Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#25 2016-05-27, 15:43
tryll
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Men inte i Sverige väl. Tyskland är ju i jämförelse med Sverige enormt. Busstrafik i Sverige går väl inte så jäkla bra just nu. Det går ju inga linjer norr om Stockholm, förutom norrlandskustenbussarna.

Är inte Sverige geografiskt större än Tyskland? Längre lär det vara i alla fall.
Kan inte riktigt komma ihåg hur lång tid olika sträckor tar.

Nattåg Luleå till Stockholm?
Nattåg Hamburg eller Berlin till Wien?
#26 2016-05-27, 18:55
intePK14
Ursprungligen postat av BAB7
Här står det att ÖBB förhandlar med DB om att ta över vissa sträckor.
http://www.nzz.ch/schweiz/nachtzuege-sind-nicht-ueberall-auf-dem-abstell...

Och här är sträckan "Wien-Hamburg" med på ÖBB's hemsida, står precis ovanför rubriken "Reisekategorien und Ausstattung"
http://www.oebb.at/de/leistungen-und-services/im-zug/euronight-reisekategorien


Intressanta länkar - och glädjande nyheter, för ovanlighetens skull! Roligt, att aatminstone ett annat land som Österrike vill fortsätta köra nattaagstrafik! Daa kommer troligen inte alla nattaag fraan tyska städer eller genom Tyskland att slopas.
#27 2016-05-27, 19:07
intePK14
Ursprungligen postat av tryll
Otäckt! Vad är det för konstig gas? Jag har inte hört talas om det här alls.
Nu kommer jag vara orolig om jag åker tåg där igen!

När du sa Serbien så undrade jag om det kan vara någon slags yugoslavisk gangstermetod.
Jag har rest med nattåg från Budapest flera gånger och känt mig mycket säker. Känns mycket smart helt enkelt - mysigt, billigt och praktiskt. Hade inte fallit mig in att det kunde vara någon risk...
Människorna som reser brukar vara trevligt folk - inga problem. Jag har en stark känsla av att patrasket väljer bussar eller budgetflyg.
Har jag bara haft tur eller är det för att jag aldrig varit i ex-Jugoslavien...

Självklart ska man inte paradera med dyra lyxgrejer bland människor som är fattigare än man själv, men det säger ju sig själv.

Det enda som hänt mig på de här sträckorna är jobbiga gränsvakter i områdena där de fortfarande har kvar gränskontroll. Inte så kul att bli väckt mitt i natten när man inte väntar det, av någon argsint figur med en schäfer.


Du har väl rest nattaaget Budapest-Berlin? Den sträckan är mig veterligt säker att resa i sovkupé, förutsatt att man laaser om sig. Jag har aakt den sträckan (del av) Wien-Berlin, dock endast i sittvagn nattetid. En kvinna, som satt i en annan sittplatskupé kom in till oss alldeles uppbragd över att en alkoholiserad person hade uppträtt hotfullt och aggressivt(!) Saa att resa med nattaag är inte helt riskfritt, även om rättssäkerheten i Västeuropa nog kan betraktas som högre. Som en liten anekdot kan jag berätta, att jag under nämnda resa endast behövde betala biljett till tjeckiska gränsen, daa den senare konduktören glömde/struntade i att kontrollera...att resa nästan gratis är alltid kul!

Jag vet inte vad det kan ha varit för gas, men den ska visst lukta "ruttna ägg", enligt vittnesmaal. Just sträckan Belgrad-Budapest vaar/är länge ökänd för dessa fula stölder nattetid, som av allt att döma bedrivits organiserat under maanga aar. Det finns flera skildringar paa nätet, bara att googla! "Tvaa meter laang gangster, som senare hoppade av taaget". Taaagen gaar sakta, i snitt endast 40 km/h den sträckan.

Jag har själv varit lite nyfiken paa sträckan Timisoara - Bukarest, nattetid - men med tanke paa det jag vet om Serbien, har jag avstaatt, tills vidare..
#28 2016-05-27, 22:32
Dieseltratt
Ursprungligen postat av tryll
Är inte Sverige geografiskt större än Tyskland? Längre lär det vara i alla fall.
Kan inte riktigt komma ihåg hur lång tid olika sträckor tar.

Nattåg Luleå till Stockholm?
Nattåg Hamburg eller Berlin till Wien?

