Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#37 2016-08-05, 00:23
hanssachs
Ursprungligen postat av har-analys
Det är en trist utveckling pa tagfronten överlag. Det finns nattag t. ex. sträckan Malmö-Berlin, men endast med liggplatser (och jag har för mig endast över sommaren). Utbudet har försämrats markant, men det är bra att ÖBB tar över - även om de inte gör det pa den av mig nämnda sträckan...

Nattförnindelsen Malmö - Berlin har försämrats på sista åren. Förr hade vi daglig nattförvindelse hela året som tog c:a 8 timmar, men nu tre dar i veckan och endast på sommaren som tar 12 timmar.
#38 2016-08-05, 15:15
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av hanssachs
Nattförnindelsen Malmö - Berlin har försämrats på sista åren. Förr hade vi daglig nattförvindelse hela året som tog c:a 8 timmar, men nu tre dar i veckan och endast på sommaren som tar 12 timmar.



snalltaget.se

Lördag 6 aug 2016
Biljetten kostar 399kr enkel, om man vill ha egen kupé så kostar det +1600kr. Resan tar 13t25. Avgång 17:00. Liggplats ingår, verkar som det är tre våningar. Synd att det inte går att hoppa av i Hamburg eller Lübeck.
#39 2016-08-05, 15:56
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
snalltaget.se

Lördag 6 aug 2016
Biljetten kostar 399kr enkel, om man vill ha egen kupé så kostar det +1600kr. Resan tar 13t25. Avgång 17:00. Liggplats ingår, verkar som det är tre våningar. Synd att det inte går att hoppa av i Hamburg eller Lübeck.


Fast anledningen till att man inte kan hoppa av i Hamburg eller Lubeck beror på att tåget inte ens trafikerar dessa städer. Det står ju på hemsidan att tåget kör sträckan Malmö - Trelleborg - färja - Sassnitz - Berlin. Fast det är inte ens stopp i Trelleborg/Sassnitz. Det är bara väntetider för att invänta tågfärjan, men man får inte kliva av/ombord tåget. Vill man åka till Hamburg eller Lubeck så får man satsa på dagståg via Danmark istället.
#40 2016-08-05, 17:46
har-analys
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
snalltaget.se

Lördag 6 aug 2016
Biljetten kostar 399kr enkel, om man vill ha egen kupé så kostar det +1600kr. Resan tar 13t25. Avgång 17:00. Liggplats ingår, verkar som det är tre våningar. Synd att det inte går att hoppa av i Hamburg eller Lübeck.


Vem sjutton betalar +1.600 kr för en kupé - med liggplats - utan handfat ens?? Typiskt svenskt att komma pa idén att erbjuda det...
#41 2016-08-06, 00:04
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av har-analys
Vem sjutton betalar +1.600 kr för en kupé - med liggplats - utan handfat ens?? Typiskt svenskt att komma pa idén att erbjuda det...


399 för biljetten plus ytterligare 1600kr om man vill sova själv.
Vill man dela kupé med fem andra (inklusive snarkare) så är det 399 man betalar enkel.
#42 2016-08-06, 00:09
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av Spyrran
Fast anledningen till att man inte kan hoppa av i Hamburg eller Lubeck beror på att tåget inte ens trafikerar dessa städer. Det står ju på hemsidan att tåget kör sträckan Malmö - Trelleborg - färja - Sassnitz - Berlin. Fast det är inte ens stopp i Trelleborg/Sassnitz. Det är bara väntetider för att invänta tågfärjan, men man får inte kliva av/ombord tåget. Vill man åka till Hamburg eller Lubeck så får man satsa på dagståg via Danmark istället.


Jag vet allt det där du skriver för jag har läst vad som står på hemsidan. det finns en passage i mitt inlägg som börjar med: "synd...".

Jag åker sträckan Skandinavien-Tyskland ofta. Jag känner väl till norra Tyskland och har korsat Danmark härs och tvärs med tåg.
#43 2016-08-06, 00:44
nidbilden
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, så har jag uppfattat det, och DB vill även utöka turerna på nätterna med ICE-tågen, förmodligen känner de att de på allvar nu måste ta upp kampen med bussbolagen.

Det var värt ett försök med petitionen men det hjälpte inte:
http://www.zeit.de/news/2016-05/22/verkehr-bahn-bleibt-dabeiletzter-nach...
-DB står fast vid beslutet och vidhåller att det är ren förlust att köra nattågen vidare, de flesta av nattågen är 40 år gamla och i behov av att bytas ut och förlusten för DB's nattåg förra året var 31 miljoner euro.


Det låter ju som att det är DBs organisation som är skit. Vad är det egentligen som kostar? Med tanke på överpriserna att åka dessa nattåg multiplicerat med antal passagerare som faktiskt får plats på ett tåg så hade det varit enormt intressant att få veta vad det är för grova hål dom har i sin organisation som gör att det inte går att bedriva verksamhet.
#44 2016-08-06, 01:06
BAB7
Ursprungligen postat av nidbilden
Det låter ju som att det är DBs organisation som är skit. Vad är det egentligen som kostar? Med tanke på överpriserna att åka dessa nattåg multiplicerat med antal passagerare som faktiskt får plats på ett tåg så hade det varit enormt intressant att få veta vad det är för grova hål dom har i sin organisation som gör att det inte går att bedriva verksamhet.


