Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#949 2011-08-05, 17:16
Haha, aftonbladet rör upp känslorna hos fårket. Att snikåka på pendeltågen med ett tio-kort och hoppas att man kan betala de gånger konduktören dyker upp är ju världens äldsta knep. Egentligen ska man låtsas sova. Vet en tjej som pendlade gävle-uppsala i en termin och behövde endast betala för sig ett par ggr.

Men visst bli upprörda och gå med i nån grupp på facebook ni, själv föredrar jag att mina skattepengar går till vård, skola, omsorg snarare än till att låta bedragare utnyttja välfärden utan att göra rätt för sig.
#950 2011-08-05, 21:40
Redor
Ursprungligen postat av xaxonz
Men din jävla inkompetenta idiot! Hon hade ju inte biljett därför blev hon avvisad från tåget. Och som jag skrev förut historien är vinklad.


Här är vi lika trevliga som vanligt när man råkar skriva något som fröken redan har poängterat.

Säger vem? Hon hade ju ett klippkort. Som hon hade glömt/eller trodde att hon stämplat JA, Men hon har ju fortfarande betalat för kortet. Så vart man ska åka borde inte ha någon betydelse.

IDIOTIS
#951 2011-08-06, 00:55
MatildaLundgren
Jippi! Träffade på ovan nämnda tågvärdar, de hjälpte mig till och med med att skriva ett personligt brev som ska läggas in i SJs jobbsökningsportal.

Ursprungligen postat av TMM
Om du tror att man kan "äga" nån för en sån kommentar så är det riktigt illa ställt någonstans...

Det kommer alltid finnas folk som är speciellare än andra. Och man kan inte bli kompis med alla. I ett sånt yrke träffar man dessutom på rätt många märkliga "kunder" så jag tror inte att dom har det behovet på samma sätt som du har.


Jag kan säga att jag har träffat på konstiga tågvärdar också.
#952 2011-08-06, 23:55
ShitAllOverTheWall
Är det någon som vet om man t.ex skulle köpa en biljett som är giltig till Västerås men istället för att hoppa av i Västerås så fortsätter man och hoppar i Örebro. Hur vet kontrollanterna som har kollat min biljett att just jag ska hoppa av i Västerås när de finns så många människor på tåget. Märker dom något? Kommer dom ihåg vart man ska av eller har de någon slags system för att veta?
#953 2011-08-07, 00:01
rogerk
Ursprungligen postat av ShitAllOverTheWall
Är det någon som vet om man t.ex skulle köpa en biljett som är giltig till Västerås men istället för att hoppa av i Västerås så fortsätter man och hoppar i Örebro. Hur vet kontrollanterna som har kollat min biljett att just jag ska hoppa av i Västerås när de finns så många människor på tåget. Märker dom något? Kommer dom ihåg vart man ska av eller har de någon slags system för att veta?

Ja dom märker det, glöm det.
#954 2011-08-07, 00:05
ShitAllOverTheWall
Ursprungligen postat av rogerk
Ja dom märker det, glöm det.


Hur kan du vara så säker på de? Har de något de kollar med att jag ska av just nu?
För att när jag brukar åka från sthlm - örebro kollar de bara en gång sen går jag av i örebro, då har jag en giltig biljett till örebro.
#955 2011-08-07, 14:24
MatildaLundgren
Ursprungligen postat av ShitAllOverTheWall
Hur kan du vara så säker på de? Har de något de kollar med att jag ska av just nu?
För att när jag brukar åka från sthlm - örebro kollar de bara en gång sen går jag av i örebro, då har jag en giltig biljett till örebro.


Detta funkar så länge platsen du sitter på inte är bokad mellan Västerås och Örebro...
#956 2011-08-07, 16:27
ShitAllOverTheWall
Ursprungligen postat av MatildaLundgren
Detta funkar så länge platsen du sitter på inte är bokad mellan Västerås och Örebro...