En dålig formulering kom jag på i efterhand. Jag tänkte i befolkningstäthet, där Sverige har en befolkning på 20 per km² medan Tyskland har en på 227 per km². Underlaget för att bedriva nattåg i Tyskland måste vara enormt mycket större än i Sverige, oavsett vilka sträckor man talar om. De kör ju ett nattåg om dagen mellan Luleå och Göteborg, men en sådan resa tar ju mer än ett halvt dygn på vår antika järnväg.
#29 2016-05-29, 13:16
tryll
Ursprungligen postat av intePK14
Du har väl rest nattaaget Budapest-Berlin? Den sträckan är mig veterligt säker att resa i sovkupé, förutsatt att man laaser om sig. Jag har aakt den sträckan (del av) Wien-Berlin, dock endast i sittvagn nattetid. En kvinna, som satt i en annan sittplatskupé kom in till oss alldeles uppbragd över att en alkoholiserad person hade uppträtt hotfullt och aggressivt(!) Saa att resa med nattaag är inte helt riskfritt, även om rättssäkerheten i Västeuropa nog kan betraktas som högre. Som en liten anekdot kan jag berätta, att jag under nämnda resa endast behövde betala biljett till tjeckiska gränsen, daa den senare konduktören glömde/struntade i att kontrollera...att resa nästan gratis är alltid kul!

Jag vet inte vad det kan ha varit för gas, men den ska visst lukta "ruttna ägg", enligt vittnesmaal. Just sträckan Belgrad-Budapest vaar/är länge ökänd för dessa fula stölder nattetid, som av allt att döma bedrivits organiserat under maanga aar. Det finns flera skildringar paa nätet, bara att googla! "Tvaa meter laang gangster, som senare hoppade av taaget". Taaagen gaar sakta, i snitt endast 40 km/h den sträckan.

Jag har själv varit lite nyfiken paa sträckan Timisoara - Bukarest, nattetid - men med tanke paa det jag vet om Serbien, har jag avstaatt, tills vidare..


Nja, i Tyskland har jag som vuxen mest rest dagtid. Mycket i jobbsammanhang-
Jättefina tåg också. Jag brukar resa förstaklass men även andra klass ser bra ut. Finaste tågen i Europa, tror jag. Däremot tycker jag att Västeuropa har mycket antisocialt beteende på tågen. Skräniga högljudda, skräpiga människor och mycket icke-europeer. Jag känner mig obehagligt till mods med dem. Det är pga folket som jag betalar för första klass ibland även privat.

I östeuropa har jag rest privat. Där det etniskt vitt, och vanliga människor som reser med tåg eftersom det är mycket billigare än flyg i alla lägen. Mycket mindre antisocialt beteende. Där brukar jag inte åka förstaklass eftersom man då får vara helt ensam i kupé eller vagn, vilket känns obehagligt i de här länderna. Folk är någolunda tysta så man kan läsa eller jobba på datorn i lugn och ro.

I liggvagnar i f.d. Sovjet kan man inte bli rånad eller besvärad på något annat sätt eftersom någon skulle upptäcka det och stoppa det. Eftersom alla är i samma vagn. Dessutom så är övriga resenärer normalt hyggligt folk som är skötsamt. Om någon spårar ur så blir de tillsagda på skarpen av övriga resenärer och konduktör. Folk har rutin på att resa med nattåg så allt går smidigt till. Enda problemet är om man skulle hamna i samma vagn som en småbarnsfamilj.
Men för min del känns det tryggare där så länge man håller koll på sina prylar och iakttar normal försiktighet.

Timisoara Bukarest låter som zigenarexpressen. Det tror jag kan vara ett undantag i Europa. Du kommer bli väckt flera gånger under natten på gammaldags gränskontroller. Inget kul.
Där skulle jag inte åka nattåg.
#30 2016-05-29, 15:21
intePK14
Ursprungligen postat av tryll
Nja, i Tyskland har jag som vuxen mest rest dagtid. Mycket i jobbsammanhang-
Jättefina tåg också. Jag brukar resa förstaklass men även andra klass ser bra ut. Finaste tågen i Europa, tror jag. Däremot tycker jag att Västeuropa har mycket antisocialt beteende på tågen. Skräniga högljudda, skräpiga människor och mycket icke-europeer. Jag känner mig obehagligt till mods med dem. Det är pga folket som jag betalar för första klass ibland även privat.