Busstrafiken har ökat kraftigt, under 2015 med en ökning på hela 25% jämfört med 2014.
Med Flixbus, det största bussbolaget, kan du åka mellan Hamburg - Berlin från 7 euro enkel resa, och Flixbus kör mellan Hamburg - Berlin 36 gånger per dygn.
Du kan alltså åka när du vill på dygnet, behöver inte boka innan och det kostar bara småpengar.
Det innebär såklart konkurrens för DB, och då är det mest naturliga att dra in på den olönsamma biten, vilket verkar vara nattågen med sovvagn.
#45 2016-08-06, 01:17
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av nidbilden
Det låter ju som att det är DBs organisation som är skit. Vad är det egentligen som kostar? Med tanke på överpriserna att åka dessa nattåg multiplicerat med antal passagerare som faktiskt får plats på ett tåg så hade det varit enormt intressant att få veta vad det är för grova hål dom har i sin organisation som gör att det inte går att bedriva verksamhet.


Man driver bolaget som ett statligt företag och har en massiv overhead för att man inte är tillröckligt kompetent att driva företaget som ett privat företag och sedan lipar man hos politikerna så de ska skjutatill pengar eller snedvrida konkurransen. Med alla kroknäsor som behöver resurser så antar jag att man var tvungen att skära någonstans. Pengarna tryter i kommunistludrets Tyskland. När hubben i Hamburg försvann i och med att DB drog sig ur så drog alla andra länder in sina natttåg. Det är bara danskarna som har ett natttåg som avgår sent ifrån Hamburg men det finns inga liggvagnar eller sovvagnar.

jag tror att det finns en marknad för natttåg. Nattbuss är rena pesten med alla mystiska element som man ska åka med. Man hade kunnat köra tågen vissa dagar i veckan istället för att kapa allt på en enda gång men det visar vad det är för ledarskap på dessa statliga tågbolag.
#46 2016-08-06, 01:36
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av BAB7
Busstrafiken har ökat kraftigt, under 2015 med en ökning på hela 25% jämfört med 2014.
Med Flixbus, det största bussbolaget, kan du åka mellan Hamburg - Berlin från 7 euro enkel resa, och Flixbus kör mellan Hamburg - Berlin 36 gånger per dygn.
Du kan alltså åka när du vill på dygnet, behöver inte boka innan och det kostar bara småpengar.
Det innebär såklart konkurrens för DB, och då är det mest naturliga att dra in på den olönsamma biten, vilket verkar vara nattågen med sovvagn.


det är en myt att man kan åka med flixbus för småpengar utan att boka. det kanske funkar med andra bolag från hamburg.

Lördag 6 aug.
avgång pris
02:45 229kr
08:00 189
10:00 189
12:00 189
14:00 149
16:00 129
23:45 229

De som jag sett handla biljett på plats har betalat i runda svängar det dubbla. Då kan man helt säkert åka med DB för samma pris och spara två timmar om man är flexibel när det gäller avresa under dagen.
#47 2016-08-06, 01:51
BAB7
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
det är en myt att man kan åka med flixbus för småpengar utan att boka. det kanske funkar med andra bolag från hamburg.

Lördag 6 aug.
avgång pris
02:45 229kr
08:00 189
10:00 189
12:00 189
14:00 149
16:00 129
23:45 229

De som jag sett handla biljett på plats har betalat i runda svängar det dubbla. Då kan man helt säkert åka med DB för samma pris och spara två timmar om man är flexibel när det gäller avresa under dagen.


Jaha, ja då är det väl "från" 7 euro då om man bokar i god tid och det gäller kanske också bara vissa avgångar.
För 7 euro låter ju extremt billigt för en resa på 25 mil.

Flixbus blir bara större och större, de har köpt upp flera mindre bussbolag, nu senast köpte de upp bussbolaget "Postbus" (de knallgula bussarna).
#48 2016-08-06, 04:29
BEHZADIRAD
Ursprungligen postat av BAB7
Jaha, ja då är det väl "från" 7 euro då om man bokar i god tid och det gäller kanske också bara vissa avgångar.
För 7 euro låter ju extremt billigt för en resa på 25 mil.

Flixbus blir bara större och större, de har köpt upp flera mindre bussbolag, nu senast köpte de upp bussbolaget "Postbus" (de knallgula bussarna).


Det är säkert så att busstrafik ökar lavinartat. Varje gång jag varit på bussstationen i Hamburg har det varit horder av folk som trängs överallt men allt som glimmar är inte guld. om man har lite is i magen kan man få en billigare resa med db om man kan tänka sig åka tidigare eller senare och då sparar man två timmar i restid och slipper transporteras som boskap. Man ska inte köpa rakt av vad alla andra säger och gör. Speciellt journalister har en tendens att inte greppa verkligheten alla gånger.

Det finns dock en busslinje som går mellan hamburg och berlin. vita bussar som jag sett att de allra snålaste åker med efter de klivit av "lyxbus" i hamburg och det är kanske den linjen du menar. På de bussarna har jag sett att det står från 7 euro till berlin. De skulle jag tro håller mer vad de gör reklam för än "lyxbus".

Det mest intressanta är passkontrollerna mellan länderna där det ofta är att asiater, kroknäsor och annat patrask får följa med polisen för en pratstund. ofta måste man vänta 30-45 minuter för myndigheterna ska kontrollera deras handlingar.