Allt om resa långt med tåg.

#1 2019-12-04, 00:14
Giant Squid
Ja i dessa flygskamstider så ökar ju intresset för tågresor. Senast läste jag att allt fler sovvagnar börjar införas.
Men hur funkar det för er som vet, själv har jag mest flygit senaste tiden.
Vad kostar det? Bästa enklasre biljettlösningar, interrail o sånt. Beskriv olika rutter, stockholm-madrid tex, . Vill veta allt om långa tågresor.
#2 2019-12-04, 00:56
Snapcount
Har bara tagit en längre tågresa : Transsibiriska.

Äldre tåg, lite mer slitet men absolut rent, är seriösa med underhållet (märktes vid stoppen, då gick personal runt o chekade).

Rekommenderas..

Tåg är underskattat på längre resor, det är lite "bil-light", där man kan sitta och pimpla öl i restaurangvagnen medans man snackar, och ser på nya vyer utanför..

Hoppas denna tråd växer !
#3 2019-12-04, 01:57
Andnodden
Ursprungligen postat av Snapcount
Har bara tagit en längre tågresa : Transsibiriska.

Äldre tåg, lite mer slitet men absolut rent, är seriösa med underhållet (märktes vid stoppen, då gick personal runt o chekade).

Rekommenderas..

Tåg är underskattat på längre resor, det är lite "bil-light", där man kan sitta och pimpla öl i restaurangvagnen medans man snackar, och ser på nya vyer utanför..

Hoppas denna tråd växer !

vad kostade det?
hade du eget rum du sov i eller delade du med andra? För det skulle jag aldrig klara.

har bara åkt tåg i sverige och det värsta är när det börjar gå kring 100km/h och tåget börjar gunga i sidled. Det är fan inte kul och första gången jag åkte så frågade jag folk om det ska svaja sådär.
#4 2019-12-04, 08:44
LasseTM1
Jag tycker tog är helt ok, största problemet är ju att man sällan kommer dit man vill.
Det är väldigt sällan jag ska bo/verka precis vid en central och då blir det taxi eller hyrbil istället och då är ofta den lilla förtjänst man hade gjort borta.
#5 2019-12-04, 08:48
Neroxx
Ursprungligen postat av LasseTM1
Jag tycker tog är helt ok, största problemet är ju att man sällan kommer dit man vill.
Det är väldigt sällan jag ska bo/verka precis vid en central och då blir det taxi eller hyrbil istället och då är ofta den lilla förtjänst man hade gjort borta.


Fast i många lägen brukar ju dock centralstationen vara närmare än flygplatsen, speciellt ifall det är en resa till en större stad.
#6 2019-12-04, 11:48
Giant Squid
Ursprungligen postat av Snapcount
Har bara tagit en längre tågresa : Transsibiriska.

Äldre tåg, lite mer slitet men absolut rent, är seriösa med underhållet (märktes vid stoppen, då gick personal runt o chekade).

Rekommenderas..

Tåg är underskattat på längre resor, det är lite "bil-light", där man kan sitta och pimpla öl i restaurangvagnen medans man snackar, och ser på nya vyer utanför..

Hoppas denna tråd växer !

Vad kostade kalaset.?
Kan tänka mig att lite äldre vagnar är charmigare, inte såndär pendeltågsvibb över det hele.

Finns det nån sammansatt site där man bokar tågresor genom europa där det sannolikt innebär byten mellan olika bolag?
#7 2019-12-04, 13:20
Mr.Sweden
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad kostade kalaset.?
Kan tänka mig att lite äldre vagnar är charmigare, inte såndär pendeltågsvibb över det hele.

Finns det nån sammansatt site där man bokar tågresor genom europa där det sannolikt innebär byten mellan olika bolag?

Att åka tåg i Sverige fungerar fint vid privatresor men undviker det till affärsmöten eftersom punktligheten bitvis är under all kritik. Somliga säger att det beror på att tågen driftas av 40+ privata aktörer - men i Schweiz där dom har 90 privata går de punktligt som Rolexar. Svaret är uteblivet underhåll (du vet var pengarna behövs) och pissig organisation. Det senare märks när du ska ut på din långresa - du hittar ingen info och ingen som kan hjälpa dig planera. Järnvägsbolagen har fått stekta sparvar flygande in i munnen en längre pga alla miljötänkande resenärer men orkar inte anstränga sig.

Har nyligen försökt boka Stockholm - Nice eller Stockholm - London men gav upp pga bristfällig information och priser som närmar sig det löjliga. Man ska vara bra flygrädd för att ställa upp på det rånet.

Sorry om jag lät negativ. Älskar egentligen tåg, mest av teknik- och nostalgiskäl, men det är verkligen 1800-talets teknik med oerhörda driftskostnader för anläggning och underhåll. Jämför med flyget, infrastrukturen inskränker sig till en remsa asfalt en bit utanför stan.

Här har du länkar där du ev kan få hjälp.
https://klimatsmartsemester.se/boka-tag-utomlands
#8 2019-12-04, 13:30
Giant Squid
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att åka tåg i Sverige fungerar fint vid privatresor men undviker det till affärsmöten eftersom punktligheten bitvis är under all kritik. Somliga säger att det beror på att tågen driftas av 40+ privata aktörer - men i Schweiz där dom har 90 privata går de punktligt som Rolexar. Svaret är uteblivet underhåll (du vet var pengarna behövs) och pissig organisation. Det senare märks när du ska ut på din långresa - du hittar ingen info och ingen som kan hjälpa dig planera. Järnvägsbolagen har fått stekta sparvar flygande in i munnen en längre pga alla miljötänkande resenärer men orkar inte anstränga sig.