Jag brukar köpa biljetter där man inte har en plats och får hoppas på att inte tåget är full
Som tur så har ingen min plats. Ska iaf ta och testa det här. Haha meddelar hur det gick
#957 2011-08-07, 21:20
Jampeman
Ursprungligen postat av Peberholm
Vagn 11 och 13 har både bord och eluttag. Vagn 14 och 15 har bord, eluttag är det mer osäkert med, men troligen har dom det (beror på om dom är ombyggda eller ej).

Edit: tillägg


Tackar för infon!
#958 2011-08-08, 11:03
nissetheking
Ursprungligen postat av -Mr.K
Nu kan jag inte se någonstans att tågkaoset i vintras skulle på något sätt skulle ha med dålig bemanning på tågen att göra, vill säga brist på konduktörer och tågchaufförer. Du får gärna länka till något sådant.

Förseningarna orsakades främst utav tåghaverier och trasiga växlar som var tvungna att repareras av underentreprenör. Eftersom det var ganska mycket saker som gick sönder samtidigt så var det inte helt lätt att reparera allt i tid trots att många entreprenörer tog in extra personal och många mekaniker till och med hade jour (hade en vän som inte fick dricka för att han kunde bli inringd att reparera tåg i vintras). Det var bland detta man hade ordnat med denna vinter, att det skulle vara fler mekaniker, men det räckte inte.

Ett exempel kan göras i vintras då många personer också klagade på att deras vägar inte blev plogade tillräckligt snabbt. Det var inte precis så att kommunen sket i vägarna, de betalade väl varenda snöplog som fanns i kommunen men det var inte nog på grund av att det snöade så mycket, fanns inte särskilt mycket kommunerna kunde göra åt det?

Eller en annan liknelse; man kan inte anpassa antalet vägfiler på motorvägen efter julafton, det förstår du väl själv inte går runt?

Du nämner själv tåghaverier som en orsak till förseningarna i vintras. Såvitt jag vet står SJ för hur tågen fungerar.

Förövrigt haltar dina jämförelser rejält. Kommunerna står för plogningen av vägarna, och det är förkastligt när detta inte fungerar som det ska. Jag anser dock att det är stor skillnad på att betala minst 300 kr för en resa som blir inställd och vägar som inte blir plogade tillräckligt snabbt. Kontentan är att det blir ett himla liv på SJ när deras rättigheter inte uppfylls, men deras skyldigheter skiter man i.
#959 2011-08-08, 19:35
bayern
Ursprungligen postat av Redor
Här är vi lika trevliga som vanligt när man råkar skriva något som fröken redan har poängterat.

Säger vem? Hon hade ju ett klippkort. Som hon hade glömt/eller trodde att hon stämplat JA, Men hon har ju fortfarande betalat för kortet. Så vart man ska åka borde inte ha någon betydelse.

IDIOTIS


Men här ska de som har TiM kort registrera sina kort i an automat på plattformen innan resan påbörjas, detta för att en resa ska markuleras. Gör personen inte det, och ingen biljettkontroll sker, har personen fått en gratis resa. Därav finner jag det helt korrekt att varken tillåta visering via konduktörens handdator (osäker om det är möjligt ens) eller registrera kortet på en mellanliggande station, eftersom det endast uppmuntrar till beteendet.

Jag åker nämnda sträcka näst intill dagligen och har ofta sett personer som inte registrerat sitt kort, med alla möjliga bortförklaringar. Se mitt inlägg nr 28 i denna tråd angående detta.
#960 2011-08-09, 14:19
Moffisen
Tjena.
Ska ta ett vanligt SJ tåg inatt. Tänkte bara på hur många sovplatser det finns i en kupe? Hur många tågvagnar finns det på ett nattåg cirka! Har vagn 38, så jag antar man får gå förbi en del vagnar.

Har aldrig åkt tåg så är som fundersam! Och visst måste folket hålla käften då man sover i en sån vagn?