Jag har jobbat med bland annat KLM i 5 år nu.
1. Reglerna eu 261/2004, dvs de reglerna som äger att du ska ha kompensation för att bli nekad ombordstigning, gäller inte om du blir nekad av säkerhetsskäl, missade dokumentär (ex. pass eller visum) och liknande, står i paragraf 2 punkt J
2. Om du hade blivit nekad pga överbookning, när flygbolaget säljer mer säten än vad som finns och alla dyker upp, så blir du nekad i gaten, inte i flyget, och då gäller de här reglerna.
3. KLMs regler för transport säger bland annat
"15.1 Ombord i flyet må passasjerene ikke være påvirket av alkohol, narkotika eller andre stoffer eller oppføre seg slik at det er til ubehag eller fare for en eller flere personer, inventar eller selve flyet, eller oppføre seg slik at andre passasjerer kan komme med rimelige innsigelser og overholde personalets instruksjoner og anbefalinger for å sørge for sikkerhet og trygghet om bord på flyet og riktig operasjon av flyvningen og komfort til passasjerene."
och
"(c) Passasjerens fysiske eller mentale tilstand, inkludert tilstand som forårsakes av alkoholinntak eller bruk av narkotika eller medisiner, kan føre til ubehag, fare eller risiko for seg selv, andre passasjerer, kabinansatte eller eiendeler.
(d) Passasjeren er, eller synes å være, i ulovlig besittelse av narkotika."
4. Att ta bort returresan om du inte använder alla kupongerna i riktigt följd är vanligt bland de flesta stora nätverksbolag.
5. Att ändra biljetter gratis när passagerarna gör fel, är inget bolagen gör, utan då är det upp till biljettreglerna om man kan ändra gratis (oftast bara dyra biljetter) Betala ändringsavgift plus skillnaden mellan en ny biljett och vad den gamla kostade (vilket är det vanligaste) Köpa en helt ny biljett (vissa billiga biljetter är inte ändringsarea) eller kontakta resebyrå (vissa biljetter måste ändras av resebyrån som ställt ut den, exempelvis om man beställt via expedia)