Har nyligen försökt boka Stockholm - Nice eller Stockholm - London men gav upp pga bristfällig information och priser som närmar sig det löjliga. Man ska vara bra flygrädd för att ställa upp på det rånet.

Sorry om jag lät negativ. Älskar egentligen tåg, mest av teknik- och nostalgiskäl, men det är verkligen 1800-talets teknik med oerhörda driftskostnader för anläggning och underhåll. Jämför med flyget, infrastrukturen inskränker sig till en remsa asfalt en bit utanför stan.

Här har du länkar där du ev kan få hjälp.
https://klimatsmartsemester.se/boka-tag-utomlands

Håller med dig i allt, har också nylige gett upp utav de anledningar du nämner
Men i privata sammanhang kan jag döda en hel tid i resande, och gillar reseformen att kunna ta en promenad till restaurangvagnen dricka ett glas och titta på det förändrande landskapet, har man en sovkupe ännu bättre, samt kunna dra ett bloss vid nåt stopp eller genom ett fönster på toan. Flyget känns ofta bökigt och det tillkommer ju lite avgifter med transporter till och från, samt universums dyraste ölpriser i väntan på påstigning när man väl inte kan ta sig därifrån, samt kroppsvisitering där bälten och allt ska redovisas.
#9 2019-12-04, 13:39
Mr.Sweden
Ursprungligen postat av Giant Squid
Håller med dig i allt, har också nylige gett upp utav de anledningar du nämner
Men i privata sammanhang kan jag döda en hel tid i resande, och gillar reseformen att kunna ta en promenad till restaurangvagnen dricka ett glas och titta på det förändrande landskapet, har man en sovkupe ännu bättre, samt kunna dra ett bloss vid nåt stopp eller genom ett fönster på toan. Flyget känns ofta bökigt och det tillkommer ju lite avgifter med transporter till och från, samt universums dyraste ölpriser i väntan på påstigning när man väl inte kan ta sig därifrån, samt kroppsvisitering där bälten och allt ska redovisas.

Japp visst är det skit att ingen ansvarig inom järnvägen gör något. Miljömupparna (jag är inte en av dem) skriker att vi inte ska flyga på semester - och vad gör politikerna med ansvar för järnvägen? Tar en kopp kaffe till. Håller med om att flyget i jämförelse är trångt och att ölen är dyrare, men restiden är en fjärdedel, biljetten en tiondel och det är enkel att planera. Själv har jag flygcertifikat och gillar luftvägen, men tåget är onödigt eftersatt.
#10 2019-12-04, 22:55
Snapcount
Ursprungligen postat av Andnodden
vad kostade det?
hade du eget rum du sov i eller delade du med andra? För det skulle jag aldrig klara.



Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad kostade kalaset.?
Kan tänka mig att lite äldre vagnar är charmigare, inte såndär pendeltågsvibb över det hele.


Nu är det ca 5 år sedan. Resans pris beror på hur många "stop" du tar, billigast blir det non-stop, tar då ca 6-7 dygn Moskva-Peking. Men rekommenderar starkt att man några övernattningar. Blev positivt överraskad, tex Jekaterinenburg. Påminde om Frankrike, folk ute och äter vid floden.., ungdomarna ser med stjärnkikare mot månen.., spelar på gitarr..,kompisen och jag hamnade på ett "hak", och vi behövde inte betala för många drinkar skall sägas.. (trevligt folk )

Polis, tro det eller ej, under denna långa/trevliga/blöta kväll såg vi två poliser. Två !

Budget : Gick väl ca 30-35 k nok för mig totalt för allt, då tog själva resan 2v., sedan blev vi en vecka i Peking o flygresan hem.

Här ett par länkar :

https://www.iventustravel.se/transsibiriska-jarnvagen
https://www.ostresor.se/transsibiriska-jarnvagen/

Transsibiriska är ju klassisk tågresa, ta den !
#11 2019-12-04, 22:59
Andnodden
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu är det ca 5 år sedan. Resans pris beror på hur många "stop" du tar, billigast blir det non-stop, tar då ca 6-7 dygn Moskva-Peking. Men rekommenderar starkt att man några övernattningar. Blev positivt överraskad, tex Jekaterinenburg. Påminde om Frankrike, folk ute och äter vid floden.., ungdomarna ser med stjärnkikare mot månen.., spelar på gitarr..,kompisen och jag hamnade på ett "hak", och vi behövde inte betala för många drinkar skall sägas.. (trevligt folk )

Polis, tro det eller ej, under denna långa/trevliga/blöta kväll såg vi två poliser. Två !

Budget : Gick väl ca 30-35 k för mig totalt för allt, då tog själva resan 2v., sedan blev vi en vecka i Peking o flygresan hem.

Här ett par länkar :

https://www.iventustravel.se/transsibiriska-jarnvagen
https://www.ostresor.se/transsibiriska-jarnvagen/

Transsibiriska är ju klassisk tågresa, ta den !

Men själva tåget, vad kostade det? Antar ni gjorde och köpte massa saker i ditt pris
#12 2019-12-04, 23:07
Snapcount
Ursprungligen postat av Andnodden
Men själva tåget, vad kostade det? Antar ni gjorde och köpte massa saker i ditt pris


Jag kommer inte ihåg det. Reser du non-stop så hamnar du under 10 (tror jag). Och om du även har en rysk kompis på plats i Ryssland som kan köpa biljett åt dig, så blir det bra mycket billigare, har förstått att rese-bolagen skor sig rejält på dessa biljetter.

För enkelhetens skull, ring något utav rese-bolagen jag länkade och begär en offert. Så gjorde kompisen och jag !