Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/resa/a/6nGb2o/stoppades-fran-att-flyga--nu-har-familjen-inte-rad-med-hyran
....
Det här kunde ha varit en potentiellt väldigt farlig situation. Tänk om det var så (det kan flygbolaget inte veta), att förhållandet var nytt, och dom hade bokat den här resan för att pojkarna skulle få lära känna sin nye styvpappa i en avslappnad och spännande miljö. Och så får fyraåringen åka iväg ensam med en man som han knappt känner. Tänk om mannen till och med hade haft vissa baktankar med att alliera sig med en kvinna som gav honom tillgång till småpojkar?
Men ta då och skapa dig ett eget land då då med sådana regler ? Här funkar det ju inte, Flygbolaget/rederiet har bara ett transportuppdrag att utföra, inget annat. Biljetten är ett avtal mellan kund och transportbolag, och uttrycker bara att utföra en transport mellan punkt A och punkt B, inget annat.
Ett flygbolag kan alltså inte också både vara ett transportbolag/socialkontor/familjerättsbyrå/advokatkontor/whatever. Och inte heller lösa sådana konflikter. Den vuxne personen som har barnets pass i sin hand ses som följeslagare/vårdnadshavare under hela resans gång. Vidare så är det passkontrollen i resmålet som kontrollerar passen och också ska föra en liggare med vilken person som barnet har rest in med.
Vårdnadshavaren/föräldern ska alltid hålla koll på vart barnets pass är, och hålla det inlåst, ifall man misstänker att sådana "kidnappningar" kan ske.
Att USA och liknande länder har sådana regler vid kryssningar mm, är för att USA inte ser en del av resmålen, länderna omkring, som särskilt polisiärt säkra och att man för någon noggrann kontroll vid inresan av barnens pass. Efterlysningar är inte så värst effektiva i de länderna.
Så kvinnan gjorde i sitt fall misstaget att lämna ifrån sig barnets pass.
Bara misstanke om denna "pojkväns" avsikter räcker inte juridiskt, däremot hade kvinnan kunnat kontrollerat om "pojkvännen" varit dömd för sådana brott tidigare.
Historien verkar ta mig fan halta en hel del, så klart att man tycker att paret borde ha tänkt igenom innan resan, vad som kunnat hända ifall nu barnet blivit oroligt. Det finns ju lugnande medel som VC kan skriva ut. Men man bör ju testa medicinen innan och veta på ett ungefär hur mycket det lugnar barnet. Vad gäller MS-medicinen så är det troligen en slags sk bromsmedicin av något slag. Dessa bromsmediciner kan man vara utan i flera dygn, kanske flera veckor, utan att det påverkar sjukdomsförloppet. MS är en mycket långsam sjukdom, som ofta sträcker sig över många år, ja decennier...
Sen är det väl lite väl chansartat att åka så pass långt som till Thailand, vilket ju är väl en 10-12 timmar enkel resa. Inte så bra om barnet nu har tendenser till panikattacker.
Någon skrev att det inte kan ha varit en trappa, men det här gällde ju Landvetter och det är ju mycket möjligt att de fick använda en trappa. Alla flygplatser ju inte ut som Arlanda precis.
Om barnet har särskilda behov så ska man föranmäla detta till flygbolaget/charterbolaget, dvs om barnet är handikappat på något vis.
Det höga priset för enkelbiljetten dagen efter är inget konstigt i sig, enkelbiljetter kan bli väldigt dyra om man måste boka dem med så kort varsel, och måste åka på ett visst sätt. Flygbolag har inga särskilda rabatter för sådana här fall. Förr kunde man få billiga sk standbybiljetter kort innan avresa, men det blev ibland för stökigt för flygbolagen att sälja sådana. Idag vill man hellre att man bokar i relativt god tid, för att få ett bra pris.
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det tycker jag faktiskt. Som jag skrev i början av tråden, så har de stora internationella kryssningsrederierna som policy, att inte ens en förälder med ett biologiskt barn får resa ihop om de har olika efternamn, utan att föräldern har med sig barnets födelseattest, där det ska framgå att han eller hon är barnets förälder trots det avvikande efternamnet. Det är rederiets sätt att ta ansvar - jämför "transportöransvaret" för att inte frakta illegala invandrare.
Det gäller troligen bara vid resa ifrån hamnar i USA, och med sluthamn i USA. Barn i låg ålder har ju inga ID-kort i regel i USA, så då får kopia på födelseattesten bli det näst bästa. Annars så krävs det pass, ifall kryssningsfartyget kommer att angöra hamnar i andra länder. Har barnen pass så ska det inte vara några problem. Smuggling av illegala invandrare är ju nästan ogörligt utan giltiga pass.
Passet övertrumfar alltså ett födelsebevis. Men tydligen så sker en del kryssningar från/till USA utan landstigning i andra länder, och därför man möjligen nöjer sig med födelsebevis istället
Kan inte gå in på hur det här är tänkt att fungera, men för den ordningsamme etniska svensken verkar det obegripligt ja, tills man begriper hur smugglare bär sig åt...
Ursprungligen postat av Valpen_
Föräldrarna brydde sig så mycket att de försökte stoppa färjan med barnen i, tyvärr var det viktigare för rederiet att hålla tidsschemat till varje pris.
En så stor färja kan man inte vända på en femtioöring precis, nä hon kanske måste gå ut en bit och vända där, och lägga till igen. Det kan ta en 45 minuter - 1,5 timme, och det kostar nog rederiet kanske 50000 - 100000 kr i extra bränsle. Motorerna som driver de här fartygen är så stora, att bara att trycka på startknappen kostar kanske 3000 kronor i bränsle -- typ...