I östeuropa har jag rest privat. Där det etniskt vitt, och vanliga människor som reser med tåg eftersom det är mycket billigare än flyg i alla lägen. Mycket mindre antisocialt beteende. Där brukar jag inte åka förstaklass eftersom man då får vara helt ensam i kupé eller vagn, vilket känns obehagligt i de här länderna. Folk är någolunda tysta så man kan läsa eller jobba på datorn i lugn och ro.

I liggvagnar i f.d. Sovjet kan man inte bli rånad eller besvärad på något annat sätt eftersom någon skulle upptäcka det och stoppa det. Eftersom alla är i samma vagn. Dessutom så är övriga resenärer normalt hyggligt folk som är skötsamt. Om någon spårar ur så blir de tillsagda på skarpen av övriga resenärer och konduktör. Folk har rutin på att resa med nattåg så allt går smidigt till. Enda problemet är om man skulle hamna i samma vagn som en småbarnsfamilj.
Men för min del känns det tryggare där så länge man håller koll på sina prylar och iakttar normal försiktighet.

Timisoara Bukarest låter som zigenarexpressen. Det tror jag kan vara ett undantag i Europa. Du kommer bli väckt flera gånger under natten på gammaldags gränskontroller. Inget kul.
Där skulle jag inte åka nattåg.


Vad är "gammaldags gränskontroller" för naagot? Man passerar ju inga gränser, när man aaker Timisoara-Bukarest.....
#31 2016-06-04, 11:54
tryll
Ursprungligen postat av intePK14
Vad är "gammaldags gränskontroller" för naagot? Man passerar ju inga gränser, när man aaker Timisoara-Bukarest.....


Förlåt, jag blandade ihop var Timisoara ligger. Jag har varit i Bukarest, Iasi och Constanta och några mindre samhällen. Jag pratar inte språket så jag har svårt att få en känsla för hur det verkligen är där. Folket pratar i regel inga språk som jag kan. Jag har aldrig varit i Timisoara. När det gäller regionala landsortståg i Rumänien så är de det värsta jag sett i Europa.

Jag tror inte jag skulle åka lokalt nattåg i Rumänien baserat på mina intryck.
Människorna är generellt trevliga tycker jag, men det finns helt klart mycket skumma typer. Zigenare och andra. Situationen med tågen var det värsta jag personligen upplevt i Europa. Om man tex åker vidare in i Moldavien, vilket rent tekniskt är ett ännu fattigare land, så har de ändå ett mycket bättre tågsystem - gamla Sovjetsystemet med ordentliga, skyltade stationer och personal på stationerna. Konduktörer som faktiskt hjälper folk. Om du kan ryska så kan du prata med vem som helst och ofta hitta skyltar och anvisningar som du förstår. I Rumänien är det verkligen knepigt med enspråkigheten.

T.ex så konstaterade jag att i Rumänien så har de inte ens skyltar på vissa stationer som upplyser om vilken station det är. De har inget högtalarsystem som säger det heller. Om man inte känner igen stationen så får man fråga någon. Pinsamheten är total när man får fråga person efter person och testa olika språk man kan hanka sig fram på, tills man hittar något som någon råkar kunna.

Ibland finns det inte ens perrong på stationerna. Helt surrealistiskt att se människor stiga av rakt på spåren med stora resväskor. Är det mörkt ute så är det ännu konstigare. Folk stiger av med småbarn och bagage på något som liknar en grusväg, helt utan belysning, mitt i natten.

Jag antar att det finns bättre tåg och att jag hamnade på mer primitiva landsortståg men det var faktiskt det underligaste som jag personligen upplevt i tågväg.
#32 2016-07-30, 19:27
har-analys
Ursprungligen postat av BAB7
Här står det att ÖBB förhandlar med DB om att ta över vissa sträckor.
http://www.nzz.ch/schweiz/nachtzuege-sind-nicht-ueberall-auf-dem-abstell...

Och här är sträckan "Wien-Hamburg" med på ÖBB's hemsida, står precis ovanför rubriken "Reisekategorien und Ausstattung"
http://www.oebb.at/de/leistungen-und-services/im-zug/euronight-reisekategorien


Nu verkar det vara klart. ÖBB kommer att ta över nattagstrafiken pa flera sträckor Tyskland-Schweiz och Tyskland-Österrike:

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/oesterreichische-oebb-...
#33 2016-07-30, 19:46
BAB7
Ursprungligen postat av har-analys
Nu verkar det vara klart. ÖBB kommer att ta över nattagstrafiken pa flera sträckor Tyskland-Schweiz och Tyskland-Österrike:

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/oesterreichische-oebb-...


