Allt om resa långt med tåg.

#37 2021-05-24, 05:25
OlleViero
För många år sedan åkte jag Transsibiriska järnvägen. Totalt sådär 170 h från Helsingfors med stopp i Moskva och Ulan-Bator. Ja, jag vet att det börjar i Moskva!

Det är rätt långtråkigt efter några dagar. Spriten tog slut i Irkutsk och det fanns bara dålig rysk öl i restaurangvagnen. Första dagarna ser man bara skog och myrar. Ibland någon stad. Ånglok genom Gobiöknen var minnesvärt. Göra om? Njaee.
#38 2021-05-24, 10:38
Giant Squid
Ursprungligen postat av JoeBiden
Tar tågresan max sex timmar, är generellt sätt flyget jämte tåget många gånger ett likvärdigt alternativ (förutsatt att priset är detsamma).

Sex timmar kan dock betraktas som smärtgränsen, i alla fall för mig. Smidigheten med tåget kan då avgöra till dess fördel, och tar man i beaktande incheckning, resa till och från flygplatsen, omständigheten med säkerhetskontrollen etc, kan den totala restiden bli likvärdig jämfört med flyget.

Men därefter blir det allt svårare för mig att motivera varför man ska välja ett färdslag från 1800-talet kontra det från 1900-talet. De flesta människor har begränsat med tid och tiden som spenderas fast på ett tåg kan enligt mig mycket hellre läggas på destinationen.

Ibland undrar jag om många entusiaster själv någonsin åkt nattåg? Om man inte pröjsar dyrt för en egen kupé är det allt annat än en behaglig upplevelse. Trångt, skumma människor, hög stöldrisk, bullrigt, skakigt, skitiga toaletter, m.m.

Samma upplevelse har du på flyget (minus stöldrisken), men där behöver du bara genomlida samma upplevelse under en bråkdel av tiden.

De gånger jag färdats med nattåg på kontinenten har jag alltid fått upplevelsen av att de som åker nattågen av olika anledningar förbjudits att flyga... no fly list eller liknande. Och folk som vill ta med sina barn på nattåget? Kidsen kommer sitta fastklistrade vid mobilen 99% av tiden och knappast blicka ut över det fina industrilandskapet längs med järnvägsspåret.

Men kan köpa att nattåget fortfarande kan vara en vits för flygrädda, äventyrstörstande ungdomar med Interrailkort samt terrorister uppsatta på no fly lists.

Lösningar kan vara sådant som ligger långt fram på planeringsbordet, att EU gemensamt beslutar om ett enklare bokningssystem samt subventionerar priserna. Man kan höja flygpriserna och ta pengarna därifrån.

Det finns en del intressanta tvprogram om tåg som nyligen sänts. Worlds most famous trains, samt historien om den nyrenoverade Orientexpressen, där kan man snacka om first class rakt igenom, helt gratis var det inte dock. Kommer inte ihåg vad tvserien hette tyvärr.
#39 2021-05-24, 19:14
Rasande-Rose
Ursprungligen postat av JoeBiden
Tar tågresan max sex timmar, är generellt sätt flyget jämte tåget många gånger ett likvärdigt alternativ (förutsatt att priset är detsamma).

Sex timmar kan dock betraktas som smärtgränsen, i alla fall för mig. Smidigheten med tåget kan då avgöra till dess fördel, och tar man i beaktande incheckning, resa till och från flygplatsen, omständigheten med säkerhetskontrollen etc, kan den totala restiden bli likvärdig jämfört med flyget.

Men därefter blir det allt svårare för mig att motivera varför man ska välja ett färdslag från 1800-talet kontra det från 1900-talet. De flesta människor har begränsat med tid och tiden som spenderas fast på ett tåg kan enligt mig mycket hellre läggas på destinationen.

Ibland undrar jag om många entusiaster själv någonsin åkt nattåg? Om man inte pröjsar dyrt för en egen kupé är det allt annat än en behaglig upplevelse. Trångt, skumma människor, hög stöldrisk, bullrigt, skakigt, skitiga toaletter, m.m.

Samma upplevelse har du på flyget (minus stöldrisken), men där behöver du bara genomlida samma upplevelse under en bråkdel av tiden.

De gånger jag färdats med nattåg på kontinenten har jag alltid fått upplevelsen av att de som åker nattågen av olika anledningar förbjudits att flyga... no fly list eller liknande. Och folk som vill ta med sina barn på nattåget? Kidsen kommer sitta fastklistrade vid mobilen 99% av tiden och knappast blicka ut över det fina industrilandskapet längs med järnvägsspåret.

Men kan köpa att nattåget fortfarande kan vara en vits för flygrädda, äventyrstörstande ungdomar med Interrailkort samt terrorister uppsatta på no fly lists.


Tågresor längre är 3-4h är för barn som ännu inte blivit obekväma i kroppen vid långt stillasittande bland en massa främlingar.
#40 2021-05-25, 19:35
Giant Squid
TV serien som jag inte kom ihåg namnet på i tidigare inlägg hette Orientexpressen Tur och Retur, gick ikväll på Kunskapskanalen SVT.
Bra tågporr för tågfreaksen.
#41 2021-05-25, 22:21
Dornier
Det är lite ohygieniskt att åka tåg längre sträckor, det brukar bara finnas handfat, ingen dusch. Då är båt/färja bättre i det avseendet.

Hitler tyckte att resor med tåg fjärmade en från landskapet, medan att färdas med bil gjorde att man kom mycket närmare landskapet.

Det skulle nog vara trevligt att åka nån lagom sträcka genom alperna dock och titta på landskapet från tågfönstret, det finns ju t o m panorama-tågvagnar så man kan se extra bra.
#42 2021-06-07, 18:52
Giant Squid
Ursprungligen postat av Dornier
Det är lite ohygieniskt att åka tåg längre sträckor, det brukar bara finnas handfat, ingen dusch. Då är båt/färja bättre i det avseendet.

Hitler tyckte att resor med tåg fjärmade en från landskapet, medan att färdas med bil gjorde att man kom mycket närmare landskapet.

Det skulle nog vara trevligt att åka nån lagom sträcka genom alperna dock och titta på landskapet från tågfönstret, det finns ju t o m panorama-tågvagnar så man kan se extra bra.

Åker man SJ natttåg, sleeper, så är det dusch i 1a klass kupeerna och gemensam dusch i korridoren i 2 klass. Fördelen med nattåg är ju att man får sova ordentligt tills ankomsten med flyg så blir ofta hela natten rubbad.
#43 2021-06-07, 18:55
Dornier
Ursprungligen postat av Giant Squid
Åker man SJ natttåg, sleeper, så är det dusch i 1a klass kupeerna och gemensam dusch i korridoren i 2 klass. Fördelen med nattåg är ju att man får sova ordentligt tills ankomsten med flyg så blir ofta hela natten rubbad.


Ok, där ser man. Jag har inte åkt nattåg på flera år. Förr var det nog sällan dusch på tågen.