Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#13 2016-05-25, 23:30
intePK14
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, så har jag uppfattat det, och DB vill även utöka turerna på nätterna med ICE-tågen, förmodligen känner de att de på allvar nu måste ta upp kampen med bussbolagen.

Det var värt ett försök med petitionen men det hjälpte inte:
http://www.zeit.de/news/2016-05/22/verkehr-bahn-bleibt-dabeiletzter-nach...
-DB står fast vid beslutet och vidhåller att det är ren förlust att köra nattågen vidare, de flesta av nattågen är 40 år gamla och i behov av att bytas ut och förlusten för DB's nattåg förra året var 31 miljoner euro.


Vänta nu, petitionen har ju inte inlämnats ännu - den 31 maj 2016, staar det ju skrivet. Saa det är inte helt klart ännu hur de blir med nattaagstrafiken framöver.

En konstig sak, är att tyska tidningar i princip inte alls har skrivit om detta!
#14 2016-05-26, 15:04
tryll
Det tar väl inte mer än sex timmar eller så att åka Hamburg till Munchen.
Jag förstår att de inte vill köra nattåg med sovkupe för det.
Jag har själv åkt genom Tyskland sittandes i en vanlig kupé. Klart man är lite trött nästa dag, men det är nästan lite för kort för sovvagn.

Men tex Wien till Bukarest, Paris till Madrid eller Berlin till Moskva är nattåg som är både trevliga och väl värda pengarna. Med nattåg sparar man en hotellnatt och kommer fräsch och utvilad till sitt mål, tidigt på morgonen.

Jag har förstås inte rest sen flyktingkrisen började och vissa sträckor kanske är "drabbade" dvs fulla av flyktingfamiljer,"ensamkommande" och andra.

I östeuropa kan det vara snorbilligt med tåg och dessutom trevligt och gemytligt.
Man känner att man reser på riktigt i stället för det surrealistiska i nära identiska flygplatser med en obekväm slummer i en flygplansfotölj däremellan.
#15 2016-05-26, 16:25
intePK14
Ursprungligen postat av tryll
Det tar väl inte mer än sex timmar eller så att åka Hamburg till Munchen.
Jag förstår att de inte vill köra nattåg med sovkupe för det.
Jag har själv åkt genom Tyskland sittandes i en vanlig kupé. Klart man är lite trött nästa dag, men det är nästan lite för kort för sovvagn.

Men tex Wien till Bukarest, Paris till Madrid eller Berlin till Moskva är nattåg som är både trevliga och väl värda pengarna. Med nattåg sparar man en hotellnatt och kommer fräsch och utvilad till sitt mål, tidigt på morgonen.

Jag har förstås inte rest sen flyktingkrisen började och vissa sträckor kanske är "drabbade" dvs fulla av flyktingfamiljer,"ensamkommande" och andra.

I östeuropa kan det vara snorbilligt med tåg och dessutom trevligt och gemytligt.
Man känner att man reser på riktigt i stället för det surrealistiska i nära identiska flygplatser med en obekväm slummer i en flygplansfotölj däremellan.


Nej, med de reguljära nattågen tar det längre tid. Att sträckan skulle vara "för kort" för nattåg, är felaktigt. ICE-tågen går visserligen snabbare, men det är en annan sak.

I en del östeuropeiska länder är det just säkerhetsproblem, som gör att man bör avstå från nattåg där. Ett exempel är streckan Belgrad-Budapest, där ligor satt i system att ta sig in i låsta sovkupéer och spruta knock-out-gas över de sovande - och stjäla rubbet. Så var det för ett antal år sedan, hur som helst.
#16 2016-05-26, 18:33
BAB7
Ursprungligen postat av tryll
Det tar väl inte mer än sex timmar eller så att åka Hamburg till Munchen.
Jag förstår att de inte vill köra nattåg med sovkupe för det.
Jag har själv åkt genom Tyskland sittandes i en vanlig kupé. Klart man är lite trött nästa dag, men det är nästan lite för kort för sovvagn.

Men tex Wien till Bukarest, Paris till Madrid eller Berlin till Moskva är nattåg som är både trevliga och väl värda pengarna. Med nattåg sparar man en hotellnatt och kommer fräsch och utvilad till sitt mål, tidigt på morgonen.

Jag har förstås inte rest sen flyktingkrisen började och vissa sträckor kanske är "drabbade" dvs fulla av flyktingfamiljer,"ensamkommande" och andra.

I östeuropa kan det vara snorbilligt med tåg och dessutom trevligt och gemytligt.
Man känner att man reser på riktigt i stället för det surrealistiska i nära identiska flygplatser med en obekväm slummer i en flygplansfotölj däremellan.


Österrikiska ÖBB kommer väl troligtvis även i framtiden att köra nattåg (med sovvagn) genom Tyskland, Bla Wien-Hamburg osv.

Flyktingkrisen är över, så det behöver du inte bekymra dig över.
#17 2016-05-26, 18:41
Dieseltratt
Ursprungligen postat av BAB7
Nu är jag egentligen inte alls insatt i det här med tåg/nattåg och sånt, så risken är att jag skriver något som är självklart..

Jag kollade runt på nätet och det står att DB ska dra in alla sina nattåg, pga av det inte lönar sig, de har gått med förlust innan och dessutom var tågen gamla och i behov av att bytas ut.

Men! DB kommer även i fortsättningen att köra tåg på nätterna, det är bara de sk. nattågen med sovvagnar som ställs in, DB's ICE tåg kommer även i fortsättningen att köra nattetid, de skulle även öka antalet turer med ICE under nattetid.

Jag trodde först att de skulle ställa in alla tåg som rullar nattetid, men så är det alltså inte!

