varför flyger (alltid) flygplan i en halvmåne?

#37 2015-02-06, 18:13
Diamondgrit
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag förvånades dock över hur relativt kraftig effekten är enligt exemplet.

2 m/s ger en cirkel med 16 km radie, vilket ger att man utan korrigering är tillbaka på startpunkten efter (2*r*pi) 100 km.
Jo fast vanligen märks det inte jämfört med alla korrigeringar man måste göra pga. vind och dylikt.
#38 2015-02-08, 17:56
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo fast vanligen märks det inte jämfört med alla korrigeringar man måste göra pga. vind och dylikt.


Nej, det såklart, kraften är visst 0,03G, så det är inte mycket att bry sig om.

Delvis tillbaka on topic (varför flyger flygplan i en halvmåne), så har jag en tilläggsfråga:

Om man skall flyga från Madrid till New York, så både startar och landar man ungefär på latitud N40. Den kortaste vägen (storcirkel) tar en dock via N46 grader.

Det betyder alltså att man startar resan i riktning något norr om väst på kompassen, för att sedan "plana ut" rakt västligt och sista halvan riktning något syd om väst.

Fast, vart hamnar man om man hela tiden följer kompasskurs 270, alltså rakt västerut?

Kommer jag likväl till NY, fast via en längre rutt? Har den rutten i så fall en faktisk bågform på klotet, såsom storcirkeln skenbart ser ut att ha på en platt karta?

Jag vet verkligen inte svaret, men har grubblat länge på detta
#39 2015-02-09, 03:47
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Nej, det såklart, kraften är visst 0,03G, så det är inte mycket att bry sig om.

Delvis tillbaka on topic (varför flyger flygplan i en halvmåne), så har jag en tilläggsfråga:

Om man skall flyga från Madrid till New York, så både startar och landar man ungefär på latitud N40. Den kortaste vägen (storcirkel) tar en dock via N46 grader.

Det betyder alltså att man startar resan i riktning något norr om väst på kompassen, för att sedan "plana ut" rakt västligt och sista halvan riktning något syd om väst.

Fast, vart hamnar man om man hela tiden följer kompasskurs 270, alltså rakt västerut?

Kommer jag likväl till NY, fast via en längre rutt? Har den rutten i så fall en faktisk bågform på klotet, såsom storcirkeln skenbart ser ut att ha på en platt karta?

Jag vet verkligen inte svaret, men har grubblat länge på detta

Flyger du 270 hela tiden så lär du flyga längs en rakt linje på den platta kartan men en omväg på den runda jorden. Du lär komma till New York fast det kommer att ta längre tid och man kommer att bränna onödigt mycket soppa.
#40 2015-02-09, 08:39
Diamondgrit
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Kommer jag likväl till NY, fast via en längre rutt? Har den rutten i så fall en faktisk bågform på klotet, såsom storcirkeln skenbart ser ut att ha på en platt karta?
Ja och ja.
#41 2015-02-09, 21:19
Powerless1
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Kommer jag likväl till NY, fast via en längre rutt? Har den rutten i så fall en faktisk bågform på klotet, såsom storcirkeln skenbart ser ut att ha på en platt karta?

Jag vet verkligen inte svaret, men har grubblat länge på detta
Ta nåt som ligger ännu längre bort tex. Pyongyang. Prova en tråd på jordgloben så ser du kortaste vägen dit. Försök sen lägga tråden på samma latitud hela vägen så ser du hur mycket mer tråd du behöver använda. Det finns givetvis oändligt antal vägar mellan två punkter på jorden men bara en som är kortast.

Eller tänk dig extremfallet: Du står 10 meter från Nordpolen och ska ta dig till samma latitud 10 meter rakt på andra sidan. Då går du givetvis via Nordpolen dit på 20 meter. Hur långt det blir att följa latituden istället räknar du lätt ut med pi. Men då märks inte bågen.
#42 2015-02-09, 22:00
Dre
Ursprungligen postat av Powerless1
Ta nåt som ligger ännu längre bort tex. Pyongyang. Prova en tråd på jordgloben så ser du kortaste vägen dit. Försök sen lägga tråden på samma latitud hela vägen så ser du hur mycket mer tråd du behöver använda. Det finns givetvis oändligt antal vägar mellan två punkter på jorden men bara en som är kortast.

Eller tänk dig extremfallet: Du står 10 meter från Nordpolen och ska ta dig till samma latitud 10 meter rakt på andra sidan. Då går du givetvis via Nordpolen dit på 20 meter. Hur långt det blir att följa latituden istället räknar du lätt ut med pi. Men då märks inte bågen.


Bra svar, exemplet med nordpolen blir väldigt tydligt.
#43 2015-02-13, 08:49
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Powerless1
Ta nåt som ligger ännu längre bort tex. Pyongyang. Prova en tråd på jordgloben så ser du kortaste vägen dit. Försök sen lägga tråden på samma latitud hela vägen så ser du hur mycket mer tråd du behöver använda.


