Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tyskland avskaffar nattågen helt i slutet av 2016!

#49 2016-08-06, 10:03
hanssachs
En möjlighet med nattresa till kontinenten är med nattbåten Trelleborg - Travemunde eller Malmö - Travemunde och därifrån vidare med tåg.
#50 2016-08-06, 11:21
har-analys
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
det är en myt att man kan åka med flixbus för småpengar utan att boka. det kanske funkar med andra bolag från hamburg.

Lördag 6 aug.
avgång pris
02:45 229kr
08:00 189
10:00 189
12:00 189
14:00 149
16:00 129
23:45 229

De som jag sett handla biljett på plats har betalat i runda svängar det dubbla. Då kan man helt säkert åka med DB för samma pris och spara två timmar om man är flexibel när det gäller avresa under dagen.


Äsch, dina priser är väl hämtade just vissa dagar under högturismsäsongen. Jag har flera ganger akt just sträckan Hamburg-Berlin, men aldrig betalat mer än 8-11EURO (d.v.s. max 100 kr) - och detta även under en sommarmanad. Taget däremot, kostar ofta minst 29EURO. Bara om du har tur, kan du fa en biljett den sträckan för 19EURO.
#51 2016-08-06, 11:32
har-analys
Ursprungligen postat av hanssachs
En möjlighet med nattresa till kontinenten är med nattbåten Trelleborg - Travemunde eller Malmö - Travemunde och därifrån vidare med tåg.


Problemet är att det blir dyrt. För att fa aka färja natt, krävs att man bokat hytt ocksa. Billigast är Finnlines, som trafikerar Malmö-Travemünde. Där kan man fa biljett inklusive hytt för 92EURO (drygt 800 kr). Men sedan är det krangligt att ta sig fran t. ex. Hamburg till färjeläget i Travemünde med tag - och dessutom är tagbiljetterna den sträckan inte särskilt billiga. Och de allmänna förbindelserna fran Malmöhamnen är usla, taxi kostar ca 200 kr till Malmö C.

Jag sitter själv och funderar pa hur jag ska resa framöver fran Berlin till Malmö. Taget är uteslutet, för jag vill inte färdas i en liggvagn tillsammans med en massa konstiga luffare. Det bästa torde vara färjan dagtid Rostock-Travemünde - dock är kruxet, att tagförbindelserna Berlin-Rostock är sa usla -det finns inga tidiga morgontag---- DB är scheiße!
#52 2016-08-06, 13:43
nidbilden
Ursprungligen postat av BAB7
Busstrafiken har ökat kraftigt, under 2015 med en ökning på hela 25% jämfört med 2014.
Med Flixbus, det största bussbolaget, kan du åka mellan Hamburg - Berlin från 7 euro enkel resa, och Flixbus kör mellan Hamburg - Berlin 36 gånger per dygn.
Du kan alltså åka när du vill på dygnet, behöver inte boka innan och det kostar bara småpengar.
Det innebär såklart konkurrens för DB, och då är det mest naturliga att dra in på den olönsamma biten, vilket verkar vara nattågen med sovvagn.


Ja, då får dom helt enkelt sänka priset så att det ligger i någorlunda paritet med bussbolagen. Detta bör inte vara ett problem eftersom framdrivningen av ett tåg (drivs på el) är billigare än en buss som drivs på dyr diesel. Dessutom får många fler passagerare plats på ett tåg. Så frågan är var pengarna tar vägen?
#53 2016-08-09, 22:15
MrWit
Ursprungligen postat av har-analys
Problemet är att det blir dyrt. För att fa aka färja natt, krävs att man bokat hytt ocksa. Billigast är Finnlines, som trafikerar Malmö-Travemünde. Där kan man fa biljett inklusive hytt för 92EURO (drygt 800 kr). Men sedan är det krangligt att ta sig fran t. ex. Hamburg till färjeläget i Travemünde med tag - och dessutom är tagbiljetterna den sträckan inte särskilt billiga. Och de allmänna förbindelserna fran Malmöhamnen är usla, taxi kostar ca 200 kr till Malmö C.

Jag sitter själv och funderar pa hur jag ska resa framöver fran Berlin till Malmö. Taget är uteslutet, för jag vill inte färdas i en liggvagn tillsammans med en massa konstiga luffare. Det bästa torde vara färjan dagtid Rostock-Travemünde - dock är kruxet, att tagförbindelserna Berlin-Rostock är sa usla -det finns inga tidiga morgontag---- DB är scheiße!


