Concorde - hit eller flopp?

#13 2013-07-16, 11:08
Depprikula
Ursprungligen postat av iowa88
Vad jag minns så var de en olycka pga maskinfel sen i samma veva så skedde (oturligt nog) en olycka där en fågel fastna i någon motor och tvinga ner ett plan på marken direkt efter start (som sedan nödlanda igen, ingen dog eller skadades), detta blåstes väl då upp av media som att de skulle vara väldigt osäkert att flyga med Concord och dess rykte skadades. Detta är dock bara något som jag rycker ur mitt minne, kan vara helt fel ute så någon får gärna rätta mig. Vill minnas att dessa incidenter skedde med bara dagars mellan rum eller att de var så att det skedde direkt när concorden togs i trafik igen.

Edit: Aldrig åkt på ett concord heller, visste inte ens om att priserna var så hutlös höga ens! Vill dock minnas att de var någon stjärna ala Jay Z tjohejsan (eller liknande) som firade millenium skiftet två gånger. Då han flög från Paris till NY och han då med tolvslaget två gånger.



Nä det var inte maskinfel. Mekanikerna som hade klargjort planet som startade precis före hade lagt upp ett rullblock ovanpå landningsställuckan. När detta plan startade så trillade rullblocket ner på rullbanan.
Concorden som startade efteråt körde på detta rullblock och landningsstället skadades.

rullblock = de man trycker in under hjulen för att planet inte ska rulla
#14 2013-07-16, 11:15
Ursprungligen postat av Economicum
Jo visst, klart det mest var Business folk det handlade om. Samtidigt så ja, jag tror inte någon timme hit eller dit gör så enormt stor skillnad egentligen. När man ska flyga så är det ändå sådant meck runt omkring menar jag, man ska ta sig till/från flygplatsen, ofta köer på bilväg, försening i tågtrafik, man ska komma dit i förväg en bra bit innan incheckning m.m.

Frågan är om 80 papp enkel är värt det så att säga. Det var ju även trångt och jävligt, flygplanskroppen är väldigt smal. Kolla här som exempel:

http://img.planespotters.net/photo/208000/original/G-BOAG-British-Airway...

Vad tänkte du med "Jumbo", 747an eller?

Kan tänka mig att det går åt enorma mängder flygplansbränsle. Men går det verkligen åt mer bränsle per km om man kör i eller nära överljud? Man undrar lite var "gränsen" går isåfall...

Mer travia:

"För vissa destinationer hade man även problem att övertyga myndigheterna om att flygplanet faktiskt inte förde så mycket oväsen som anmärkts från kritiker."

Tycker detta är lite lustigt, hade Concorde ovanligt högt buller eller är det myt?

Tittade lite på dagens flygtider London - New York. Lämnar man London 09.55 så landar man 12.30. Flyger man sedan åka hem klockan 18.10 så landar man klockan 06.20 och kan gå direkt till jobbet. Den stora fördelen med Concorde verkar alltså vara att man faktiskt kunde åka till New York över dagen utan att behöva sova en kort natt i luften.

Vill man istället besöka London över dagen så verkar långsamt flyg mer lämpligt eftersom det var så kort tid i London med Concorde över dagen. Nackdelen blir då att man får sova på flyget till London, fast man bör hinna jobba hela dagen innan, ex 19.40 - 07.45. En hemresa 17.00 - 19.55 gör att man har möjlighet att kunna krypa ner i sängen hemma i vettig tid.
#15 2013-07-16, 11:24
brutefish
Ursprungligen postat av Depprikula
Nä det var inte maskinfel. Mekanikerna som hade klargjort planet som startade precis före hade lagt upp ett rullblock ovanpå landningsställuckan. När detta plan startade så trillade rullblocket ner på rullbanan.
Concorden som startade efteråt körde på detta rullblock och landningsstället skadades.

rullblock = de man trycker in under hjulen för att planet inte ska rulla

korrekt, olyckan var inte på något sätt alls concordes fel.

hade inte detta hänt så hade det nog flugit på ganska många år till.

man kan väl i stort sett säga att under hela dess livstid så hände i stort sett ingenting, som var planets eget fel.
Ursprungligen postat av Economicum
Nej jag förstår inte riktigt heller.. om nu en del människor är villiga att betala 100 papp för en ToR resa över Atlanten så borde ju något liknande ha uppstått.