Låter positivt.

"Sie sollen auf folgenden Strecken unterwegs sein: Düsseldorf-Köln-Frankfurt-München-Innsbruck, Hamburg-Berlin-Frankfurt-Karlsruhe-Basel und Hamburg-Hannover-Würzburg-München-Innsbruck. Auch für die Achse Basel-Zürich-Prag ist ein Nachtzug vorgesehen. Sechs andere Nachtreisezüge der ÖBB mit Teilabschnitten in Deutschland sollen unverändert verkehren."
#34 2016-08-04, 23:09
MKG
Österikiska ÖBB ska tydligen börja köra sovvagnar i internationell trafik, nu när DB lägger ner sovvagnstrafiken.
De har kört vissa linjer sedan länge, men de ser väl chansen att kapa åt sig marknadsandelar.

Behovet av sovvagnar har ju minskat allmänt sett, eftersom restiderna med tåg krymper. För 30 år sedan hade till och med Danmark egna sovvagnar, 3-4 st, som gick mellan Köpenhamn och Århus. På den tiden var det tågfärja över Stora Bält så det tog ju ett tag trots det korta avståndet. Nu är det bro sedan mitten av 1990-talet, det i kombination med elektrifiering (Danmark hade bara diesellok fram till 1985) har minskat restiden med två-tre timmar.
#35 2016-08-04, 23:52
har-analys
Ursprungligen postat av MKG
Österikiska ÖBB ska tydligen börja köra sovvagnar i internationell trafik, nu när DB lägger ner sovvagnstrafiken.
De har kört vissa linjer sedan länge, men de ser väl chansen att kapa åt sig marknadsandelar.

Behovet av sovvagnar har ju minskat allmänt sett, eftersom restiderna med tåg krymper. För 30 år sedan hade till och med Danmark egna sovvagnar, 3-4 st, som gick mellan Köpenhamn och Århus. På den tiden var det tågfärja över Stora Bält så det tog ju ett tag trots det korta avståndet. Nu är det bro sedan mitten av 1990-talet, det i kombination med elektrifiering (Danmark hade bara diesellok fram till 1985) har minskat restiden med två-tre timmar.


Det är en trist utveckling pa tagfronten överlag. Det finns nattag t. ex. sträckan Malmö-Berlin, men endast med liggplatser (och jag har för mig endast över sommaren). Utbudet har försämrats markant, men det är bra att ÖBB tar över - även om de inte gör det pa den av mig nämnda sträckan...
#36 2016-08-04, 23:53
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av tryll
Det tar väl inte mer än sex timmar eller så att åka Hamburg till Munchen.
Jag förstår att de inte vill köra nattåg med sovkupe för det.
Jag har själv åkt genom Tyskland sittandes i en vanlig kupé. Klart man är lite trött nästa dag, men det är nästan lite för kort för sovvagn.

Men tex Wien till Bukarest, Paris till Madrid eller Berlin till Moskva är nattåg som är både trevliga och väl värda pengarna. Med nattåg sparar man en hotellnatt och kommer fräsch och utvilad till sitt mål, tidigt på morgonen.

Jag har förstås inte rest sen flyktingkrisen började och vissa sträckor kanske är "drabbade" dvs fulla av flyktingfamiljer,"ensamkommande" och andra.

I östeuropa kan det vara snorbilligt med tåg och dessutom trevligt och gemytligt.
Man känner att man reser på riktigt i stället för det surrealistiska i nära identiska flygplatser med en obekväm slummer i en flygplansfotölj däremellan.


Det finns ett natttåg som körs av DSB mellan Hamburg och Köpenhamn men jag **tror** att de kör via Jylland och med alla dessa muslimer i omlopp rekommenderar jag att man handlar en förstaklassbiljett om man måste resa den sträckan med tåg. Det kan vara farligt att åka andraklass nattetid nuförtiden. Tror inte att det tåget som körs nattetid har sov eller liggvagn.
Zigenare har jag aldrig sett på tågen mot Skandinavien för de tycker inte om att visa pass eller idkort men det finns en hel del muslimer och vissa av dem ser man att de inte är vana att vistas bland vita människor.