Flyg till Köpenhamn eller flixbus (mkt billigt!). Bussen är helt ok, först ca 3h min till Rostock, färja ca 2h (+ lite väntan på färjan) och sen 3h30min till Malmö.
#54 2016-08-09, 22:34
har-analys
Ursprungligen postat av MrWit
Flyg till Köpenhamn eller flixbus (mkt billigt!). Bussen är helt ok, först ca 3h min till Rostock, färja ca 2h (+ lite väntan på färjan) och sen 3h30min till Malmö.


Flyget blir inte billigt. Jag reser ju fran Berlin, sa en bussresa tar ca 9 tim totalt - nej tack! Buss reser jag endast upp till ca 3 tim, sedan blir det för drygt. Jag vill ocksa komma fram under ordinarie kontorstid, da jag har ärenden att uträtta.
#55 2016-08-09, 22:50
MrWit
Ursprungligen postat av har-analys
Flyget blir inte billigt. Jag reser ju fran Berlin, sa en bussresa tar ca 9 tim totalt - nej tack! Buss reser jag endast upp till ca 3 tim, sedan blir det för drygt. Jag vill ocksa komma fram under ordinarie kontorstid, da jag har ärenden att uträtta.


Då behöver du inte fundera så mycket mer låter det som. Tåg är uteslutet, buss åker du endast upp till 3 timmar. Flyg!
#56 2016-08-10, 01:01
har-analys
Ursprungligen postat av MrWit
Då behöver du inte fundera så mycket mer låter det som. Tåg är uteslutet, buss åker du endast upp till 3 timmar. Flyg!


Ja, det lutar at flyget...
#57 2016-08-15, 10:04
radiopanna
Åker gärna tåg men det är ju svindyrt. Åkt Köpenhamn - Basel och Köpenhamn - Paris när det fortfarande var möjligt och dessa resor gick på över 1500 spänn vardera utan liggvagn. Värdelöst.
#58 2016-08-30, 12:41
statligbluff
Ursprungligen postat av har-analys
Problemet är att det blir dyrt. För att fa aka färja natt, krävs att man bokat hytt ocksa. Billigast är Finnlines, som trafikerar Malmö-Travemünde. Där kan man fa biljett inklusive hytt för 92EURO (drygt 800 kr). Men sedan är det krangligt att ta sig fran t. ex. Hamburg till färjeläget i Travemünde med tag - och dessutom är tagbiljetterna den sträckan inte särskilt billiga. Och de allmänna förbindelserna fran Malmöhamnen är usla, taxi kostar ca 200 kr till Malmö C.

Jag sitter själv och funderar pa hur jag ska resa framöver fran Berlin till Malmö. Taget är uteslutet, för jag vill inte färdas i en liggvagn tillsammans med en massa konstiga luffare. Det bästa torde vara färjan dagtid Rostock-Travemünde - dock är kruxet, att tagförbindelserna Berlin-Rostock är sa usla -det finns inga tidiga morgontag---- DB är scheiße!


Trelleborg-Rostock är bättre för den som vill slippa vara tvungen att boka hytt.

Man får då åka lokalbuss (eller ofta buss + byte till spårvagn) in till tågstationen i Rostock. Tidigare fanns S-tåg.

Jag har åkt nattåget via Sassnitz och det var inte så "luffigt". (Mer en stor grej förr och då drog järnvägarna inte heller in nattågen.) Iaf i södergående riktning går en stor del av resenärerna upp på färjans passagerardäck och är där under överfarten.
#59 2016-08-30, 12:52
har-analys
Ursprungligen postat av statligbluff
Trelleborg-Rostock är bättre för den som vill slippa vara tvungen att boka hytt.

Man får då åka lokalbuss (eller ofta buss + byte till spårvagn) in till tågstationen i Rostock. Tidigare fanns S-tåg.

Jag har åkt nattåget via Sassnitz och det var inte så "luffigt". (Mer en stor grej förr och då drog järnvägarna inte heller in nattågen.) Iaf i södergående riktning går en stor del av resenärerna upp på färjans passagerardäck och är där under överfarten.


Jag skrev fel tidigare! Jag menade Rostock-Trelleborg.
#60 2016-08-30, 12:57
notropic
Nattåg är billigare än dagtåg så tror inte det beror på det. Det är väl antalet folk som reser på natten som minskat så det är inte lönsamt att ha det kvar.