varför flyger (alltid) flygplan i en halvmåne?

#49 2015-02-16, 23:54
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Neksnor
Bygger vidare lite på det Jonas1968 skrev...

Latitud anger vinkel från ekvatorn, så parallellcirklarna är helt enkelt parallella med ekvatorn. följer man dem så kommer man givetvis passera alla punkter längs cirkeln, men det är aldrig* kortaste vägen mellan två punkter på cirkeln.


Får blotta en annan insiktsbrist - borde inte detsamma gälla även för longituderna? Om jag skall flyga från Stockholm (18 Öst) till Kapstaden (18 Öst) känns det inte som att jag behöver storcirkla över Somalia eller Västsahara (extrema exempel), utan bara dra rätt söderut över typ Tchad.

Är inte latituder och longituder definierade på samma vis, bara vinkelrätt åtskilda?
#50 2015-02-17, 00:21
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Får blotta en annan insiktsbrist - borde inte detsamma gälla även för longituderna? Om jag skall flyga från Stockholm (18 Öst) till Kapstaden (18 Öst) känns det inte som att jag behöver storcirkla över Somalia eller Västsahara (extrema exempel), utan bara dra rätt söderut över typ Tchad.

Är inte latituder och longituder definierade på samma vis, bara vinkelrätt åtskilda?

Nä, meridianer är storcirklar. Om vi tänker oss Jorden som en apelsin så är meridianerna klyftorna, parallellcirklarna motsvarar hur man skivar apelsinen.

Alla meridianer möts uppe vid nordpolen (inte Gdansk), se bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Meridian-International.PNG
#51 2015-02-17, 00:55
rusellpeters
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Får blotta en annan insiktsbrist - borde inte detsamma gälla även för longituderna? Om jag skall flyga från Stockholm (18 Öst) till Kapstaden (18 Öst) känns det inte som att jag behöver storcirkla över Somalia eller Västsahara (extrema exempel), utan bara dra rätt söderut över typ Tchad.

Är inte latituder och longituder definierade på samma vis, bara vinkelrätt åtskilda?


Jag kan förklara för dig hur det funkar. Du måste först förstå följande. När du drar ett streck på den platta kartan kallas det färdlinje (track). Kurs (heading) utgår från färdlinjen men kompenseras med vindupphållning. Men det glömmer vi nu.

Sen måste du veta att det löper 360 meridianer från nordpolen till sydpolen. avståndet mellan meridianerna är 60 nautiska mil vid ekvatorn och 0 vid polerna. Nollmeridianen går genom London
Greenwich (mean time).180 grader till vänster om London på en karta kallas västliga och 180 grader höger om London kallas östliga. Där öst och väst möts i stilla havet är datumlinjen.

Färdlinje det du kallar kurs är vinkeln mot meridianen kom ihåg det.


Ta nu ett A4 papper, sätt ut nordpolen högst upp i mitten.
Dra ett streck rakt ner. Det symboliserar mittmeridianen mellan Madrid och NY.

Dra ett streck (meridian) till vänstra hörnet där märker du ut NY så drar du ett streck till högra hörnet Madrids meridian.

Så tittar du på vinklarna. Färdlinjen (kurs) är vinkeln mot meridianerna.

Du ser du att du endast på mittmeridianen har du 270 grader. I Madrid är vinkeln ca 300 grader och i NY ca 240 grader.
________________________________________________________________________________
Mäter du färdlinjen vid Madrid och inte vid mittmeridianer kommer du hamna vid nordpolen vid konstant kurs på 270 grader.

Sätt nordpolen högst upp till höger dra 5 meridianer från norpolen en rakt ner genom Madrid
sen en meridian var 4e cm bort till NY.

Kolla vad som händer med vinkeln när du kör vinkelrätt från varje meridian och kommer längre och längre norrut och hamnar på nordpolen.

Nyckeln är att veta att färdlinjen (kurs) är vinkeln gentemot meridianen.
#52 2015-02-18, 10:37
Dawkinsean
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag kan förklara för dig hur det funkar. Du måste först förstå följande. När du drar ett streck på den platta kartan kallas det färdlinje (track). Kurs (heading) utgår från färdlinjen men kompenseras med vindupphållning. Men det glömmer vi nu.