Lite kul med ryssarnas Tupolev, "Konkordski". Tycker den verkar sjukt lik.. ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/British_Airways_Conco...

http://content.answcdn.com/main/content/img/getty/2/5/3404925.jpg

den är lik för att ryssarna körde industrispionage utan dess like, planet var i stort sett en kopia rakt igenom. dock så kraschade det på paris flygshow och hela projektet lades i malpåse.
dock så flyger väl vissa fortfarande som test/experimentbas för vissa tester med NASA, gjorde för några år sen i alla fall.

något som jag tycker är helt galet gällande C är dess service, nu minns jag inte exakt och det finns säkert någon flygtok som kan fylla på med mer info.
men med väldigt jämna mellanrum så utförde man service på planen, denna var extremt omfattande, antagligen i klass med en D-check jämfört med vanliga plan. man plockade ur ALLT och gick igenom skarvar, ja rubbet, i stort sett plockade de mer eller mindre ner hela planet och satte ihop det igen.
planet drogs också med samma "problem" som SR-71:an, att det under flight expanderade en ganska bra bit.

det finns även en hel dokumentär om konkordski, gick på tv för många år sedan.

edit: hittade i alla fall en om concorde här.
https://www.youtube.com/watch?v=b6OCuJZ9bX4
#16 2013-07-16, 11:53
trickydick
Ursprungligen postat av Economicum
Jo visst, klart det mest var Business folk det handlade om. Samtidigt så ja, jag tror inte någon timme hit eller dit gör så enormt stor skillnad egentligen. När man ska flyga så är det ändå sådant meck runt omkring menar jag, man ska ta sig till/från flygplatsen, ofta köer på bilväg, försening i tågtrafik, man ska komma dit i förväg en bra bit innan incheckning m.m.

Frågan är om 80 papp enkel är värt det så att säga. Det var ju även trångt och jävligt, flygplanskroppen är väldigt smal. Kolla här som exempel:

http://img.planespotters.net/photo/208000/original/G-BOAG-British-Airway...

Vad tänkte du med "Jumbo", 747an eller?

Kan tänka mig att det går åt enorma mängder flygplansbränsle. Men går det verkligen åt mer bränsle per km om man kör i eller nära överljud? Man undrar lite var "gränsen" går isåfall...

Mer travia:

"För vissa destinationer hade man även problem att övertyga myndigheterna om att flygplanet faktiskt inte förde så mycket oväsen som anmärkts från kritiker."

Tycker detta är lite lustigt, hade Concorde ovanligt högt buller eller är det myt?


Amerikanska myndigheter förbjöd Concord att flyga i överljudsfart över land p.g.a ljudbangar. Det egentliga skälet var nog att skydda inhemsk flygindustri. Concord blev då helt menlös att använda som inrikesflyg, från västkusten till östkusten tex
#17 2013-07-16, 11:57
brutefish
Ursprungligen postat av trickydick
Amerikanska myndigheter förbjöd Concord att flyga i överljudsfart över land p.g.a ljudbangar. Det egentliga skälet var nog att skydda inhemsk flygindustri. Concord blev då helt menlös att använda som inrikesflyg, från västkusten till östkusten tex

den fick inte banga i europa heller, det var väl först när den kommit en bit ut i atlanten den fick dra på?
#18 2013-07-16, 18:45
Economicum
Ursprungligen postat av brutefish


det finns även en hel dokumentär om konkordski, gick på tv för många år sedan.

edit: hittade i alla fall en om concorde här.
https://www.youtube.com/watch?v=b6OCuJZ9bX4


Kollade dokumentären, herregud vilken uppoffring man gjorde för Concorde... och det sattes igång redan på 50-talet, enorma mängder arbetstimmar och investeringar. Svårt att överblicka alls.
Lite småtrist att dissa allt detta pga en punktering som inte berodde på själva planet öht

Här har du lite Tupolev:
http://youtu.be/x7DTmjYtNOE

Inte bara planet som är en exakt kopia av Concorde, även alltifrån ritningsbord till själva filmen verkar smått identiska.
#19 2013-07-16, 22:14
Depprikula
Ursprungligen postat av brutefish
korrekt, olyckan var inte på något sätt alls concordes fel.

hade inte detta hänt så hade det nog flugit på ganska många år till.

man kan väl i stort sett säga att under hela dess livstid så hände i stort sett ingenting, som var planets eget fel.

den är lik för att ryssarna körde industrispionage utan dess like, planet var i stort sett en kopia rakt igenom. dock så kraschade det på paris flygshow och hela projektet lades i malpåse.
dock så flyger väl vissa fortfarande som test/experimentbas för vissa tester med NASA, gjorde för några år sen i alla fall.

