Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#61 2019-01-12, 06:11
Merwinna
Om det nya regeringssamarbetet går igenom, ska det bli nattåg till Europa igen! Men jag antar att vår regering inte kan bestämma detta ensam, utan det måste till ett sambarbete med Deutsche Bahn exempelvis. Själv hoppas jag på det - jag har saknat nattågen! Det var så praktiskt att låta sig vaggas till sömns av dunket mot skenorna, vakna fräsch, få en frukostbricka med hett kaffe - och komma fram till sin destination mitt i city, i stället för på en flygplats långt utanför staden. Dessutom miljövänligt (vilket ju är Mp:s syfte med detta).

Färjan Trelleborg-Rostock finns ja, som det har skrivits här i tråden, men det blir för få timmars sömn även om man tar en hytt.
#62 2019-01-12, 14:52
dubbelbottnad
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det nya regeringssamarbetet går igenom, ska det bli nattåg till Europa igen! Men jag antar att vår regering inte kan bestämma detta ensam, utan det måste till ett sambarbete med Deutsche Bahn exempelvis. Själv hoppas jag på det - jag har saknat nattågen! Det var så praktiskt att låta sig vaggas till sömns av dunket mot skenorna, vakna fräsch, få en frukostbricka med hett kaffe - och komma fram till sin destination mitt i city, i stället för på en flygplats långt utanför staden. Dessutom miljövänligt (vilket ju är Mp:s syfte med detta).

Färjan Trelleborg-Rostock finns ja, som det har skrivits här i tråden, men det blir för få timmars sömn även om man tar en hytt.


De nattåg, som idag går till/från Tyskland, drivs av österrikiska ÖBB, vad jag vet. Tyskarna har tyvärr blivit dumma även i tågsammanhang. OM det skulle startas nattågstrafik mellan Tyskland och Sverige, skulle väl Sverige få sköta verksamheten. Eller kanske ÖBB?
#63 2019-01-12, 17:27
Merwinna
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
De nattåg, som idag går till/från Tyskland, drivs av österrikiska ÖBB, vad jag vet. Tyskarna har tyvärr blivit dumma även i tågsammanhang. OM det skulle startas nattågstrafik mellan Tyskland och Sverige, skulle väl Sverige få sköta verksamheten. Eller kanske ÖBB?


Jaså? Ja, Isabella måste väl ha någon plan för det, eftersom hon utlovar snabbtåg samt nattåg till kontinenten nu. Inte ens nattågen till Köpenhamn har funkat sista året: man får byta till Öresundståget i Malmö. Eller ännu värre i Lund - om man bokar via nätet, händer det ofta att det inte går att boka ända till Malmö. Fast man så väl behöver den extra halvtimmens sömn fram till Lund.
#64 2019-01-12, 20:13
dubbelbottnad
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Ja, Isabella måste väl ha någon plan för det, eftersom hon utlovar snabbtåg samt nattåg till kontinenten nu. Inte ens nattågen till Köpenhamn har funkat sista året: man får byta till Öresundståget i Malmö. Eller ännu värre i Lund - om man bokar via nätet, händer det ofta att det inte går att boka ända till Malmö. Fast man så väl behöver den extra halvtimmens sömn fram till Lund.


Det har ju funnits direkttåg, natt, Stockholm-Hamburg, via Puttgarden - Lübeck. Men det måste vara över 20 år sedan de avvecklades. Finns med i ett avsnitt i filmen "Den demokratiske terroristen". Naturligtvis är det inte omöjligt att återinföra, om nu viljan finns.
#65 2019-01-12, 20:19
Merwinna
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det har ju funnits direkttåg, natt, Stockholm-Hamburg, via Puttgarden - Lübeck. Men det måste vara över 20 år sedan de avvecklades. Finns med i ett avsnitt i filmen "Den demokratiske terroristen". Naturligtvis är det inte omöjligt att återinföra, om nu viljan finns.


Jo, jag kommer ihåg det från min barndom, när jag reste i Europa med mina föräldrar. Menar man allvar med att avveckla flyget för nöjesresor, så är det ju de smidiga tågförbindelserna vi måste få tillbaka...
#66 2019-01-21, 02:02
Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/flera-hinder-pa-vagen-for-nattag-mot-ko...

Nu kör den nya regeringen igång. Jag hatar den, men just det här med nattågen är jag tacksam för om det fungerar! Trafikverket ska enligt överenskommelsen mellan Mp, S, L och C ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. I artikeln nämns dock ett antal svårigheter med att få igång nattågen till Tyskland och övriga kontinenten igen:

https://www.expressen.se/nyheter/flera-hinder-pa-vagen-for-nattag-mot-ko...

Det står bland annat om låg lönsamhet då få resenärer är intresserade, och hellre använder de lågprisflyg som finns nu. Men om man pratar med folk, så verkar det visst finnas många som är intresserade av nattåg - att de inte reser med nattåg beror på att det nästan inte finns några, typ. Jag tror att SJ - eventuellt med stöd från staten - måste ta en period med låg beläggning i kombination med intensiv marknadsföring, tills folk fattar att det GÅR att åka nattåg till kontinenten igen!
#67 2019-03-22, 02:35
Cuprum
Funkar ju bra att åka dagtåg till tyskland annars från Köpenhamn. Senaste semestern tog jag tåget från sthlm tidigt på morgonen och hann fram till resans slutmål (Dresden) runt kl. 22 samma dag.

Gott om tid för lunch vid bytet i Köpenhamn men däremot blev de jävligt tight när jag skulle byta i Hamburg runt middagstid (tåget Köpenhamn-Hamburg var försenad).

