Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#1 2016-05-23, 16:41
intePK14
Allt fler länder väljer att slopa nattaagstrafiken alldeles, inte bara Sverige. Även Tyskland kommer troligen att göra det, fr.o.m. slutet av 2016. Konsekvenserna för den internationella nattaagstrafiken blir naturligtvis svaara.

Kommer nattaag snart att vara ett minne blott i samtliga europeiska länder - eller kommer naagra länder att ha denna trafik kvaar? En del östeuropeiska länder, kanske?

Varför aaker allt färre nattaag? Har folk inte raad, eller vad är problemet? En trist utveckling, hur som helst, tycker jag.
#2 2016-05-23, 21:55
Dieseltratt
Ursprungligen postat av intePK14
Allt fler länder väljer att slopa nattaagstrafiken alldeles, inte bara Sverige. Även Tyskland kommer troligen att göra det, fr.o.m. slutet av 2016. Konsekvenserna för den internationella nattaagstrafiken blir naturligtvis svaara.

Kommer nattaag snart att vara ett minne blott i samtliga europeiska länder - eller kommer naagra länder att ha denna trafik kvaar? En del östeuropeiska länder, kanske?

Varför aaker allt färre nattaag? Har folk inte raad, eller vad är problemet? En trist utveckling, hur som helst, tycker jag.


Konkurrens från bil och flyg kanske. Förr var ju tåg det enda sättet att resa längre sträckor, bilen var för bökig och flyget för dyrt. Nu är det billigt att flyga och mer komfortabelt att ta bilen med sig. Sedan vill man väl kanske inte dela kupé med två till fem främlingar heller.
#3 2016-05-24, 12:16
intePK14
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Konkurrens från bil och flyg kanske. Förr var ju tåg det enda sättet att resa längre sträckor, bilen var för bökig och flyget för dyrt. Nu är det billigt att flyga och mer komfortabelt att ta bilen med sig. Sedan vill man väl kanske inte dela kupé med två till fem främlingar heller.


Jag tror mest det handlar om flyget, som blivit saa billigt. Och att resa nattaag och dela kupé med främlingar är värdelöst.
#4 2016-05-24, 21:20
BAB7
Ursprungligen postat av intePK14
Jag tror mest det handlar om flyget, som blivit saa billigt. Och att resa nattaag och dela kupé med främlingar är värdelöst.


Det som ökar mest i Tyskland är busstrafiken.
Läste i en artikel om det största bussbolaget som kör turer i Tyskland, Meinfernbus/flixbus, (dom gröna bussarna)
Dom har dubblerat sitt passagerarantal på två år!
Förra året valde 20 miljoner resenärer att åka med det bussbolaget på långturer, och betänk då att det även finns en massa andra bussbolag att välja mellan!

Dessutom går ju busstrafiken nästan i skytteltrafik mellan de tyska städerna, typ varje timme dygnet runt.
Och det är billigt också, har sett reklam på bussarna där det står "Berlin-Hamburg 9 euro".

Det är nästan omöjligt för tåg och flyg att konkurrera med dom priserna!
#5 2016-05-24, 21:30
RudyardKipling
Ursprungligen postat av intePK14
Allt fler länder väljer att slopa nattaagstrafiken alldeles, inte bara Sverige. Även Tyskland kommer troligen att göra det, fr.o.m. slutet av 2016. Konsekvenserna för den internationella nattaagstrafiken blir naturligtvis svaara.

Kommer nattaag snart att vara ett minne blott i samtliga europeiska länder - eller kommer naagra länder att ha denna trafik kvaar? En del östeuropeiska länder, kanske?

Varför aaker allt färre nattaag? Har folk inte raad, eller vad är problemet? En trist utveckling, hur som helst, tycker jag.



Visst, flyg går fortare men jag kan tänka mig att sviktande underlag direkt kopplas till allmänt mer osäkert att röra sig offentligt och definitivt nattetid.

Jag vet att jag och min dåvarande flickvän åkte nattåg till Åre när jag var i övre tonåren. Skulle ALDRIG gjort det idag. Inte ens tåg. Jag åkte faktiskt en hel del tåg på den tiden, både norr och söder och till Danmark.