Det kanske skulle vara en god idé egentligen. Sluta med all passagerartrafik på nätterna och helt överlåta halva dygnet till den långsammare godstrafiken. Sedan skulle man kunna köra de snabbare passagerartågen dagtid och förkorta restiden.
#18 2016-05-26, 18:54
BAB7
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Det kanske skulle vara en god idé egentligen. Sluta med all passagerartrafik på nätterna och helt överlåta halva dygnet till den långsammare godstrafiken. Sedan skulle man kunna köra de snabbare passagerartågen dagtid och förkorta restiden.


Nej, det hade nog varit självmord för tågtrafiken, eftersom deras största konkurrent är den växande busstrafiken som satsar stenhårt på turer dygnet runt och till låga priser.
#19 2016-05-26, 19:25
Dieseltratt
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det hade nog varit självmord för tågtrafiken, eftersom deras största konkurrent är den växande busstrafiken som satsar stenhårt på turer dygnet runt och till låga priser.

Men inte i Sverige väl. Tyskland är ju i jämförelse med Sverige enormt. Busstrafik i Sverige går väl inte så jäkla bra just nu. Det går ju inga linjer norr om Stockholm, förutom norrlandskustenbussarna.
#20 2016-05-26, 19:52
BAB7
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Men inte i Sverige väl. Tyskland är ju i jämförelse med Sverige enormt. Busstrafik i Sverige går väl inte så jäkla bra just nu. Det går ju inga linjer norr om Stockholm, förutom norrlandskustenbussarna.


I Sverige kan det nog vara annorlunda, Sverige är geografiskt ett svårare kapitel, större ytor, färre stora städer och mindre folk, - dvs mindre kundunderlag, men i Tyskland är resor med buss mellan storstäderna enormt populärt och trenden är ökande.

Flyg är dyrt och ofta är flygplatsen utanför stan vilket gör det mer komplicerat.
Tåg är dyrt men annars väldigt bra, ICE tågen är väldigt fina.
Buss är okomplicerat, mycket billigt och kräver ingen som helst planering, biljett kan köpas direkt på ZOB/busstationen som alltid ligger centralt.
Och bussbolagen kör varje timme, dygnet runt mellan de största städerna i Tyskland.
Bil saknar de flesta storstadsbor i Tyskland.
#21 2016-05-26, 23:14
hanssachs
De indragna nattågen gör det svårt för resor genom Tyskland, som till Italien då man utmärkt kan använda nattågen Hamburg-Munchen eller Hamburg-Basel. En annan försämring är inskränkandet av nattrafiken till Berlin. Förr hade vi dagligt nattåg Malm-Berlin. Nu går det bara tre dar i veckan under högsommartid. Det har utmärkt anslutning till dagtåget Berlin-Wien. Resa till Wien försvåras de årstider tåget numera inte går.
#22 2016-05-27, 00:26
intePK14
Ursprungligen postat av BAB7
Österrikiska ÖBB kommer väl troligtvis även i framtiden att köra nattåg (med sovvagn) genom Tyskland, Bla Wien-Hamburg osv.

Flyktingkrisen är över, så det behöver du inte bekymra dig över.


Njae...är du säker paa detta? ÖBB ansvarar väl inte själva för nattaagen Wien-Berlin t. ex. ? Wien-Hamburg visste jag inte ens om att det fanns. Hamburg-Zürich, däremot, kommer att försvinna i och med att hela CNL:s nattaagstrafik till Tyskland slopas.
#23 2016-05-27, 01:33
BAB7
Ursprungligen postat av intePK14
Njae...är du säker paa detta? ÖBB ansvarar väl inte själva för nattaagen Wien-Berlin t. ex. ? Wien-Hamburg visste jag inte ens om att det fanns. Hamburg-Zürich, däremot, kommer att försvinna i och med att hela CNL:s nattaagstrafik till Tyskland slopas.


Här står det att ÖBB förhandlar med DB om att ta över vissa sträckor.
http://www.nzz.ch/schweiz/nachtzuege-sind-nicht-ueberall-auf-dem-abstell...

Och här är sträckan "Wien-Hamburg" med på ÖBB's hemsida, står precis ovanför rubriken "Reisekategorien und Ausstattung"
http://www.oebb.at/de/leistungen-und-services/im-zug/euronight-reisekategorien
#24 2016-05-27, 15:40
tryll
Ursprungligen postat av intePK14
I en del östeuropeiska länder är det just säkerhetsproblem, som gör att man bör avstå från nattåg där. Ett exempel är streckan Belgrad-Budapest, där ligor satt i system att ta sig in i låsta sovkupéer och spruta knock-out-gas över de sovande - och stjäla rubbet. Så var det för ett antal år sedan, hur som helst.


Otäckt! Vad är det för konstig gas? Jag har inte hört talas om det här alls.
Nu kommer jag vara orolig om jag åker tåg där igen!

När du sa Serbien så undrade jag om det kan vara någon slags yugoslavisk gangstermetod.
Jag har rest med nattåg från Budapest flera gånger och känt mig mycket säker. Känns mycket smart helt enkelt - mysigt, billigt och praktiskt. Hade inte fallit mig in att det kunde vara någon risk...
Människorna som reser brukar vara trevligt folk - inga problem. Jag har en stark känsla av att patrasket väljer bussar eller budgetflyg.
Har jag bara haft tur eller är det för att jag aldrig varit i ex-Jugoslavien...

Självklart ska man inte paradera med dyra lyxgrejer bland människor som är fattigare än man själv, men det säger ju sig själv.

Det enda som hänt mig på de här sträckorna är jobbiga gränsvakter i områdena där de fortfarande har kvar gränskontroll. Inte så kul att bli väckt mitt i natten när man inte väntar det, av någon argsint figur med en schäfer.