Allt om resa långt med tåg.

#25 2020-02-02, 22:27
Giant Squid
Jag har inte facebook själv men kan tipsa om en grupp där som kan vara av intresse, Tågsemester.

https://www.wired.co.uk/article/europe-train-travel

Train fever is gripping the country. One per cent of the Swedish population – 100,000 people – are members of a Facebook group called Tågsemester (meaning “train holiday”) that offers news, reviews, and recommendations for train travel around Europe. Sales of Interrail tickets to Swedes increased by 45 per cent in 2018.
#26 2020-02-04, 19:51
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har inte facebook själv men kan tipsa om en grupp där som kan vara av intresse, Tågsemester.


Nja, att vara med i den där gruppen handlar mer om dygdsignalering än om verkligt intresse för tågresor.
#27 2020-02-06, 19:33
Giant Squid
Lite tågnytt.

10 of the best sleeper trains in Europe


https://www.theguardian.com/travel/2020/feb/06/10-best-sleeper-trains-in...
Night train services are having a renaissance, thanks to renewed investment from operators, amid the need to fly less
#28 2020-02-06, 23:27
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite tågnytt.

10 of the best sleeper trains in Europe


https://www.theguardian.com/travel/2020/feb/06/10-best-sleeper-trains-in...

Ett alternativ till Stockholm - Narvik kan, om utsikten är viktigare är målet, vara Oslo- Bergen. Nattåget avgår runt 23 och kommer fram vid 7-tiden. Som högst är man runt 1800 möh, så där finns snö under tidig sommar.
#29 2020-02-07, 16:04
Ursprungligen postat av LasseTM1
Jag tycker tog är helt ok, största problemet är ju att man sällan kommer dit man vill.
Det är väldigt sällan jag ska bo/verka precis vid en central och då blir det taxi eller hyrbil istället och då är ofta den lilla förtjänst man hade gjort borta.

Det är ju ännu mycket mer sällan som man kommer direkt dit man skall om man flyger för flygplatserna ligger ju normalt några mil ut på bonnvischan. Betydligt längre i från där man skall bo eller verka än tågstationen i dom flesta fall.
Många mindre flygplatser saknar dessutom kollektivtrafik så att man tvingas ta flygtaxi medan man i dom flesta fall kan ta bussen till/från tåget.
#30 2020-02-07, 18:42
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av Jonas1968
Många mindre flygplatser saknar dessutom kollektivtrafik så att man tvingas ta flygtaxi medan man i dom flesta fall kan ta bussen till/från tåget.


Jag har flugit med lågprisflyg i Europa till många, många fler obskyra destinationer än de flesta och har aldrig varit med om att det inte finns kollektivtrafik till och från flygplatsen.

Så jag anser att du snackar skit.
#31 2020-02-07, 18:46
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har flugit med lågprisflyg i Europa till många, många fler obskyra destinationer än de flesta och har aldrig varit med om att det inte finns kollektivtrafik till och från flygplatsen.

Så jag anser att du snackar skit.

Större städer i Europa har säkert kollektivtrafik till flygplatserna men det finns många mindre flygplatser i Sverige där man är helt hänvisad till flygtaxi eller egen bil.
#32 2020-02-07, 18:59
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av Jonas1968
Större städer i Europa har säkert kollektivtrafik till flygplatserna men det finns många mindre flygplatser i Sverige där man är helt hänvisad till flygtaxi eller egen bil.


Jaså du snackar om de där småflygplatserna som subventioneras av kommuner i obygden. Ja, då har du rätt!
#33 2020-12-28, 16:09
Giant Squid
Ett gäng nya nattågslinjer återintroduceras.


Europe is getting a ton of cool new sleeper trains
Once numerous, EuropeÂ’s night trains have gradually been cut back over recent decades. But that trend is reversing, and weÂ’re super excited to hear about the announcement of five new European night train routes, launching over the next four years.

https://www.timeout.com/news/europe-is-getting-a-ton-of-cool-new-sleeper-trains-120820#:~:text=The%20first%20new%20Nightjet%20route,trains%20to%20Venice%20and%20Graz.
#34 2021-05-21, 12:57
Giant Squid
En ny linje Paris till rivieran o Nice har återintroducerats, en 12 timmars tur.

Man ser ju helt klart en blomstrande återkomst utav natttåg i Europa. Nu gäller det bara att man gemensamt inom EU löser problemen för bokningar med många byten. Samt droppar prisbilden.

Min nästa resa, (tar min andra vaccindos om ett par dagar) kommer bli tåg för en weekend i ett nära grannland.

All aboard the night train: Paris-Nice sleeper returns
https://www.france24.com/en/live-news/20210521-all-aboard-the-night-trai...
#35 2021-05-23, 09:40
JoeBiden
Tar tågresan max sex timmar, är generellt sätt flyget jämte tåget många gånger ett likvärdigt alternativ (förutsatt att priset är detsamma).

Sex timmar kan dock betraktas som smärtgränsen, i alla fall för mig. Smidigheten med tåget kan då avgöra till dess fördel, och tar man i beaktande incheckning, resa till och från flygplatsen, omständigheten med säkerhetskontrollen etc, kan den totala restiden bli likvärdig jämfört med flyget.

Men därefter blir det allt svårare för mig att motivera varför man ska välja ett färdslag från 1800-talet kontra det från 1900-talet. De flesta människor har begränsat med tid och tiden som spenderas fast på ett tåg kan enligt mig mycket hellre läggas på destinationen.

Ibland undrar jag om många entusiaster själv någonsin åkt nattåg? Om man inte pröjsar dyrt för en egen kupé är det allt annat än en behaglig upplevelse. Trångt, skumma människor, hög stöldrisk, bullrigt, skakigt, skitiga toaletter, m.m.

Samma upplevelse har du på flyget (minus stöldrisken), men där behöver du bara genomlida samma upplevelse under en bråkdel av tiden.

De gånger jag färdats med nattåg på kontinenten har jag alltid fått upplevelsen av att de som åker nattågen av olika anledningar förbjudits att flyga... no fly list eller liknande. Och folk som vill ta med sina barn på nattåget? Kidsen kommer sitta fastklistrade vid mobilen 99% av tiden och knappast blicka ut över det fina industrilandskapet längs med järnvägsspåret.

Men kan köpa att nattåget fortfarande kan vara en vits för flygrädda, äventyrstörstande ungdomar med Interrailkort samt terrorister uppsatta på no fly lists.
#36 2021-05-23, 12:09
Tåget mellan Xining-Lhasa är en av världens högsta. Tog över ett dygn och nästan alla får huvudvärk på grund av höjdskillnaden men värt det. Otroligt vackert i Tibet.