Nattåg hade varit najs men vinner ingen tid på de. Kan se att de lönar sig för skåningar som enkelt kan åka på kvällen och sova igenom resan. Men mig som bor längre upp i landet måste först färdas 5 timmar ner till malmö/köpenhamn så känns inte lika värt att åka nattåg då, kan man lika gärna fortsätta med tågresan landvägen.
#68 2019-03-22, 07:02
Merwinna
Ursprungligen postat av Cuprum
Funkar ju bra att åka dagtåg till tyskland annars från Köpenhamn. Senaste semestern tog jag tåget från sthlm tidigt på morgonen och hann fram till resans slutmål (Dresden) runt kl. 22 samma dag.

Gott om tid för lunch vid bytet i Köpenhamn men däremot blev de jävligt tight när jag skulle byta i Hamburg runt middagstid (tåget Köpenhamn-Hamburg var försenad).

Nattåg hade varit najs men vinner ingen tid på de. Kan se att de lönar sig för skåningar som enkelt kan åka på kvällen och sova igenom resan. Men mig som bor längre upp i landet måste först färdas 5 timmar ner till malmö/köpenhamn så känns inte lika värt att åka nattåg då, kan man lika gärna fortsätta med tågresan landvägen.


Det funkar ju om vagnarna växlas automatiskt, så man inte behöver byta någonstans. Först kan man vara vaken ett par timmar, gå och äta en god middag i restaurangvagnen o.s.v.. Förhoppningsvis kommer SJ i så fall att byta ut sina hemska, trista bistros mot en mer lyxig restaurangvagn på nattågen, som det var när jag var barn! Sedan går man och lägger sig, och räknar med att tågklarerarna klarar sitt jobb, sover lugnt och vaknar upp en timme före Hamburg, så man hinner fräscha upp sig och äta frukost innan man hamnar rakt i hjärtat av Hamburg.
#69 2019-04-03, 21:57
BAB7
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/flera-hinder-pa-vagen-for-nattag-mot-ko...

Nu kör den nya regeringen igång. Jag hatar den, men just det här med nattågen är jag tacksam för om det fungerar! Trafikverket ska enligt överenskommelsen mellan Mp, S, L och C ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. I artikeln nämns dock ett antal svårigheter med att få igång nattågen till Tyskland och övriga kontinenten igen:

https://www.expressen.se/nyheter/flera-hinder-pa-vagen-for-nattag-mot-ko...

Det står bland annat om låg lönsamhet då få resenärer är intresserade, och hellre använder de lågprisflyg som finns nu. Men om man pratar med folk, så verkar det visst finnas många som är intresserade av nattåg - att de inte reser med nattåg beror på att det nästan inte finns några, typ. Jag tror att SJ - eventuellt med stöd från staten - måste ta en period med låg beläggning i kombination med intensiv marknadsföring, tills folk fattar att det GÅR att åka nattåg till kontinenten igen!


Här har du lite mer:https://www.welt.de/reise/nah/article190385865/Reisen-mit-der-Bahn-Wo-die-besten-Nachtzuege-fuer-Touristen-fahren.html
#70 2019-04-03, 22:59
Merwinna


Tack! Inte bara jag som längtar efter nattågen alltså... och ser det romantiska i dem!

Det är den österrikiska statliga järnvägen man får åka med nedåt Sydeuropa, alltså. Men svenskarna och danskarna måste få ordning på Öresundsbron först och främst, idag måste man byta till de små Öresundstågen i Malmö eller Lund för att komma över till Danmark, p.g.a. att det är olika el- och signalsystem i Danmark och Sverige. Och sedan ta ett nytt tåg ifrån Köpenhamn. Blir inte många timmar att sova då.

Såg i artikeln att Snälltåget tar tåget på färjan, för att komma undan problemet med Öresundsbron, men det tycker jag känns läskigt när man sover. Tänk om det skulle hända något... Eller så måste man faktiskt gå ut och gå upp och sätta sig i övervåningen på färjan under överfarten. Så var det i alla fall när min dotter och jag åkte med den där tågfärjan från Köpenhamn till Tyskland i somras. Ingen fick stanna kvar i tågvagnarna, de låstes.

Dessutom finns det en idiotisk regel i EU, att lokföraren måste behärska språken i de länder han kör igenom - medan flyget gick över till engelskan över hela världen för länge sedan. Det kommer att ta tid att få ordning på detta, men nu har vår regeringen i alla fall en VILJA för första gången på många herrans år, och kanske kan våra politiker även påverka nere i Bryssel. Det är nästan det enda positiva jag ser med Mp i regeringen!

Här kan DU (och alla andra) läsa mer:

https://www.linkedin.com/pulse/j%C3%A4rnv%C3%A4gens-spr%C3%A5kutmaning-l...
#71 2019-04-04, 14:01
Nochills
Nattågstrafiken är helt nödvändig här i Sverige för turismens skull, framför allt norröver genom de vida skogarna. Utländska turister och studenter fullkomligt älskar att åka över 16 timmar från Stockholms Central upp till Kiruna, vidare till Abisko och Riksgränsen.
#72 2019-04-04, 14:04
Merwinna
Ursprungligen postat av Nochills
Nattågstrafiken är helt nödvändig här i Sverige för turismens skull, framför allt norröver genom de vida skogarna. Utländska turister och studenter fullkomligt älskar att åka över 16 timmar från Stockholms Central upp till Kiruna, vidare till Abisko och Riksgränsen.


Jo, och för dom är säkert även dagtimmarna, när de får betrakta den svenska naturen genom tågfönstret, spännande. Men när man har sett samma åkrar, skogar och stationshus hundra gånger - not so much, så då sover man gärna bort tiden.