något som jag tycker är helt galet gällande C är dess service, nu minns jag inte exakt och det finns säkert någon flygtok som kan fylla på med mer info.
men med väldigt jämna mellanrum så utförde man service på planen, denna var extremt omfattande, antagligen i klass med en D-check jämfört med vanliga plan. man plockade ur ALLT och gick igenom skarvar, ja rubbet, i stort sett plockade de mer eller mindre ner hela planet och satte ihop det igen.
planet drogs också med samma "problem" som SR-71:an, att det under flight expanderade en ganska bra bit.

det finns även en hel dokumentär om konkordski, gick på tv för många år sedan.

edit: hittade i alla fall en om concorde här.
https://www.youtube.com/watch?v=b6OCuJZ9bX4


Och ännu roligare är att orsaken till att planet inte fungerade och krashade är därför att man kände till spionen och läckte "modifierade" ritningar som ryssarna kopierade rakt av.
Man hade alltså ändrat på ritningarna som spionen fick tillgång till med flit för att sabotera
#20 2013-07-16, 22:17
brutefish
Ursprungligen postat av Depprikula
Och ännu roligare är att orsaken till att planet inte fungerade och krashade är därför att man kände till spionen och läckte "modifierade" ritningar som ryssarna kopierade rakt av.
Man hade alltså ändrat på ritningarna som spionen fick tillgång till med flit för att sabotera

hehe, så kan det gå.
#21 2013-07-16, 23:50
iowa88
Ursprungligen postat av Depprikula
Nä det var inte maskinfel. Mekanikerna som hade klargjort planet som startade precis före hade lagt upp ett rullblock ovanpå landningsställuckan. När detta plan startade så trillade rullblocket ner på rullbanan.
Concorden som startade efteråt körde på detta rullblock och landningsstället skadades.

rullblock = de man trycker in under hjulen för att planet inte ska rulla


Ah bra att någon har koll! Mindes bara att det var något som faktiskt inte hade något med Concorden i sig att göra som skadade dess rykte igen och hade då för mig att de var något sådant oturligt som en fågel i motorn, detta var ju förvisso ännu mer oturligt.
#22 2013-07-17, 00:40
raol
Ursprungligen postat av Depprikula
Nä det var inte maskinfel. Mekanikerna som hade klargjort planet som startade precis före hade lagt upp ett rullblock ovanpå landningsställuckan. När detta plan startade så trillade rullblocket ner på rullbanan.
Concorden som startade efteråt körde på detta rullblock och landningsstället skadades.

rullblock = de man trycker in under hjulen för att planet inte ska rulla

Hm, har inte hört talas om att ett rullblock var inblandat.
Det var väl en metallbit som lossnade från ett tidigare plan, däcket körde över detta, exploderade och slog sönder en bränsletank.

Five minutes before the Concorde, a Continental Airlines DC-10 departing for Newark, New Jersey, had lost a titanium alloy strip, 435 millimetres (17.1 in) long and about 29 to 34 millimetres (1.1 to 1.3 in) wide, during takeoff from the same runway. French authorities acknowledged that a required runway inspection was not completed after the Continental takeoff, as was protocol for Concorde-takeoff preparation.[8]
During the Concorde's subsequent take-off run this piece of debris, still lying on the runway, cut a tyre, rupturing it. A large chunk of tyre debris (4.5 kilograms or 9.9 pounds) struck the underside of the aircraft's wing at an estimated speed of 140 metres per second (310 mph).[note 1] Although it did not directly puncture any of the fuel tanks, it sent out a pressure shockwave that ruptured the number five fuel tank at the weakest point, just above the undercarriage.

After reaching take-off speed, the tyre of the number 2 wheel was cut by a metal strip lying on the runway, which came from the thrust reverser cowl door of the number 3 engine of a Continental Airlines DC-10 that had taken off from the runway several minutes before. This strip, installed in Houston, Texas, had been neither manufactured nor installed in accordance with the procedures as defined by the manufacturer.


http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde_crash
#23 2013-07-17, 00:47
Enzyme
Concorde är ju även känt för att en av de bästa ufo-observationerna skedde på testflygningen!
#24 2013-07-17, 02:20
Concorde var nog ekonomiskt dödsdömd innan kraschen. I takt med att oljepriset gick upp och att vi har einsteins formel E=MC2, vilket betyder att energiåtgången ökar kvadratiskt med hastigheten.

Dubbla hastigheten innebär fyra gånger mer bränsle. Kombinera detta med ett flygplan som endast tog 100 passagerare. Taskig komfort och ett åldrande flygplan.