När det offentliga rummet upplevs som otryggt så är det mycket kringverksamhet som drabbas. Vi befinner oss tydligen i en högkonjunktur och svensken lånar som aldrig förr och staten likaså. Vad händer när lågkonjunkturen kommer? Ljuset i tunneln är tåget! (pun intended)
#6 2016-05-25, 10:18
intePK14
Ursprungligen postat av BAB7
Det som ökar mest i Tyskland är busstrafiken.
Läste i en artikel om det största bussbolaget som kör turer i Tyskland, Meinfernbus/flixbus, (dom gröna bussarna)
Dom har dubblerat sitt passagerarantal på två år!
Förra året valde 20 miljoner resenärer att åka med det bussbolaget på långturer, och betänk då att det även finns en massa andra bussbolag att välja mellan!

Dessutom går ju busstrafiken nästan i skytteltrafik mellan de tyska städerna, typ varje timme dygnet runt.
Och det är billigt också, har sett reklam på bussarna där det står "Berlin-Hamburg 9 euro".

Det är nästan omöjligt för tåg och flyg att konkurrera med dom priserna!


Jo, men att resa med nattbuss är ju väldigt obekvämt! Även om man lyckas somna sittande, blir kvalitén paa sömnen betydligt sämre än om man sover liggande paa nattaag!

Jag känner väl till Fernbus och deras 8-EURO-erbjudanden. Dock kostar längre sträckor oftast mer.

En gaang aakte jag faktiskt med nattbuss en längre sträcka genom Tyskland. Ett gäng berusade typer klev paa bussen, och fraagade busschauffören gaang paa gaang om han hade öl att sälja. Till slut fick han nog, och hotade att kalla paa polis . Nej, resa med nattbuss gör jag aldrig mer..
#7 2016-05-25, 10:24
intePK14
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Visst, flyg går fortare men jag kan tänka mig att sviktande underlag direkt kopplas till allmänt mer osäkert att röra sig offentligt och definitivt nattetid.

Jag vet att jag och min dåvarande flickvän åkte nattåg till Åre när jag var i övre tonåren. Skulle ALDRIG gjort det idag. Inte ens tåg. Jag åkte faktiskt en hel del tåg på den tiden, både norr och söder och till Danmark.

När det offentliga rummet upplevs som otryggt så är det mycket kringverksamhet som drabbas. Vi befinner oss tydligen i en högkonjunktur och svensken lånar som aldrig förr och staten likaså. Vad händer när lågkonjunkturen kommer? Ljuset i tunneln är tåget! (pun intended)


Den höga invandringen till Sverige gör sig gällande även inom taagtrafiken, förmodar jag? Ja, nattaag i form av ligg- eller sovvagn tycker jag man ska aaka endast om man delar kupén med vänner - eller om man unnar sig lyxen att resa i singelkupé.

Hur som helst är det en trist utveckling. Jag kan faktiskt minnas den tid, daa det fanns nattaag Stockholm-Hamburg (som i filmen "Den demokratiske terroristen") - min gröna ungdoms tidiga 90-tal. Daa var flyget inte saa billigt, och det kändes suveränt att ta sig till Hamburg den vägen med nattaaget utan byten.
#8 2016-05-25, 18:31
BAB7
Ursprungligen postat av intePK14
Allt fler länder väljer att slopa nattaagstrafiken alldeles, inte bara Sverige. Även Tyskland kommer troligen att göra det, fr.o.m. slutet av 2016. Konsekvenserna för den internationella nattaagstrafiken blir naturligtvis svaara.

Kommer nattaag snart att vara ett minne blott i samtliga europeiska länder - eller kommer naagra länder att ha denna trafik kvaar? En del östeuropeiska länder, kanske?

Varför aaker allt färre nattaag? Har folk inte raad, eller vad är problemet? En trist utveckling, hur som helst, tycker jag.


Nu är jag egentligen inte alls insatt i det här med tåg/nattåg och sånt, så risken är att jag skriver något som är självklart..

Jag kollade runt på nätet och det står att DB ska dra in alla sina nattåg, pga av det inte lönar sig, de har gått med förlust innan och dessutom var tågen gamla och i behov av att bytas ut.

Men! DB kommer även i fortsättningen att köra tåg på nätterna, det är bara de sk. nattågen med sovvagnar som ställs in, DB's ICE tåg kommer även i fortsättningen att köra nattetid, de skulle även öka antalet turer med ICE under nattetid.

