Ursprungligen postat av flipflap
Du verkar påläst. I trådstarten ges ett exempel på flygplan vilka flyger från Ost mot Väst och vice versa. På bilden från FR ser det ut som att deras rutt gör en båge norröver. Detta undrar trådstartaren över.
Nu påstår du att dessa plan behöver flyga i en båge norrut för att kompensera för jordrotationen. Det låter intressant, kanske du kan ställa upp en sådan beräkning som åskådliggör hur piloten lägger upp sin rutt mot tillexempel rakt väst och hur mycket han kompenserar?
(Inom sjöfarten kompenserar man för jordrotationen, men endast i Nord-Sydliga kurser under längre sträckor. Fartygen har ju även avsevärt mer massa än vad ett flygplan på ~20 ton har.)
Det kan ju vara att piloter kompenserar och det vore intressant att se hur man ställer upp den beräkningen.
Nu känner jag att det är dags att erkänna att jag inte läste trådstarten fullt ut. Jag ångade på för att jag förutsatte att problemet för ts var ett annat.
Men iallafall: Ja, piloter kompenserar för jordens rotation. Tänker man efter så vore det väl konstigt annars?
Ponera att man ska resa mellan Venezuela och Filippinerna. Åker man från Venezuela till Filippinerna så kör man mer rakt på eftersom man möter målet iom jordens rotation.
Åker man däremot från Filippinerna till Venezuela så sätter man kurs mer norrut och möter målet den vägen istället för att "jaga" målet så att säga.
Att jag sedan är överdrifternas man och drar till med nordpolen var mer bara för att sätta en bild i beskrivningen. Men principen är densamma.
Bättre så?
Någonstans, någon gång i Illustrerad vetenskap...står det. Denna frågan var nämligen uppe då.
Nu använder jag säkert fel destinationer för att beskriva vad jag menar men skit samma...ni som vill förstå gör det.