varför flyger (alltid) flygplan i en halvmåne?

#25 2015-01-12, 22:41
plastdunkk
till sjöss gör man oxå likadant, kursen som läggs ut på sjökortet blir i halvcirkel då man lägger ut det på kortet, detta bara för att jorden är rund.
#26 2015-01-13, 02:55
Sipofa
Ursprungligen postat av clappen
Ja men exakt!

Men det finns många exempel som är mysko, dels på flight 24 och när jag själv åkt att jag börjat ifrågasätta att det måste vara andra saker som spelar in. För enligt er så borde ju isådanafall flyget nedan åka så som jag ritat eller?

http://i.imgur.com/ylCQoMz.jpg

Edit, sök även på planet CLX 775 så förstår ni vad jag menar. Enligt logiken så ska ju den flyga uppåt så snabbt som möjligt och inte följa där jorden är som tjockast som den gjorde nu.

En annan typ av karta kanske.
#27 2015-01-13, 09:52
Powerless1
Ibland blir det fel om man tänker med magen. Svara på den här frågan utan att koppla in hjärnan som säger att ni ska kolla med nån som vet innan ni svarar:
Ni ska åka mellan Singapore och New York. Ange valfri stad eller punkt på vägen som ni passerar om ni åker raka vägen.
Sen tar ni fram nån av länkarna som angetts i tråden och hittar de svar ni kan tänkas godkänna som riktiga.

(Ledtråd: Finns med itråden!)
#28 2015-01-13, 13:51
Stallhagen
Ursprungligen postat av Powerless1
Ibland blir det fel om man tänker med magen. Svara på den här frågan utan att koppla in hjärnan som säger att ni ska kolla med nån som vet innan ni svarar:
Ni ska åka mellan Singapore och New York. Ange valfri stad eller punkt på vägen som ni passerar om ni åker raka vägen.
Sen tar ni fram nån av länkarna som angetts i tråden och hittar de svar ni kan tänkas godkänna som riktiga.

(Ledtråd: Finns med itråden!)


Thule airbase (Grönland)
#29 2015-01-13, 18:34
Flög BKK-Kiev för en vecka sedan. 11h 40min!! Vi flög som ett liggande J. Och tidtabellsändring gav en mertid på drygt en timme.
Enda förklaring jag kan komma på, är att man lagt om rutt för att inte flyga över östra Ukraina. Syntes tydligt på kartan i IFE.
#30 2015-01-13, 19:28
drmysko
för det är den kortaste vägen
#31 2015-01-19, 13:07
Ursprungligen postat av clappen
Ja men exakt!

Men det finns många exempel som är mysko, dels på flight 24 och när jag själv åkt att jag börjat ifrågasätta att det måste vara andra saker som spelar in. För enligt er så borde ju isådanafall flyget nedan åka så som jag ritat eller?

http://i.imgur.com/ylCQoMz.jpg

Edit, sök även på planet CLX 775 så förstår ni vad jag menar. Enligt logiken så ska ju den flyga uppåt så snabbt som möjligt och inte följa där jorden är som tjockast som den gjorde nu.
Ja det är ju andra saker än vad som är rakaste vägen som spelar in. Det kanske är kraftiga oväder där den raka oranga linjen går som man vill undvika eller att det just då råkar vara kraftig motvind där. Sedan kan det ju i vissa fall vara så att det råder krig någonstans och då vill man ju undvika det området. Skulle inte tro att flygbolagen är så pigga att flyga över Syrien idag men detta är ju anledningen fallet i det här fallet.
#32 2015-01-26, 20:47
Dre
Man gör så med flit för att piloterna inte ska somna. Nu måste de svänga lite, hela tiden.
#33 2015-02-06, 10:10
Dawkinsean
Ursprungligen postat av clappen
Ja men exakt!

Men det finns många exempel som är mysko, dels på flight 24 och när jag själv åkt att jag börjat ifrågasätta att det måste vara andra saker som spelar in. För enligt er så borde ju isådanafall flyget nedan åka så som jag ritat eller?

http://i.imgur.com/ylCQoMz.jpg



Tror inte att någon egentligen har svarat på din fråga om denna flygrutt. Ser ut som London-Las Vegas.

Den går helt klart längre söderut än vad som är optimalt.

Det finns regler för västlig resp. östlig trafik över Atlanten, eftersom det inte finns någon radarövervakning. Vill minnas att den östgående skall hålla sig i en sydligare korridor, vilket stämmer in på din bild. Vad som också spelar in är hur jetströmmarna var för tillfället. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att åka lite längre sträcka om man kan rida på en god medvind.

Den kortaste vägen London-Las Vegas går över södra spetsen på Grönland http://imgur.com/U9nRm1g
#34 2015-02-06, 10:22
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Här har du. https://www.classzone.com/books/earth_science/terc/content/visualization...

Det kallas för Corioliseffekten (eller snarare: en indirekt effekt av Corioliseffekten) och spelar bara roll om man förflyttar sig väldigt långt i nord-sydlig riktning. En bra pilot flyger i rätt riktning på en gång så han slipper göra småkorrigeringar på vägen.



Det fetade. Corioliseffekten påverkar lika i alla rörelseriktningar. På norra halvklotet böjer en rörelse av vinkelrätt åt höger, oavsett vilken riktning det är. Om man inte justerar kommer rörelsen till sist bli cirkelformad (tänk vädersystem som orkaner).

"En ishockeypuck som sköts iväg på en (mycket stor) isbana med 2 eller 5 m/s skulle röra sig i cirkelformade banor med 16 respektive 40 kilometers radie."
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/corioliseffekten-1.4041
#35 2015-02-06, 10:37
Diamondgrit
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Det fetade. Corioliseffekten påverkar lika i alla rörelseriktningar. På norra halvklotet böjer en rörelse av vinkelrätt åt höger, oavsett vilken riktning det är. Om man inte justerar kommer rörelsen till sist bli cirkelformad (tänk vädersystem som orkaner).

"En ishockeypuck som sköts iväg på en (mycket stor) isbana med 2 eller 5 m/s skulle röra sig i cirkelformade banor med 16 respektive 40 kilometers radie."
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/corioliseffekten-1.4041
Det stämmer naturligtvis.
#36 2015-02-06, 17:12
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Dawkinsean
"En ishockeypuck som sköts iväg på en (mycket stor) isbana med 2 eller 5 m/s skulle röra sig i cirkelformade banor med 16 respektive 40 kilometers radie."
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/corioliseffekten-1.4041


Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det stämmer naturligtvis.


Jag förvånades dock över hur relativt kraftig effekten är enligt exemplet.

2 m/s ger en cirkel med 16 km radie, vilket ger att man utan korrigering är tillbaka på startpunkten efter (2*r*pi) 100 km.