Förstår vad du menar, men det som jag egentligen brottades med var huruvida man följer samma latitud hela tiden om man håller en rakt västlig kompasskurs. Det är ju "självklart" att det måste vara så, men nånstans ställde kartprojicering och storcirkel till det för min förmåga att intuitivt förstå det
#44 2015-02-13, 09:43
OmedelSvensson
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Förstår vad du menar, men det som jag egentligen brottades med var huruvida man följer samma latitud hela tiden om man håller en rakt västlig kompasskurs. Det är ju "självklart" att det måste vara så, men nånstans ställde kartprojicering och storcirkel till det för min förmåga att intuitivt förstå det


Använd Google Earth och vrid och vänd på jorden så ser du hur det fungerar.

Piloter kompenserar, som tidigare sagts, inte för corioliseffekten eller jordens rotation.
På gamla flygmaskiner fick man kompensera sitt kursgyro för jordens rotation. Jorden roterar 15 grader per timme och kursgyrot 'driver' synbart 15 grader per timme om det inte har andra felaktigheter. Man fick justera det några gånger per timme för att det skulle stämma hyffsat(gjordes då mot magnetkompassen).
#45 2015-02-13, 22:52
Dre
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Använd Google Earth och vrid och vänd på jorden så ser du hur det fungerar.

Piloter kompenserar, som tidigare sagts, inte för corioliseffekten eller jordens rotation.
På gamla flygmaskiner fick man kompensera sitt kursgyro för jordens rotation. Jorden roterar 15 grader per timme och kursgyrot 'driver' synbart 15 grader per timme om det inte har andra felaktigheter. Man fick justera det några gånger per timme för att det skulle stämma hyffsat(gjordes då mot magnetkompassen).


Intressant! Kan inte ha varit så exakt?
#46 2015-02-14, 00:44
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Nej, det såklart, kraften är visst 0,03G, så det är inte mycket att bry sig om.

Delvis tillbaka on topic (varför flyger flygplan i en halvmåne), så har jag en tilläggsfråga:

Om man skall flyga från Madrid till New York, så både startar och landar man ungefär på latitud N40. Den kortaste vägen (storcirkel) tar en dock via N46 grader.

Det betyder alltså att man startar resan i riktning något norr om väst på kompassen, för att sedan "plana ut" rakt västligt och sista halvan riktning något syd om väst.

Fast, vart hamnar man om man hela tiden följer kompasskurs 270, alltså rakt västerut?

Kommer jag likväl till NY, fast via en längre rutt? Har den rutten i så fall en faktisk bågform på klotet, såsom storcirkeln skenbart ser ut att ha på en platt karta?

Jag vet verkligen inte svaret, men har grubblat länge på detta

Bygger vidare lite på det Jonas1968 skrev...

Latitud anger vinkel från ekvatorn, så parallellcirklarna är helt enkelt parallella med ekvatorn. följer man dem så kommer man givetvis passera alla punkter längs cirkeln, men det är aldrig* kortaste vägen mellan två punkter på cirkeln.

*Lite osäker, men enda undantaget bör väl vara ekvatorn på en sfär och eftersom Jorden är tillplattad så antar jag att det är kortare att flyga över någon pol om man ska från 0°N,0°V till 0°N,180°V. Vind och kompensation för rotation ej medräknat.
#47 2015-02-15, 10:00
rusellpeters
Vid färdplanering strävar flygbolagen efter kortast flygtid, i vindstilla = kortast sträcka.

Men påverkan av vinden gör att man ofta flyger en betydlig längre väg för det går fortare.

Om kortaste vägen storcirkeln på en sträcka har en jetström som ger 100 knops motvind, på en 10 timmars flygningen betyder det att närmaste vägen blir 1000 nm mil längre genom luften.

Så om man hittar en 900 nm längre väg med nollvind då flyger man den för det går fortare.


Vid långdistans flygning ändrar man kursen hela tiden, skulle man hålla kurs 270 från Madrid skulle man hamna på nordpolen inte i NY. En loxodrom spiral.

Med kurs menas vinkeln mot en meridian (longitud).
Jordens koordinatsystem är gjort från en glob till platta kartor med olika projekteringar.
Kartor för nav prioriterar man vinkelriktigheten på bekostnad av skalriktighet.

Titta på en vanlig platt världskarta Grönland ser mycket större ut än Indien jmf med en jordglob så ser man att Indien är större.
#48 2015-02-16, 23:36
Dawkinsean
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Använd Google Earth och vrid och vänd på jorden så ser du hur det fungerar.

Piloter kompenserar, som tidigare sagts, inte för corioliseffekten eller jordens rotation.
På gamla flygmaskiner fick man kompensera sitt kursgyro för jordens rotation. Jorden roterar 15 grader per timme och kursgyrot 'driver' synbart 15 grader per timme om det inte har andra felaktigheter. Man fick justera det några gånger per timme för att det skulle stämma hyffsat(gjordes då mot magnetkompassen).


Jag har vridit och vänt många gånger

Det du skriver indikerar dock att det inte går att sätta en rakt västlig kurs från Madrid (lat N40) till New York (lat N40) och bara tuffa på, utan man måste kompensera för avdrift. Är det korrekt?

I så fall, vad kommer sig den avdriften av? Om jag går utmed latitud N40 så borde väl västlig kurs (270) hålla mig på ett kontinuerligt avstånd från (den magnetiska) nordpolen, alltså inte kräva justeringar?