Sen måste du veta att det löper 360 meridianer från nordpolen till sydpolen. avståndet mellan meridianerna är 60 nautiska mil vid ekvatorn och 0 vid polerna. Nollmeridianen går genom London
Greenwich (mean time).180 grader till vänster om London på en karta kallas västliga och 180 grader höger om London kallas östliga. Där öst och väst möts i stilla havet är datumlinjen.

Färdlinje det du kallar kurs är vinkeln mot meridianen kom ihåg det.


Ta nu ett A4 papper, sätt ut nordpolen högst upp i mitten.
Dra ett streck rakt ner. Det symboliserar mittmeridianen mellan Madrid och NY.

Dra ett streck (meridian) till vänstra hörnet där märker du ut NY så drar du ett streck till högra hörnet Madrids meridian.

Så tittar du på vinklarna. Färdlinjen (kurs) är vinkeln mot meridianerna.

Du ser du att du endast på mittmeridianen har du 270 grader. I Madrid är vinkeln ca 300 grader och i NY ca 240 grader.
________________________________________________________________________________
Mäter du färdlinjen vid Madrid och inte vid mittmeridianer kommer du hamna vid nordpolen vid konstant kurs på 270 grader.

Sätt nordpolen högst upp till höger dra 5 meridianer från norpolen en rakt ner genom Madrid
sen en meridian var 4e cm bort till NY.

Kolla vad som händer med vinkeln när du kör vinkelrätt från varje meridian och kommer längre och längre norrut och hamnar på nordpolen.

Nyckeln är att veta att färdlinjen (kurs) är vinkeln gentemot meridianen.


Tack för mycket utförligt svar. Jag skall läsa det fyra gånger, rita tre gånger och sen återkomma med följdfrågor
#53 2015-02-18, 10:41
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Neksnor
Nä, meridianer är storcirklar. Om vi tänker oss Jorden som en apelsin så är meridianerna klyftorna, parallellcirklarna motsvarar hur man skivar apelsinen.

Alla meridianer möts uppe vid nordpolen (inte Gdansk), se bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Meridian-International.PNG


Det var ju enkelt. Tur att man fortfarande kan vara anonym på FB

Tack
#54 2015-02-18, 11:31
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Det var ju enkelt. Tur att man fortfarande kan vara anonym på FB

Tack

Förtydligande, även ekvatorn är en storcirkel, om vi tänker oss att Jorden är en sfär.
#55 2015-02-19, 07:15
siilen
Vet inte om denna postats tidigare men en informativ och intressant video om hur det fungerar att korsa atlanten.

"Have you ever wondered the effort that goes into crossing the Atlantic ocean in an airliner? There's many procedures involved. Join de Vries as he captains a Boeing 777-200ER to JFK to better your understanding of what goes on while you're watching a movie and enjoying a meal thousands of feet above the ocean. Enjoy!"

http://www.liveleak.com/view?i=982_1423061141
#56 2015-02-19, 16:59
agggorius
det är när världskartan läggs ut platt som mindfuckar dom flesta människor. hade dom visat flygrutten på en jordglob så hade flygrutten varit rak och inte i en båge.
#57 2015-02-19, 21:48
MaxDeeds
Tror ni att människan någonsin i framtiden kommer att använda sig av jordens rotation för att transportera sig långa sträckor över jorden? Typ skjuta farkosten utanför atmosfären och sedan landa den när jorden roterat i rätt läge.
#58 2015-02-19, 21:58
Sicomet
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Tror ni att människan någonsin i framtiden kommer att använda sig av jordens rotation för att transportera sig långa sträckor över jorden? Typ skjuta farkosten utanför atmosfären och sedan landa den när jorden roterat i rätt läge.


Självklart iinte.
#59 2015-02-19, 23:38
Tulk
#60 2015-02-20, 14:35
St-Sixtus
Man kan lösa problemet med en Variationskalkyl.

Med en variationskalkyl kan man bestämma det kortaste avståndet, E(f), mellan två fixerade punkter; Symbolen f betecknar en funktion som går genom de fixerade punkterna. En viktig sak att notera är vilken mängd de två punkterna i fråga tillhör:

Om de ligger i det tredimensionella rummet är det kortaste avståndet den räta linje som sammanbinder punkterna.

Om de ligger på ett klot är det kortaste avståndet en storcirkelbåge som sammanbinder punkterna.