det bara buss som gäller.


Det jag försöker ha sagt är att om man har månadskort så kan man ofta använda detta kort för att resa med både buss och tåg. Sedan finns det säkert månadskort som kan enbart användas på tåg, men jag har aldrig haft sådana månadskort. Om man då har ett månadskort som kan användas på både buss och tåg så kan man ofta aktivera det på bussen och få kvitto på det innan man kliver på tåget. Så man behöver väl inte aktivera kortet i samband med köp. Om man inte har gjort om systemet nu, så att man ENBART kan aktivera kortet när man köper det.

Oavsett vilket så ska man få ett kvitto som visar giltighetstiden, och det ska räcka när man kliver på tåget. Då behöver man inte köpa biljett ombord, och betala den nya avgiften på 1200 kr.


Och precis som jag nyss sa så räcker det ju inte med bara kvitto på giltighetstiden längre

Det du skriver om gratis buss på månadskort stämmer inte det heller. Vet inte om det skiljer mellan olika län, men när jag hade månadskort mellan Västerås och Eskilstuna så gick det att även åka lokalbussar i västerås på det (Västmanlands läns trafik.) men ej lokalbussar i Eskilstuna (Sörmlands läns trafik.). På månadskortet Eskilstuna-Stockholm ingår ingen lokaltrafik överhuvudtaget. SL kan man lösa mot ett tillägg på 400kr mer/månad. Vill man även ha tillgång till lokalbussar även i Eskilstuna så blir man antagligen tvungen att lösa fullt pris på ytterligare 600kr/mån...
#1228 2012-09-27, 22:04
Loopie
ska nog åka mer tåg från den 15e.

kommer bli en del härliga konflikter på tågen, ska bli intressant/kul att följa
#1229 2012-09-27, 22:07
Ursprungligen postat av BallaRune
Och precis som jag nyss sa så räcker det ju inte med bara kvitto på giltighetstiden längre

Det du skriver om gratis buss på månadskort stämmer inte det heller. Vet inte om det skiljer mellan olika län, men när jag hade månadskort mellan Västerås och Eskilstuna så gick det att även åka lokalbussar i västerås på det (Västmanlands läns trafik.) men ej lokalbussar i Eskilstuna (Sörmlands läns trafik.). På månadskortet Eskilstuna-Stockholm ingår ingen lokaltrafik överhuvudtaget. SL kan man lösa mot ett tillägg på 400kr mer/månad. Vill man även ha tillgång till lokalbussar även i Eskilstuna så blir man antagligen tvungen att lösa fullt pris på ytterligare 600kr/mån...



Jag talar om Västra Götaland eftersom jag bor här. Här har man i alla fall kunnat åka kombinera lokalbussar och tåg. Här räcker det med ett kortinspektionskvitto som visar giltighetstiden. Kortet ska visserligen vara aktiverat, men det kan man göra på olika sätt.

Enligt hemsidan så har det inte förändrats på den fronten. Det kostar heller inte extra om man vill kombinera buss och tåg. Priset är detsamma oavsett om man bara reser med tåg eller buss, eller kombinerar färdsätten.

Eftersom man kan se giltighetstid på kortsinspektionskvittot så behöver man inte oroa sig för att kortet har gått ut, så att man ska behöva chansa när man kliver på tåget och köpa biljett ombord. Sedan ser det säkert ut annorlunda ut på andra ställen där man har månadskort och vill åka tåg, men vet inte om kortet fortfarande är giltigt eller ej, så att man kan behöva köpa biljett ombord.
#1230 2012-10-01, 00:17
Dimpen
Ursprungligen postat av BallaRune
Reskassa är SJ:s vanliga betalkort med skillnaden att man bara kan kolla saldot i deras egna automater. Det är alltså väldigt lätt hänt att åka upp till stationen med för lite saldo på kortet.
Redan när man betalar månadskortet så väljer man startdatum och det datumet som står på kvittot är tyvärr helt värdelöst om man råkat missa att registrera kortet.

Det märks att du inte har åkt särskilt många turer där det har varit byten mellan olika buss och tågbolag. Är det tre byten och första anslutningen är försenad så förstår du själv att det inte handlar om egen planering längre. Åker du från Uppsala regelbundet till tex stockholm, eskilstuna, enköping, södertälje så har du helt plötsligt 5-6 olika bolag att försöka hålla reda på, SJ, västmanlands läns trafik, Upptåget, SL, Upplands läns trafik, Sörmlands läns trafik.

Det mest klockrena är kanske att åka från Gottsund till Eskilstuna över Södertälje. Då åker du först med Upplands läns trafik till Uppsala centrum, byter där till Upptåget till Upplands Väsby och byter till Pendeltåget med SL till Södertälje centrum och därifrån byter till buss mot Södertälje syd och sedan sista biten med SJ till Eskilstuna. Troligtvis blir du tvungen att köpa biljett vid 4 eller 5 av de anslutningarna

De utländska turisterna vet jag inte om det är så synd om, såvida de inte är dumma nog och drar fram kortet och faktiskt betalar. De som jag tror kommer att råka illa ut är folk som inte har kort eller har koll på kort och koder och stressade resenärer som inte hört ändringen.


Vad enkelt det vore med ETT bolag i det läget???
Eller vad tycker du?
#1231 2012-11-10, 12:59
Booking
http://mobil.aftonbladet.se/debatt/article15749552.ab;jsessionid=733CA01...

Med erfarenhet av hur det brukar gå när SJ ska göra något får man ju anledning att fundera.
15:e november slutar man sälja biljetter.
Kommer det att fungera?
Vad händer när biljettmaskinerna får avbrott?
Vad händer om tåg anländer för sent och resenären missar anslutningståg och vill göra ett snabbt byte?

Även om jag alltid har smartphone och liknande så kan jag se en risk för äldre, exempelvis.
Jag tror det kan bli lite bråk om det här under vintern...
#1232 2012-11-10, 13:04
Theekman
Liknar mer & mer ett kontrollsamhälle..
Istället för framåt går vi bakåt i utvecklingen...
Det kommer sluta som filmen Idiotrepubliken
#1233 2012-11-10, 13:07
leprasjukling
Tilläggas kan att SJ på flera orter lagt ner sin manuella biljettförsäljning. Många äldre utan vare sig internet eller mobil får problem. Detta gäller ju främst 80+:are ifrån arbetarklassen, ingen stark grupp, vilket gör att SJ kan strunta i dem.
#1234 2012-11-10, 13:07
The-Wise-Gentleman
Vem bryr sig?
Köp ett tågkort så fixar sig allt. Endast snålt och girigt folk gnäller på detta.
"Buhuu, nu jag jag aldrig mer planka på tåget som jag gjorde förr :'( ".


/ Winston D Thackeray
#1235 2012-11-10, 13:13
Zabine
Det handlar om att personalen blir utsatta för hot och våld av främst kulturberikare. Lyckas de ändå slänga av några så gråter kulturberikarna ut i media som påstådda barn trots att de egentligen är över 18 år. Ingen trevlig miljö att arbeta i.
#1236 2012-11-10, 13:17
Booking
Ursprungligen postat av Zabine
Det handlar om att personalen blir utsatta för hot och våld av främst kulturberikare. Lyckas de ändå slänga av några så gråter kulturberikarna ut i media som påstådda barn trots att de egentligen är över 18 år. Ingen trevlig miljö att arbeta i.


Jag tror nog det du beskriver kommer fortsätta helt oavsett tillgänglighet på biljetter, faktiskt.