Jag trodde först att de skulle ställa in alla tåg som rullar nattetid, men så är det alltså inte!
#9 2016-05-25, 19:21
intePK14
Ursprungligen postat av BAB7
Nu är jag egentligen inte alls insatt i det här med tåg/nattåg och sånt, så risken är att jag skriver något som är självklart..

Jag kollade runt på nätet och det står att DB ska dra in alla sina nattåg, pga av det inte lönar sig, de har gått med förlust innan och dessutom var tågen gamla och i behov av att bytas ut.

Men! DB kommer även i fortsättningen att köra tåg på nätterna, det är bara de sk. nattågen med sovvagnar som ställs in, DB's ICE tåg kommer även i fortsättningen att köra nattetid, de skulle även öka antalet turer med ICE under nattetid.

Jag trodde först att de skulle ställa in alla tåg som rullar nattetid, men så är det alltså inte!


ICE-nattaag...det innebär väl att man tvingas sitta om man aaker ICE-nattaag fr.o.m. slutet av 2016? Naagra ligg- eller sovplaser kommer inte att finnas.
CNL-nattaagen, liksom naturligtvis DB-nattagen kommer att avskaffas - om inte protesterna gör intryck. Här en intressant online-petition mot avskaffandet av nattaagen.

http://www.nachtzug-bleibt.eu/.

Jag tycker det är trist, som sagt. Detta ocksaa mycket därför att säkerheten inom den tyska kultursfären varit god gällande nattaagsresande - vilket inte alls varit fallet t .ex. i länder som Serbien.
#10 2016-05-25, 20:05
Custom_made
Ursprungligen postat av intePK14
Jo, men att resa med nattbuss är ju väldigt obekvämt! Även om man lyckas somna sittande, blir kvalitén paa sömnen betydligt sämre än om man sover liggande paa nattaag!

Jag känner väl till Fernbus och deras 8-EURO-erbjudanden. Dock kostar längre sträckor oftast mer.

En gaang aakte jag faktiskt med nattbuss en längre sträcka genom Tyskland. Ett gäng berusade typer klev paa bussen, och fraagade busschauffören gaang paa gaang om han hade öl att sälja. Till slut fick han nog, och hotade att kalla paa polis . Nej, resa med nattbuss gör jag aldrig mer..


HAHA vilken mes!

"Klev på fyllisar på bussen och pratade en gång, jag blev så rädd så jag pissade ner mig mer än fyllisarna"

Är det det värsta scenariot du kan tänka dig? Haha, du låter som en bortskämd pudel!
#11 2016-05-25, 21:36
BAB7
Ursprungligen postat av intePK14
ICE-nattaag...det innebär väl att man tvingas sitta om man aaker ICE-nattaag fr.o.m. slutet av 2016? Naagra ligg- eller sovplaser kommer inte att finnas.
CNL-nattaagen, liksom naturligtvis DB-nattagen kommer att avskaffas - om inte protesterna gör intryck. Här en intressant online-petition mot avskaffandet av nattaagen.

http://www.nachtzug-bleibt.eu/.

Jag tycker det är trist, som sagt. Detta ocksaa mycket därför att säkerheten inom den tyska kultursfären varit god gällande nattaagsresande - vilket inte alls varit fallet t .ex. i länder som Serbien.


Ja, så har jag uppfattat det, och DB vill även utöka turerna på nätterna med ICE-tågen, förmodligen känner de att de på allvar nu måste ta upp kampen med bussbolagen.

Det var värt ett försök med petitionen men det hjälpte inte:
http://www.zeit.de/news/2016-05/22/verkehr-bahn-bleibt-dabeiletzter-nach...
-DB står fast vid beslutet och vidhåller att det är ren förlust att köra nattågen vidare, de flesta av nattågen är 40 år gamla och i behov av att bytas ut och förlusten för DB's nattåg förra året var 31 miljoner euro.
#12 2016-05-25, 23:00
intePK14
Ursprungligen postat av Custom_made
HAHA vilken mes!

"Klev på fyllisar på bussen och pratade en gång, jag blev så rädd så jag pissade ner mig mer än fyllisarna"

Är det det värsta scenariot du kan tänka dig? Haha, du låter som en bortskämd pudel!


Du laater som en idiotisk fyllskalle - som passar bra in paa nattbussarna! Jag var aldrig det minsta rädd för övrigt, däremot var det naturligtvis irriterande för alla normalt funtade. Förmodligen har du heller aldrig aakt nattaag i hela ditt misslyckade liv...