Concorde - hit eller flopp?

#61 2015-11-11, 15:50
Sitter och kollar lite youtubes och det slår mig hur ålderdomlig cockpiten var, crashen påskyndade bara avvecklingen för underhållet av alla tusentals knappar, rattar och mätare måste varit enormt, för att inte tala om reservdelar, concorde hade inte en enda datorskärm utan bara analoga mätare(?).
#62 2015-11-11, 15:58
SilentVictory
Ursprungligen postat av morkfromork
Sitter och kollar lite youtubes och det slår mig hur ålderdomlig cockpiten var, crashen påskyndade bara avvecklingen för underhållet av alla tusentals knappar, rattar och mätare måste varit enormt, för att inte tala om reservdelar, concorde hade inte en enda datorskärm utan bara analoga mätare(?).

Det var så instrumenten och cockpit såg ut på den tiden, inget konstigt med det.
Skulle vilja påstå att det är lite säkrare än dagens (787) som kör allt digitalt, datafel här och allting är dött. Vette fasiken om det finns ett endaste analogt instrument i de kärrorna, ja förutom horisontgyrot då.

Hade concorde fortfarande flugit så hade den garanterat blivit uppgraderad likt andra flygplan, och nyproducerade plan hade säkerligen fått en mer digital utveckling dom också.

F.ö finns det än idag massor av flygplan som flyger världen över med bara analoga instrument.
Air force one är ju till exempel ett flygplan utan någon vidare digital instrumentering https://www.google.se/search?q=air+force+one+747+cockpit&biw=1408&am...
#63 2015-11-11, 16:58
I en av videona säger kaptenen att ett concorde utan last accelererar ifrån en F1-bil, det låter helt sjukt men jag betvivlar inte att det är sant
#64 2015-11-12, 20:32
Powerless1
Det hade ju inte varit nån idé att ha en skärm - det fanns inget att visa. Ett exempel på världsledande datakraft från den tiden:
According to FlightGlobal (“Serious About Aviation”), the Apollo Guidance Computer, or AGC, had just 64KB of memory and only 0.043 MHz of processing power. That was enormous at the time, of course, but compare those specs with those of modern netbooks—the pint-sized laptops that are considered underpowered by today’s computing standards.
#65 2015-11-12, 21:30
Har läst om lite olika projekt som handlar om mindre överljudsmaskiner, typ privatjet. Inget verkar dock flygfärdigt de närmsta ären.
Gissar att det på grund av priset kommer att handla om rätt udda fåglar, tror att många förmögna människor nöjer sig med att kunna sova/jobba/duscha/vadsomhelst i en vanlig privatjet under en resa över Stilla havet. Men givetvis finns det vissa som ibland behöver besöka tre kontinenter på en dag.
#66 2015-11-12, 22:02
findata
Landade Concorde någonsin i Sverige?
Tänker mig främst flyguppvisningar eller liknande jippon.
#67 2015-11-13, 07:55
Ursprungligen postat av findata
Landade Concorde någonsin i Sverige?
Tänker mig främst flyguppvisningar eller liknande jippon.


Concorde kräver en lång landningsbana, 2770m enligt en flygsite, arlanda har tre banor, endast en är lång nog, om den var så lång redan då kanske någon annan vet.

Sedan ska ju massa annat meck finnas för ett sånt ovanligt plan som avisning, tankning, extern el(?) tömning/fyllning av tankar/toaletter mm.
#68 2015-11-13, 15:48
DieTrolle
Ursprungligen postat av morkfromork
Concorde kräver en lång landningsbana, 2770m enligt en flygsite, arlanda har tre banor, endast en är lång nog, om den var så lång redan då kanske någon annan vet.

Sedan ska ju massa annat meck finnas för ett sånt ovanligt plan som avisning, tankning, extern el(?) tömning/fyllning av tankar/toaletter mm.


Concorde har gjort besök både på Arlanda, Västerås och Landvetter.
http://www.concordesst.com/history/destinations.html
#69 2015-11-19, 21:40
Min brors kusin
Ursprungligen postat av Neksnor
Har läst om lite olika projekt som handlar om mindre överljudsmaskiner, typ privatjet. Inget verkar dock flygfärdigt de närmsta ären.
Gissar att det på grund av priset kommer att handla om rätt udda fåglar, tror att många förmögna människor nöjer sig med att kunna sova/jobba/duscha/vadsomhelst i en vanlig privatjet under en resa över Stilla havet. Men givetvis finns det vissa som ibland behöver besöka tre kontinenter på en dag.



Tänker du på det här projektet som nu fått sina första order?

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6554363/
#70 2015-11-19, 22:25
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Tänker du på det här projektet som nu fått sina första order?

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6554363/

Bland annat, känner igen namnet Aerion.
#71 2015-11-19, 23:48
Moltas666
Ursprungligen postat av DieTrolle
Concorde har gjort besök både på Arlanda, Västerås och Landvetter.
http://www.concordesst.com/history/destinations.html


Dessutom på Kastrup...

https://www.youtube.com/watch?v=hrxvQUHW37k
#72 2016-04-22, 12:03
iconicatab
Ursprungligen postat av Neksnor
...
I någon dokumentär hörde jag att Concorde (ca 100 passagerare) drack ungefär lika mycket bränsle som en 747a över Atlanten.

Och:
passagerarna serverades ca en miljon flaskor champagne under driftsåren

"gratis" givetvis. Nytt radioprogram (som inte fokuserar på teknik, utan glamour):
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/710128?programid=2794